M/S STENA PROJECT.

Byggd 1978 av Hyundai Heavy Industries Co Ltd, Ulsan, Sydkorea.

Varvsnummer 648.

Dimensioner. 155,99 x 21,67 x 7,32 m.

Efter ombyggnad. 155,99 x 22,71 x 7,32.

Brt/ Nrt/ Dwt. 5466/ 2485/ 8811.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt/ Dwt. 5753/ 2680/ 8811.

Maskineri. Två Pielstick 12PC2-5V-400 V-dieslar.

Effekt. 11475 kW.

Knop. 17,0.

Passagerare 12.

Hyttplatser 12.

Lastmeter. 1700.

Efter ombyggnad. 2100.

KM RN. 14890.

IMO. 7528623.

Systerfartyg. MERZARIO AUSONIA. STENA RUNNER. ELK. STENA PROSPER. ALPHA ENTERPRISE.  

                            TOR FELICIA. NORSKY. IMPARCA EXPRESS I.  MERZARIO HISPANIA. STENA TRADER.

1977. Kölsträckt som STENA PROJECT.

1977 11 29. Sjösatt.

Levererad 23 mars 1978 till Stena Container Line Ltd, London, England.

1978 03 23. Utchartrad till Atlantic Container Line. (ACL.) Omdöpt till ATLANTIC PROJECT.

1978. Insatt mellan Southampton - Antwerpen - Rotterdam - Le Havre - Liverpool - Göteborg - Bremerhaven - Halifax - Montreal.

1979. Ombyggd med sidosponsoner.

1981. Såld till Stena RoRo Line Ltd, Valletta, Malta.

1981. Utchartrad till Andrea Merzario S.P.A. Genoa, Italien. Omdöpt till MERZARIO HISPANIA. Insatt mellan Italien - Saudiarabien.

1983 11. Återlämnad från charter. Överförd till Stena RoRo Line Ltd, Limassol, Cypern. Omdöpt till STENA HISPANIA.

1984. Överförd till Stena Caribbean Ltd, Georgetown, Cayman Island (c/o Swedish Caledonian Marine Management Ltd Clydebank).

1984. Utchartrad till Kotka Line Oy, Kotka, Finland. Omdöpt till KOTKA VIOLET. Insatt mellan Finland - Storbritannien - Västafrika.

1985. Återlämnad från charter. Omdöpt till STENA HISPANIA.

1986 01 08. Omdöpt till STENA BRITANNICA. Överförd engelska Skeppsregistret. (hemmahamn London). Management av Stena Ab, Göteborg.

1986. Påbyggd med ett extra väderdäck vid Hapag Lloyd Werft, Bremerhaven, Tyskland.

1986. Insatt för Stena Portlink mellan Sverige - Storbritannien.

1988 01. Utchartrad till Oy Rettig Ab, Helsingfors, Finland. Omdöpt till BORE BRITANNICA.

1988 01. Utchartrad till Bore Ro-Ro. Insatt mellan Finland - Storbritannien.

1988 12 01. Såld till Oy Rettig Ab, Åbo, Finland.

1988 12 07. Överlämnad till dom nya ägarna. Insatt mellan Helsingfors - Kiel.

1991 01 14. Kolliderade med M/S DRONNING MARGRETHE II i Fehmarn Belt.

1992 01. Utchartrad till Finncarriers Oy Ab, Helsingfors, Finland. Insatt mellan Åbo - Rauma - Rauma - Travemünde - Rostock - Lübeck.

1996 11 04. Såld till Bore Lines Ab, Stockholm.

1996 11 21. Omdöpt till FINNFOREST.

1997. Utchartrad till P&O North Sea Ferries, För en rund resa mellan Hull - Zeebrugge.

1999. Registrerad för Strömma Turism & Sjöfart AB, Stockholm.

2001 10. Insatt mellan Helsingfors - Århus.

2007 01. Insatt mellan Helsingfors - Gdynia.

2007 12 04. Såld till Weissfiord Shipping Ltd, c/o Celtic Link Ferries ltd, Dublin, Irland. Kvarstår i Svenskt register. Utchartrad till Finnlines för trafik mellan Helsingfors - Gdynia. 

2009. Insatt mellan Åbo - Travemünde.

2010 07 06 - 2010 07 12. Avgick Travemünde mot Dublin.

2010 07 29. Upplagd i Waterford.

2010 09 30. Avgick Waterford via Rosslare mot Naples.

2010 10 13. Utchartrad till SNAV.  Insatt mellan Naples - Palermo.

2011 06 - 2011 08 12. Insatt mellan Palermo - Genua.

2011 08 12. Avgick Palermo mot Alang, Indien.

2011 09 03. Ankom Alang, Indien för upphuggning.

 

M/S ATLANTIC PROJECT.

 

M/S STENA HISPANIA.

 

M/S STENA BRITANNICA.

M/S BORE BRITANNICA.

M/S FINNFOREST.

Tillbaka till Stena RoRo.

Tillbaka till Atlantic Container Line.

Tillbaka till Merzario Lines.

Tillbaka till Bore Line.

Tillbaka till Finncarriers.

Tillbaka till Strömma.

Tillbaka till P&O North Sea Ferries.

Tillbaka till Celtic Link Ferries.

Tillbaka till SNAV.

© 2017 faktaomfartyg.