M/S VIKING 1.

Byggd 1970 av Jos L Meyer Werft, Papenburg-Ems, Tyskland.

Varvsnummer 562.

Dimensioner. 108,68 x 17,24 x 4,60 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 4239/ 1882/ 1110.

Efter omklassning. GT/ NT/ DWT. 5993/ 2750/ 800.

Maskineri. Två Klöckner-Humboldt-Deutz SBV 12m 350 dieslar.

Effekt. 6968 kW hk.

Knop. 18,5.

Passagerare. 1200.

Hyttplatser. 222.

Efter ombyggnad. 310.

Bilar. 260.

Långtradare 26.

IMO. 7018599.

Systerfartyg. APOLLO. VIKING 3. DIANA. VIKING 4. AZTECA. VIKING 5. COROMUEL. PUERTO VALLARTA.

1968 11 03. Beställd.

1970 05 06. Sjösatt och döpt av Birgitta Johnsson.

Levererades 9 augusti 1970 till Rederi Ab Sally, Mariehamn, Finland.

1970 08 09. Provtur utanför Emden.

1970 08 11. Ankom Mariehamn.

1970 08 12. Visades fartyget upp i Mariehamn och därefter gjordes en tur till Kapellskär och tillbaks.

1970 08 12. Insatt i Viking Lines trafik Nådendal - Mariehamn - Kapellskär. Tog över passagerare och last från S/S VIKING som ankom från Nådendal för en sista gång till Mariehamn. VIKING 1 avgick därefter till Kapellskär.

1971 11 21. Gick på grund straxt utanför Kapellskär på väg in mot hamnen.

1971 11 22. Kom fartyget loss och gick sedan till Finnboda varv efter det att lasten lossades i Kapellskär.

1971 11 29. Åter i trafik.

1973 07 18. Gick fartyget på grund vid Fjärdskärsgrund. 

1973 07 19. Så hjälpte Sjöräddningssällskapets GUSTAV DALÉN till att föra över 344 passagerare och 6 hundar till APOLLO. Tog sig loss på eftermiddagen och gick in till Kapellskär där man lossa fordonen ombord. Avgick sedan till Finnboda Varf, Nacka för reparation. 

1973 08 03. Åter i trafik.

1974. På hösten upplagd i Mariehamn.

1974 12 - 1975 02. Ombyggd med fler hytter akteröver vid Jos L Meyer Werft, Papenburg.

1975 02 25 - 1975 04 24. Insatt mellan Stockholm - Helsingfors.

1975 04 24 - 1975 05 01. Insatt mellan Åbo - Mariehamn - Stockholm.

1975 05. Insatt mellan Nådendal - Mariehamn - Kapellskär.

1975 05 16. Ersätter DIANA på en tur mellan Stockholm - Åbo.

1975 07 03 - 1975 07 08. Vild strejk bland Finlands maskinbefälsförbund.

1975 08 15. På grund utanför Nagu. 

1975 08 16. Drogs loss av bogseraren NAANTALI. Gick sedan för egen maskin till Kapellskär för inspektion där man kunde konstatera att det var inga större skador och fartyget behövdes inte tas ur trafik..

1976 02 - 1976 03. Insatt mellan Stockholm - Helsingfors.

1976 03. Insatt mellan Nådendal - Mariehamn - Kapellskär.

1976 04 20 - 1976 04 26. Insatt mellan Åbo - Mariehamn - Stockholm.

1976 04 27. Insatt mellan Nådendal - Mariehamn - Kapellskär.

1977 04 19 - 1977 05 12. Strejk bland Finlands maskinbefälsförbund och fartyget ur trafik.

1978 07 04. Tog över passagerare från grundstötta DIANA med hjälp av livräddningskryssaren Gustaf Eriksson.

1979 02 06. Tvingas gå via Sandhamnsleden från Kapellskär då det var ismassor utanför Tjärven.

1979 11 07. Scandi Line erbjuder Sally 30% att ingå ett samarbetsavtal för trafik med VIKING 1 mellan Norge - Danmark.

1980 03 - 1980 06 21. Insatt mellan Stockholm - Helsingfors.

1980 03 28 - 1980 05 21. Strejk på Finska fartyg, VIKING 1 ligger upplagd i Nådendal.

1980 06 22 - 1980 07 05. Insatt mellan Nådendal - Mariehamn - Kapellskär.

1980 07. Upplagd i Mariehamn.

1980 09 01 - 1980 09 15. Insatt mellan Nådendal - Mariehamn - Kapellskär.

1980 09 16. Upplagd i Mariehamn.

