När Nordström & Thulin vann anbudet på trafiken till/från Gotland 1987 så bildade dom dotterbolaget Gotlandslinjen. 

Anbudets längd var från den första januari 1988 till den 31 december 1997.

Protesterna från Gotlänningarna lät inte vänta på sig, för dom trodde att nu skulle det bli problem, 

men så vart det inte, utan Gotlandslinjen gjorde bra ifrån sig på det hela med trafiken.

Dom lät bygga om ett RoRo fartyg (Graip1) till en första klass bil och passagerar färja som när den ankom Visby för första gången 

och det var visning ombord så kom det ca 25,000 personer för att titta på henne.

Dom chartrade in Rederi Ab Gotlands färja Visby till dom hittade något annat.

 Efter ett tag så köptes Olau Lines storfärja Olau Hollandia in som ersättare för Visby.

Det var det första rederiet som verkligen satsade på en snabb färja till Gotland 2 men det första försöket var inte lyckat i trafiken till/från Gotland 3.

Gotlandslinjen förlorade trafiken i upphandlingen för avtals perioden 1998-2004 som vanns åter av Rederi Ab Gotland som bildade Destination Gotland ihop med Silja Line.

Gotlandslinjen hade mellan Nynäshamn/Oskarshamn/Västervik-Visby.

1. Inte den snyggaste utvändigt, men invändigt var den väldigt fin.

2. Rederi Ab Nordö hade långt framskridna planer att köpa/chartra en hovercraft för trafiken till Gotland när dom konkurrerade med Gotlandsbolaget.

3. Vindile klarade inte av trafiken när det blev för höga vågor på Östersjön.

M/S Graip. (1988-1997).

M/S Visby. (1988-1989, chartrad).

M/S Vindile. (1988).

M/S Forest Link. (1988, chartrad).

M/S Farona. (1989, chartrad).

M/S Nord Gotlandia. (1989-1997).

M/S Kalmarsund. (1990, chartrad).

M/S Nord Neptunus. (1992-1997).

HSC Patricia Olivia. (1996-1997, chartrad).

Tillbaka.