Moltzau Line/ Gedser-Travemünde  Ruten/ GT-Linien

1962 10 23. Så bildas Moltzau Line A/S med säte i Gedser.

1963 05 31. Så inleds trafiken mellan Gedser - Travemünde.

1973 03. Så drar sig Skeppsredare Ragnar Moltzau och säljer 49% av aktierna till Rederi Ab Nordö.

1975 03. Rederi Ab Nordö säljer sina aktier till Jan Lockert med mera, Oslo, samtidigt ändras namnet från Moltzau Line A/S till Gedser-Travemünde Ruten A/S.

1986 01. Gedser-Travemünde Ruten marknadsförs som GT-Linien.

1987 01 18. Gedser-Travemünde Ruten hamnar i ekonomiska problem som slutar med konkurs, Konkursboet fortsätter med trafiken och försöker hitta nya ägare.

1987 03 06. Rederi Ab Sea Link Nacka köper upp Rederiet av konkursboet. Namnet ändras till GT-Link A/S.

1990 04 01. Trafik inledds mellan Gedser - Rostock.

1990 12 23. Läggs trafiken ner mellan Gedser - Travemünde.

1991. Trafiken marknadsförs som Europa Linien.

1996 06 01. Europa Linien (GT-Link A/S) säljs till DSB Rederi A/S, Namnet Europa Linien används för marknadsföring.

1997 01 01. Europa Linien A/S överfört till Scandlines A/S.

M/S Gedser. (1963-1968).

M/S Travemünde. (1964-1970).

M/S Falster. (1968).

M/S Gedser. (1968-1976).

M/S Vikingfjord. (1970, chartrad).

M/S Travemünde. (1971-1981).

M/S Polar Express. (1971, chartrad).

M/S Falster. (1975).

M/S Scandinavia. (1975).

M/S Stena Normandica.(1976, chartrad).

M/S Gedser. (1976-1986).

M/S Viking Victory. (1977, chartrad)

M/S Nils Dacke. (1978, chartrad)

M/S Njegos. (1981, chartrad).

M/S Travemünde. (1981-1987).

M/S Gedser. (1986).

M/S Bolette. (1986, chartrad).

M/S Fuldatal. (1986, chartrad).

 

Tillbaka till rederier pċ M.

 Tillbaka till rederier pċ G.