1981 01. Några resor Stockholm - Mariehamn, men annars upplagd.

1981 04 29. Vid en presskonferens avslöjar Sallyrederiet att dom ska starta trafik över Engelska kanalen med bland annat VIKING 1 (vilket det inte blev med fartyget).

1981 05 20 - 1981 08 31. Insatt mellan Nådendal - Mariehamn - Kapellskär.

1981 09. Upplagd i Mariehamn.

1982 03. Planerad försäljning till Färöarna går om intet.

1982 04 13 - 1982 05 10. Utchartrad till Brittany Ferries, Morlaix, Frankrike. Insatt mellan St Malo - Portsmouth.

1982 05 14 - 1982 08 31. Insatt mellan Nådendal - Mariehamn - Kapellskär. 

1982 09. Upplagd i Mariehamn.

1983 06 09. Omdöpt till WASA EXPRESS. Insatt i Vasabåtarnas trafik mellan Sundsvall/ Umeå - Vasa.

1983 06 12. Haveri på startluftskompressorn.

1983 07 04. Återigen haveri på startluftskompressorn.

1984 04 10. Omdöpt till VIKING 1. Upplagd i Mariehamn.

1984 06 20. Utchartrad till Khalid Shipping Co, Panama. Ankom Rickmers Werft, Bremerhaven, Tyskland för ombyggnad med sjukavdelning, större livbåtar monteras och fartyget får luftkonditionering. Omdöpt till KHALID 1

1984 07 17. Avgick varvet mot Röda havet för att gå i pilgrimstrafik.

1984 07. Insatt mellan Suez - Jeddah. Överförd till Panama flagg. 

1984 08. Haveri på bränslepumpen för huvudmotor.

1984 09 01. På resa mellan Jeddah - Suez kolliderar fartyget med en mörklagd ankarliggare.

1985 02 19. Avslutad charter, upplagd i Suez.

1985 05. Såld till Brave Commander Sa, Panama för $ 5,8 miljoner. Omdöpt till MECCA 1.

1985 08 03. Får fartyget maskinrumsbrand när det ligger i Suez. Branden bröt ut i pannrummet på d-däck och spred sig via ventilationssystemet till e-däck. Brännoljepannorna och dess reglage förstördes, även ventilationssystemet sattes ur funktion och några hytter förstördes av släckvattnet. Repareras provisoriskt.

1986 01. Såld till Khaled Fouda, Kairo, Egypten. Satt under Panama flagg. Omdöpt till AL HUSSEIN II. Fartyget reparerades.

1988 12 02. Jakob Lines är intresserad av att köpa fartyget för trafik i Kvarken men då Jakobstad stad inte kan ge några garantier så blir det inget av den affären.

1991 01. Såld till El Salam Trading & Shipping, Kairo, Egypten. Satt under Panama flagg.

1991 01 26. Omdöpt till AL-QUAMAR AL-SAUDI AL-MISRI 1.

1992 04. Omdöpt till MECCA 1.

1993. Omdöpt till AL-QUAMAR AL-SAUDI II.

1994 08. Omdöpt till MECCA 1.

1994 03 28. Går fartyget på grund ca 15 sjömil från Safaga. Drogs loss från grundet och man gick tillbaka till Safaga för inspektion.

1994 04 02. Ankom Suez för dockning.

1997 01. Vid dockning i Suez, arresteras fartyget bland annat på begäran från Kapten. 

1997. Arresteringen hävs efter ett tag. fartyget gör några turer mellan Saudiarabien - Indien.

1998 03. Upplagd i Suez.

1999 08. Såld till Brave Commander, Sa, San Lorenzo, Honduras. Omdöpt till FAGR. (På pappret)

1999 01. Upplagd på redden till Port Tewfik i närheten av Suez. Ingen besättning ombord och planen var att bygga om fartyget så det skulle klara SOLAS. 

1999 04 19. Kantrade och sjönk fartyget utanför Port Tewfik (Suez) under en storm som drabbade Röda Havet.

2002 10. Så bärgades vraket.

2002 10 15. Ankom lokala upphuggare i Suez, Egypten.

   

M/S VIKING 1.

extrabilder. M/S VIKING 1 och S/S VIKING.

M/S WASA EXPRESS.

M/S VIKING 1.

M/S KHALID 1.

   

M/S MECCA 1.

Tillbaka till Rederi Ab Sally.

Tillbaka till Viking Line.

Tillbaka till Brittany Ferries.

Tillbaka till Vasa Båtarna.

© 2017 faktaomfartyg.