M/S STENA TRANSPORTER.

Byggd 1978 av Hyundai Shipbuilders & Heavy Industries, Ulsan, Sydkorea.

Varvsnummer 652.

Dimensioner. 151,94 x 21,67 x 7,27 m.

Efter ombyggnad. 151,94 x 23,50 x 6,45 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 5539/ 2485/ 8672.

Efter ombyggnad 1980. Brt/ Nrt/ Dwt. 6455/ 3248/ 8704.

Efter ombyggnad 1985. Brt/ Nrt/ Dwt. 18732/ 10580/ 8704.

Maskineri. Två Pielstick 12PC2-5V-400 V-dieslar.

Effekt. 11475 kW.

Knop 17,0.

Passagerare. 12.

Efter ombyggnad. 144

Efter ombyggnad. 688.

Hyttplatser. 12.

Efter ombyggnad. 144.

Efter ombyggnad. Lastmeter. 1850.

IMO. 7528661.

Systerfartyg. MERZARIO AUSONIA. STENA RUNNER. ELK. STENA PROSPER. STENA PROJECT. ALPHA ENTERPRISE. TOR FELICIA. NORSKY. IMPARCA EXPRESS I. MERZARIO HISPANIA.

1978 05 07. Sjösatt som STENA TRADER.

Levererades 15 september 1978 till Stena Cargo Line Ltd, London, England.

1979 09. Utchartrad till Atlantic Cargo. Omdöpt till FINNROSE.

1980 07 25. Omdöpt till STENA TRANSPORTER.

1980 10 06 - 1980 12 13. Ombyggd med extra passagerarutrymme, ett extra väderdäck och breddad vid Hapag Lloyd Werft G.m.b.H, Bremerhaven, Tyskland.

1980 12. Utchartrad till Townsend Thoresen European Ferries, Dover, England. Omdöpt till BALTIC FERRY.

1982 05. Rekvirerad av Brittiska försvarsmakten (Royal Marine) för att transportera materiel till Falklandsöarna.

1985 05 20. Ankom Ascension för bunkring.

1982 05 30. Ankom Falklandsöarna.

1983 04. Åter i England.

1983 04 12. Insatt mellan Felixstowe - Europort.

1984 12. Såld till Monarch Steamship Co Ltd, London, England.

1986 02. Konverterad till bil och passagerarfärja vid Wilton Feyenoord B.V. Rotterdam, Holland.

1986 05 23. Återlevererad från varvet. Insatt mellan Felixstowe - Zeebrugge.

1987 12 31. Registrerad för P&O European Ferries, Ltd, London, England.

1991 03 18. Såld till BMBF(No. 15), London, England. Bareboat chartrad av P&O European Ferries, Felixstowe.

1992 02. Omdöpt till PRIDE OF SUFFOLK.

1995 10 22. Blir Felixstowe - Zeebrugge en ren fraktlinje.

1995 10 25. Ankom Harland & Wolf, Belfast för ombyggnad till fraktfärja.

1995 11. Insatt mellan Felixstowe - Europoort.

2001 10. Insatt för P&O Irish Ferries mellan Liverpool - Dublin.

2001 11. Omdöpt till EUROPEAN DIPLOMAT. Överförd till Bermuda flagg, hemmahamn Hamilton.

2002 01 18. Insatt mellan Rosslare - Cherbourg.

2004 12 19. Lades trafiken ner.

2004 12. Upplagd vid A&P, Birkenhead.

2005 01. Såld till Celtic Link Ferries, Ltd, Rosslare, Irland.

2005 01 24 - 2005 01 27. Insatt mellan Liverpool - Dublin.

2005 01 27. Ankom Rosslare och övertagen av dom nya ägarna.

2005 01 28. Omdöpt till DIPLOMAT. (Registrerad på Bermuda, hemmahamn Hamilton.

2005 02 01. Insatt mellan Rosslare - Cherbourg.

2005 02 13. Fick fartyget problem med maskineriet under resa Rosslare - Cherbourg och drev omkring i ca 4 timmar. Gick in till Falmouth.  

2005 12 19 - 2006 01 14. Varvsbesök.

2009 09 28. Provanlöp i Portsmouth.

2009 10 - 2009 11 20. Insatt mellan Cherbourg - Portsmouth.

2009 12 23. Sisat anlöp i Rosslare.

2009 12 29. Avgick Rosslare mot Dublin för uppläggning.

2010 01 13. Avgick Dublin mot Rosslare.

2010 02 25. Avgick Rosslare mot Waterford för uppläggning.

2010 04. Utchartrad till Marine Express.

2010 04 02. Avgick Waterford via Rosslare mot Puerto Rico.

2010 04 - 2011 03 18. Insatt mellan Santa Domingo - Mayaguez.

2011 04. Såld till Argo Systems Fze, Dubai, Förenade Arabemiratet. Omdöpt till PAVILION. Satt under St Kitts & Nevis flagg, hemmahamn Basseterre. 

2011 05. Avgick Santa Domingo mot Salvador, Brasilien.

2011 05 28 - 2011 06 15. Avgick Salvador mot Kapstaden.

2011 06 19. Avgick Kapstaden mot Indien.

2011 08 07. Ankom Alang, Indien för upphuggning.

M/S FINNROSE.

M/S STENA TRANSPORTER.

M/S BALTIC FERRY.

M/S PRIDE OF SUFFOLK.

M/S EUROPEAN DIPLOMAT.

M/S DIPLOMAT.

Ombord.

Tillbaka till Stena RoRo.

Tillbaka till Atlanticargo.

Tillbaka till Townsend Thoresen.

Tillbaka till P&O.

Tillbaka till P&O Irish Ferries.

Tillbaka till Celtic Link Ferries.

© 2021 faktaomfartyg.