M/S IMPARCA EXPRESS I.

Byggd 1978 av Hyundai Shipbuilders & Heavy Industries Ulsan Sydkorea.

Varvsnummer 650.

Dimensioner. 151,94 x 21,67 x 7,27 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 5539/ 2489/ 8113.

Maskineri. Två Pielstick 12PC2-5V-400 V-dieslar.

Effekt. 11475 kW.

Knop 17,0.

Passagerare 12.

Hyttplatser 12.

Lastmeter. 1700.

IMO. 7528647.

Systerfartyg. MERZARIO AUSONIA. STENA RUNNER. ELK. STENA PROSPER. STENA PROJECT.  

                          ALPHA ENTERPRISE. TOR FELICIA. NORSKY. MERZARIO HISPANIA. STENA TRADER.

1978 03 17. Sjösatt.

Levererades 30 juni 1978 till Stena Atlantic Line Ltd, Hamilton, Bermuda.

1980 02. Omdöpt till STENA CARRIER.

1980 08. Omdöpt till IMPARCA MIAMI.

1981. Omdöpt till STENA CARRIER.

1982 02. Såld till Stena Ocean Line Ltd, Georgetown, Cayman Island.

1982 02. Utchartrad till Ignazio Messina & C. S.p.A., Neapel, Italien. Omdöpt till JOLLY BRUNO.

1982 08. Omdöpt till JOLLY SMERALDO.

1983 05. Omdöpt till STENA CARRIER. Insatt för Stena Portlink mellan Esbjerg - Storbritannien.

1983 - 1986. Insatt i trafik på Karibien.

1987 09 01. Insatt mellan Göteborg - Travemünde.

1988. Överförd till Stena Carrier Ltd, Georgetown Cayman Island.

2000 05. Utchartrad på bareboat-charter till Stena Line Ab, Göteborg. (Registrerad för Stena Line Shipholding BV, Göteborg).

2003 11 18. Såld till Grundstenen 99072 Ab Göteborg. Utchartrad till Stena RoRo.

2004 03 05. Rederiet ändrar namn till Interbaltic Ab, Göteborg.

2004 04 06. Sista dagen i trafik mellan Göteborg - Travemünde.

2004 04 16. Såld till Lillbacka Powerco Oy, Maxmo, Finland. 

2004 04 22. Omdöpt till GLOBAL CARRIER.

2004 04 23. Avgick Göteborg mot Travemünde.

2004 04 24. Ankom Travemünde.

2004 04 24. Insatt mellan Åbo - Travemünde.

2004 10 - 2004 10 28. Utchartrad till Sea Wind Line. Insatt tisdag - torsdag mellan Åbo - Stockholm. Övrig tid, insatt mellan Åbo - Travemünde för Power Line.

2004 12 - 2005 01. Utchartrad till RG-Line för vissa turer mellan Vasa - Umeå.

2006 01. Utchartrad till Finnlines. Insatt mellan Helsingfors - Hull.

2006 07 05. Ankom Bredo Yard, Bremerhaven för översyn.

2006 07. Utchartrad till P&O Ferries.

2006 07 16. Insatt mellan Zeebrugge/ Rotterdam - Hull.

2007 11 11. Insatt mellan Zeebrugge - Tilbury.

2008 01. Utchartrad till Finnlines.

2008 01. Insatt mellan Helsingfors - Polen.

2008 03. Insatt mellan Helsingfors - Gdynia.

2008 12. Upplagd i Åbo.

2009 06 13. Insatt för Power Line mellan Åbo - Oxelösund - Travemünde.

2010 02 27. Kolliderade med ECOSTAR GO i Oxelösund och fick skador på fören.

2010 03 05. Avgick Oxelösund mot Szczecin för reparation.

2010 03 06. Ankom Shiprepairyard "GRYFIA" Szczecin, Polen.

2010 04. Åter i trafik.

2010. Insatt mellan Helsingfors/ Åbo - Travemünde.

2012 04. Avgick Norra europa mot Sudan.

2012 06 10. Kördes upp på stranden i Aliaga, Turkiet där skärbrännarna väntade.

M/S IMPARCA EXPRESS I.

M/S IMPARCA MIAMI.

M/S JOLLY BRUNO.

M/S STENA CARRIER.

M/S GLOBAL CARRIER.

M/S GLOBAL CARRIER.

Tillbaka till Stena RoRo.

Tillbaka till Ignazio Messina.

Tillbaka till Power Line.

Tillbaka till Seawind Line.

Tillbaka till RG-Line.

Tillbaka till Finnlines.

Tillbaka till P&O.

© 2012 faktaomfartyg.