M/S NORSKY.

Byggd 1977 av Hyundai Shipsbuilder & Heavy Industries, Ulsan, Sydkorea.

Varvsnummer. 644.

Dimensioner. 151,94 x 21,67 x 7,27 m.

Efter ombyggnad. 151,94 x 24,41 x 7,50 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 5539/ 2524/ 8113.

Efter ombyggnad Brt/ Nrt/ Dwt. 18779/ 6539/ 4418.

Efter ombyggnad. GT. ?.

Maskineri. Två Pielstick 12PC2-5V-400 V-dieslar.

Effekt. 11475 kW.

Knop 17,0.

Passagerare. 12.

Efter ombyggnad. 1600.

Efter ombyggnad. ?.

Hyttplatser. 12.

Efter ombyggnad. 400.

Efter ombyggnad. ?.

Efter ombyggnad bilar. 500.

Lastmeter. 1650.

Efter ombyggnad.  1080.

Efter ombyggnad. ?.

KM RN. 13581.

IMO. 7528582.

Systerfartyg. MERZARIO AUSONIA. STENA RUNNER. ELK. STENA PROSPER. STENA PROJECT. TOR FELICIA. ALPHA ENTERPRISE. IMPARCA EXPRESS I. MERZARIO HISPANIA. STENA TRADER.

1977 06 21. Sjösatt med namnet STENA SHIPPER.

Levererad 30 november 1977 till Stena Container Line Ltd Hull, England.

1977 11 30. Utchartrad till North Sea Ferries, Hull, England. Insatt i trafik på Nordsjön.

1980 12. Omdöpt till STENA SHIPPER.

1980 12. Utchartrad till Merzario Line, Genova, Italien. Omdöpt till MERZARIO IONIA.

1981. Utchartrad på demisecharter till Entermar Shipping Co SA, Pireus, Grekland, Omdöpt till CONSTELLATION ENTERPRISE

1986. Registrerad för Stena Challenger Ltd, Nassau, Bahamas, Omdöpt till STENA SHIPPER.

1986. Ankom Göteborg för att reparera ena huvudmaskinen som hade fått en skada.

1986 06 17. Insatt sedan mellan Göteborg - Travemünde.

1987 06. Såld till Nordström & Thulin Stockholm för leverans i september.

1987 09 03. Ankom Travemünde på sin sista resa mellan Göteborg - Travemünde. 

1987 09 03. Avgick mot Hamburg från Travemünde.

1987 09 04. Ankom Blohm & Voss varvet, Hamburg för ombyggnad. Omdöpt till N+T 700. Det var Stena Lines konverteringsgrupp som ansvarade för ombyggnaden.

1987 12 25. Omdöpt till GRAIP. Hemmahamn Visby.

1987 12 30. Ankom Visby för första gången och där fick fartyget smeknamnet "Dynggreppen".

1988 01 01. Insatt i Gotlandslinjen trafik mellan Oskarshamn - Visby. Under sommaren mellan Oskarshamn - Visby - Nynäshamn.

1988 12. På infart till Oskarshamn går fartyget på en lysboj och får skador på ena propellern. Tas ur trafik för att gå till Cityvarvet i Göteborg för reparation.

1989. Byggs på med en extra utsikt på kommandobryggan, efter klagomål att det är svårt att se föröver på fartyget.

1997 12 31. Sista dagen i trafik för Gotlandslinjen.

1998 01 01. Avgick till Landskrona för uppläggning.

1998 03. Såld till China Goverment, Shanghai, Kina.

1998 03 28. Omdöpt till CHONG MING DAO.

1998 03 29. Avgick Landskrona mot Kina.

1998. Insatt i trafik från Hongkong till Kina.

200?. Upplagd i Shanghai.

2006. Ombyggd till RoRo fartyg i Shanghai, Kina.

2006 08. Utchartrad till Celtic Ferries, Irland. Dock ej satt i trafik.

2006 08 21. Såld till Gotech Fibre Ltd, Varna, Bulgarien. Omdöpt till KILMORE.

2006 11 30. Ankom Masan, Sydkorea för varvsbesök.

2006 12. Åter i Shanghai.

2007 02. Avgick Kina mot Europa.

2007 03 14. Avgick Gibraltar mot Marseille.

2005 05. Avgick Hook Head mot Waterford.

2007 05 19. Ankrade utanför Falmouth.

2007 05 26 - 2007 05 29. Avgick Falmouth mot Lübeck.

2007 05 30. Utchartrad till TransrussiaExpress. Insatt mellan Lübeck - St Petersburg.

2007 12 31. Avslutad charter, avgick mot Las Palmas.

2008. Utchartrad till Ignazio Messina.

2008 09 03. Tagen ur trafik på grund av säkerhetsproblem som åtgärdades under 14 dagar i Marseille.

2008 10. Utchartrad till Logitec Lines.

2008 10 17. Insatt mellan Marina di Carrara - Castellon de la Plana.

2008 11 17. Fick fartyget nyttjandeförbud av Spanska myndigheter.

2008 12 04. Upplagd i Varna, Bulgarien.

2010 04 18. Såld till Fencore Varna, Ltd, Moroni, Comorerna för upphuggning i Aliga, Turkiet.

2010 04 29. Avgick Varna mot Aliaga.

2010 05 03. Ankom Aliaga, Turkiet på sin sisa resa.

M/S NORSKY.

M/S STENA SHIPPER.

M/S MERZARIO IONIA.

M/S CONSTELLATION ENTERPRISE.

M/S STENA SHIPPER.

M/S N+T 700.

M/S GRAIP.

M/S CHONG MING DAO. 

M/S KILMORE.

Tillbaka till Stena RoRo.

Tillbaka till North Sea Ferries.

Tillbaka till Merzario Lines.

Tillbaka till N&T.

Tillbaka till Gotlandslinjen.

© 2024 faktaomfartyg.