M/S KATTEGAT. 

Byggd 1972 av Helsingör Skibs & Maskinbygg, Helsingör, Danmark.

Varvsnummer. 398.

Dimensioner. 104,04 x 18,93 x 4,37 m.

Efter ombyggnad. 105,20 x 18,93 x 4,71 m

Brt/ Nrt/ Dwt. 3960/ 1441/ 925.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt. 6336/ 1900.

Efter ombyggnad. GT/ NT/ DWT. 6334/ 1900/ 965.

Maskineri. Två HSM-B&W 10U45HU dieslar.

Effekt. 8096 kW.

Knop 17,0.

Passagerare. 1200.

Efter ombyggnad. 963.

Efter ombyggnad. 137.

Hyttplatser. 63.

Efter ombyggnad. 0.

Efter ombyggnad. 137.

Bilar. 220.

Efter ombyggnad. 180.

Efter ombyggnad. 0.

Lastmeter. 340.

IMO. 7211074.

Systerfartyg. DJURSLAND.

1972 03 24. Sjösatt.

Levererades 14 juli 1972 till Jydsk Færgefart A/S, Hundested, Danmark.

1972 07 15. Insatt i trafik mellan Grenå - Hundested.

1977 12 30. Sista dagen i trafik mellan Grenå - Hundested.

1978 03 02. Såld till Midland Montague Leasing (U.K.) Ltd, London, England för P&O Normandy Ferries Ltd, London.

1978 03 06. Ankom Vlissingen Oost och blir upplagd.

1978 04 14. Ombyggd vid Caillard S.A., Le Havre, Frankrike.

1978 06 09. Omdöpt till nf TIGER. Insatt mellan Dover - Boulogne.

1985 01 04. Registrerad för Townsend Car Ferries Ltd., Dover, England. Omdöpt till TIGER. Insatt mellan Dover - Boulogne.

1986 07 18. Sista dagen i trafik mellan Dover - Boulogne. Därefter upplagd i Chatham.

1986 11. Såld till Finlandshamnen Ab, Norrtälje, Sverige (Dotterbolag till SF-Line, Mariehamn, Finland).

1986 12 11 - 1986 12 20. Ombyggd vid Tyne.

1986 12 22. Ankommer Öresundsvarvet för vidare ombyggnad. Omdöpt till ÅLANDSFÄRJAN.

1987 04 29. Ankom Mariehamn.

1987 05 18. Insatt för Viking Line mellan Kapellskär - Mariehamn.

1993. Insatt mellan Kapellskär - Mariehamn - Nådendal. Sträckan Mariehamn - Nådendal endast med gods eftersom fartyget inte har några hytter. (vet ej hur länge den trafiken pågick.)

1995. Överförd till Rederi Ab Viking Line, Norrtälje.

2002 01 03 - 2002 02 03. Ombyggd med aktersponson vid Baltic Ship Repairers, Tallinn, Estland. (Sponsonerna tillverkade vid Viborg Varv, Viborg, Ryssland).

2002 02 15. Åter i trafik mellan Kapellskär - Mariehamn.

2004 01 06 - 2004 02 06. Upplagd.

2004 02 07. Åter i trafik mellan Kapellskär - Mariehamn.

2005 01 - 2005 02 10. Upplagd.

2005 02 11. Åter i trafik mellan Kapellskär - Mariehamn.

2005 07 01. Vart fartyget rökfritt invändigt och rökarna fick vara utomhus.

2005 07 05. Vid ankomst till Mariehamn klockan 18.30 slog babordspropeller okontrollerat full fart framåt och fartyget törnade kraftigt emot en dykdalb. På bildäck välte en motorcykel över en kvinna som fick föras till sjukhus. Även fyra bilar fick plåtskador. Färjan avgick sedan till Kapellskär för reparation.

2005 07 07. Åter i trafik vid kvällsavgången klockan 20.30 från Kapellskär, efter att babords trasiga hydraultätning reparerats.

2006 01 09 - 2006 01 25. Upplagd.

2006 01 26. Åter i trafik mellan Mariehamn - Kapellskär.

2006 12 24 - 2006 12 26. Ingen trafik under julen.

2007 01 08 - 2007 02 08. Upplagd.

2007 10 23. Så "studsade" fartyget över grynnan Marbådan utanför Mariehamn. Man gick in till Mariehamn där man undersökte skadorna som visade sig vara omfattande. Togs ur trafik för att uppsöka varv för reparation.

2007 10. Ankom Tallinn för att reparera stålskadorna på styrbordssidan.

2007 11 23. Åter i trafik.

2008 05 27. Såld till G.A.P Shipping Co Ltd, Hamilton, Barbados för övertagande i juni.

2008 05 29. Sista dagen i trafik mellan Mariehamn - Kapellskär.

2006 06 26. Avgick Mariehamn mot Rauma.

2008 06 27.  Övertagen av dom nya ägarna och omdöpt till EXPEDITION. Satt under Liberia flagg, hemmahamn Monrovia.

2008 06 27. Påbörjas ombyggnaden vid Aker Yards, Rauma till kryssningsfartyg.

2009 03 31. Avgick Rauma.

2009 04. Insatt på kryssningar.

2009 11. Ankom Las Palmas med maskinproblem.

2010 01. Åter i trafik efter maskinreparation.

M/S KATTEGAT.  

M/S nf TIGER.

M/S ÅLANDSFÄRJAN.

M/S ÅLANDSFÄRJAN.

Ombord 1. Ombord 2. Översiktsritning.

M/S EXPEDITION.

M/S EXPEDITION.

Tillbaka till Grenaa-Hundested Linien.

Tillbaka till Normandy Ferries.

Tillbaka till Townsend Thoresen.

Tillbaka till Viking Line.

© 2013 faktaomfartyg.