M/S MERZARIO AUSONIA.

Byggd 1977 av Hyundai Shipbuilders & Heavy Industries, Ulsan, Sydkorea.

Varvsnummer 642.

Dimensioner. 151,94 x 21,67 x 6,45 m.

Efter ombyggnad. 155,66 x 21,67 x 7,31 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 4544/ 1483/ 8672.

Efter omklassning. Brt/ Nrt/ Dwt. 5940/ 2091/ 8672.

Efter omklassning. Brt/ Nrt/ Dwt. 5497/ 2606/ 8911.

Efter omklassning. GT/ NT/ DWT. 13145/ 3943/ 8911.

Maskineri. Två Pielstick 12PC2-5V-400 V-dieslar.

Effekt. 11475 kW.

Knop 17,0.

Passagerare. 12.

Hyttplatser. 12.

Lastmeter. 1700.

KM RN. 12259.

IMO. 7528568.

Systerfartyg. STENA RUNNER. ELK. STENA PROSPER. STENA PROJECT. ALPHA ENTERPRISE. TOR FELICIA. NORSKY.  IMPARCA EXPRESS I.  MERZARIO HISPANIA. STENA TRADER.

1977 03 21. Kölsträckt.

1977 05 11. Sjösatt.

Levererades 31 augusti 1977 till Rederi Ab Concordia, Göteborg.

1977 08 31. Utchartrad till Merzario Line för trafik i Medelhavet.

1980 08. Omdöpt till STENA FREIGHTER.

1981. Såld till Stena Gulf Line, Georgetown, Cayman Island.

1981. Utchartrad till Coordinated Caribbean Transport.

1981 10 29. På resa mellan Miami - Costa Rica kolliderade STENA FREIGHTER med den japanska bulkern SEIRYU. STENA FREIGHTER träffade det japanska fartyget i bogen på styrbordssida och fartygen kilades fast i varandra. Man befarade att båda skulle sjunka, men efter 4 timmar gled det japanska fartyget loss och sjönk. Efter att ha räddat besättningen från SEIRYU tog sig STENA FREIGHTER tillbaka till Miami med ett stort hål i bogen.

1982 03. Utchartrad till Ignazio Messina & C. S.p.A., Neapel, Italien. Omdöpt till JOLLY GIALLO.

1982 08. Omdöpt till JOLLY TURCHESE.

1983 09. Omdöpt till STENA FREIGHTER. (Three Crowns Marine Management Ltd).

1984. Överförd till Rederi Ab Concordia, Göteborg. (Stena Ab Managers).

1986 03 ??. Kl 03:00 Kolliderade med ett Sovjetiskt fiskfabriksfartyg.

1987 01 01. Överförd till Stena Rederi Ab, Göteborg. Insatt mellan Göteborg - Travemünde.

1998 09. Kolliderade med M/S EKLOUD i svår dimma.

2003 11 18. Såld till Interbaltic Ab, Göteborg. Utchartrad till Stena RoRo.

2003 11. Såld till Lillbacka Powerco Oy, Maxmo, Finland för leverans 2004.

2004 02 09. Övertagen av det nya rederiet. Omdöpt till GLOBAL FREIGHTER.

2004 02 09 - 2004 02 19. Utchartrad till Stena Line för trafik mellan Göteborg - Travemünde.

2004 02 26. Insatt för Power Line mellan Åbo - Travemünde.

2004 05 04 - 2004 08 13. Utchartrad till SeaWind Line. Insatt måndag - fredag mellan Åbo - Stockholm. På helgerna, en resa mellan Åbo - Travemünde för Power Line.

2004 08 28. Utchartrad till SeaWind Line. Insatt tisdag - torsdag mellan Åbo - Stockholm. Övrig tid, insatt mellan Åbo - Travemünde för Power Line.

2004 09 22. Gick fartyget på grund vid Lövskär, Nagu.

2004 09 25. Drogs fartyget från grundet och bogserades till Nådendal för reparation.

2004 11 15. Ankom Åbo från Nådendal för vidare reparation.

2004 11 20. Åter i trafik.

2005 08 04. Varvsbesök för ombyggnad.

2005 09. Åter i trafik.

2006 01 01. Utchartrad till Finnlines. Insatt mellan Åbo - Travemünde.

2007 02. Utchartrad till P&O Ferries. Insatt mellan Liverpool - Dublin.

2008 01. Avslutat charter för P&O, avgick Irländska sjön mot Tallinn.

2008 01 17. Ankom Tallinn för varvsöversyn.

2008 01. Utchartrad till Finnlines. Insatt för Transrussia Express mellan Lübeck - Sassnitz (Mukran) - St Petersburg.

2008 12. Upplagd i Åbo.

2010 05 18. Insatt mellan Helsingfors - Travemünde.

2011 09. Såld till Indiska upphuggare.

2011 09 29. Ankom Alang, Indien.

2011 10 05. Kördes upp på stranden där R.L. Kalthia Ship Breaking skrotade fartyget.

M/S MERZARIO AUSONIA.

M/S STENA FREIGHTER.

M/S JOLLY GIALLO.

M/S STENA FREIGHTER.

M/S GLOBAL FREIGHTER.

Bilder från grundstöttningen.

Tillbaka till Stena RoRo.

Tillbaka till Merzario Lines.

Tillbaka till Ignazio Messina.

Tillbaka till Power Line.

Tillbaka till Sea Wind.

Tillbaka till Finnlines.

Tillbaka till P&O Ferries.

© 2022 faktaomfartyg.