M/S VIKING 5.

Byggd 1974 av Jos L Meyer Werft, Papenburg-Ems, Tyskland.

Varvsnummer 573.

Dimensioner. 117,79 x 17,25 x 4,70 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 5286/ 2487/ 1180.

Efter ombyggnad. GT/ NT/ DWT. 8257/ 3086/ 1239.

Maskineri. Två 14-cyl, Smit-Bolnes dieslar.

Effekt. 8120 kW.

Efter maskin byte. Två Deutz SBV12M450 dieslar.

Effekt. 9706 kW.

Knop 19,5.

Passagerare. 1200.

Efter ombyggnad. 1400.

Hyttplatser. 414.

Efter ombyggnad. 386.

Bilar. 300.

Långtradare 30.

IMO. 7349601.

Systerfartyg. APOLLO. VIKING 1. VIKING 3. DIANA. AZTECA. VIKING 4. COROMUEL. PUERTO VALLARTA.

1974 03 28. Sjösatt.

Levererades 5 juli 1974 till Rederi Ab Sally, Mariehamn, Finland.

1974 07 09. Döpt och insatt för Viking Line mellan Helsingfors - Stockholm.

1980 06 01. Insatt mellan Åbo - Mariehamn - Stockholm.

1980 07. Insatt mellan Nådendal - Mariehamn - Kapellskär.

1981 05 05. Sista dagen i trafik för Viking Line.

1981 06 10. Omdöpt till THE VIKING.

1981 06 18. Insatt i Rederi Ab Sallys nya linje mellan Ramsgate - Dunkerque.

1981 08 21. Får fartyget maskinhaveri på väg till Ramsgate, Man får igång den ena maskinen och går tillbaks till Dunkerque för reparation.

1981 09. Läggs trafiken ner för säsongen och fartyget hyrs ut till Norska polisen som använder fartyget som logementsfartyg i Alta Norge i två veckor.

1982 05 20. Insatt åter i trafik mellan Ramsgate - Dunkerque, men får ett stort maskinhaveri efter några veckor.

1982 09. Bytts maskineriet ut vid Rickmers Verft, Bremerhaven, Tyskland.

1983 04 12. Omdöpt till SALLY EXPRESS.

1983 04 28. Insatt för Vasabåtarnas trafik mellan Vasa - Umeå/Sundsvall.

1984 02 10. Såld till Fred Olsen & Co, Kristiansand, Norge (Management A/S KDS, Kristiansand). 

1984 03 15. Ankommer fartyget Kristiansand, Norge. Omdöpt till BOLETTE.

1984 03 23. Avgår fartyget mot Jos L Meyer, Werft Papenburg-Ems, Tyskland. Ombyggd i aktern med vilstolar.

1984 05. Insatt mellan Kristiansand - Hirtshals/Hanstholm. För att i slutet av augusti bli upplagd i Kristiansand.

1985 04 03 - 1985 08 29. Insatt mellan Kristiansand - Hirtshals/ Hanstholm.

1985 08 30 - 1985 10 22. Insatt mellan Hirtshals - Stavanger - Bergen (Via Egersund på lördagar).

1985 10 23. Upplagd som hotellfartyg i Ålborg

1986 01 08 - 1986 03 22. Utchartrad till GT-Linien för trafik mellan Gedser - Travemünde.

1986 06 - 1986 10 22. Insatt mellan Kristiansand/ Egersund - Hirtshals/ Hanstholm. Därefter upplagd i Kristiansand.

1987 02 21 - 1987 04 06. Utchartrad som utställnings och mässfartyg för NOBIL och gick till olika Norska hamnar med utställning ombord.

1987. Under sommaren. Insatt mellan Kristiansand/ Egersund - Hirtshals/ Hanstholm.

1987 10 07 - 1987 10 15. Utchartrad som hotellfartyg i Reykjavik under toppmötet mellan Reagan och Gorbatjov. Upplagd därefter i Kristiansand.

1988 05 22 - 1988 06 12. Utchartrad till Isle of Steam Packet Co, Douglas, Isle Of Man för trafik mellan Heysham/ Liverpool/ Belfast- Douglas.

1988 06. Under sommaren trafik mellan Kristiansand/ Egersund - Hirtshals/ Hanstholm.

1988 08 24. Utchartrad till "Vennskapsskipet Norge-Polen" för en resa mellan Oslo - Swinoujscie.

1988 08 31-1988 10 29. Utchartrad till Larvik Line för trafik mellan Larvik - Fredrikshavn.

1988 11 01. Avslutar A/S KDS sin management och Fred Olsen tar över fartyget.

1988 11. Såld till Compangie Maritime Maroco Norvegienne (Comarit), Tanger, Marocko (dotterföretag till Fred Olsen).

1988 11 15. Övertagen av det nya rederiet. Omdöpt till BOUGHAZ.

1988 11 30. Sätts i trafik mellan Algeciras - Tanger.

1995 10. Ombyggd med sidosponsoner vid Lloyds- Werft, Bremerhaven, Tyskland.

1995 11 02. I trafik igen mellan Algeciras - Tanger.

2000 07. Utchartrad till European Maritime Lines (Cia. Trasmediterranea). Insatt mellan Tanger - Algeciras i någon månad.

2001 10 22. Ankom Barcelona för uppfräschning.

2003 05 - 2005 09. Utchartrad till Lineas Maritimas Europeas. Insatt mellan Algeciras - Tanger.

2006. Insatt för Comarit mellan Algeciras - Tanger.

2012 05. Ställdes trafiken in och fartyget läggs upp i Algeciras.

M/S VIKING 5.

M/S THE VIKING.

M/S SALLY EXPRESS.

Ombord. Ritning.

M/S BOLETTE.

M/S BOUGHAZ.

Ombord.

Tillbaka till Rederi Ab Sally

Tillbaka till Viking Line.

Tillbaka till Sally Line.

Tillbaka till Vasa Båtarna.

Tillbaka till Fred Olsen.

Tillbaka till GT-Linien.

Tillbaka till Iomsp.

Tillbaka till L.F.F.

Tillbaka till Comarit.

Tillbaka till Trasmediterranea.

© 2012 faktaomfartyg.