M/S VIKING 1.

Byggd 1970 av Jos L Meyer Werft, Papenburg-Ems, Tyskland.

Varvsnummer 562.

Dimensioner. 108,68 x 17,24 x 4,60 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 4239/ 1882/ 1110.

Efter omklassning. GT/ NT/ DWT. 5993/ 2750/ 800.

Maskineri. Två Klöckner-Humboldt-Deutz SBV 12m 350 dieslar.

Effekt. 6968 kW hk.

Knop. 18,5.

Passagerare. 1200.

Hyttplatser. 222.

Efter ombyggnad. 310.

Bilar. 260.

Långtradare 26.

IMO. 7018599.

Systerfartyg. APOLLO. VIKING 3. DIANA. VIKING 4. AZTECA. VIKING 5. COROMUEL. PUERTO VALLARTA.

1968 11 03. Beställd.

1970 05 06. Sjösatt och döpt av Birgitta Johnsson.

Levererades 9 augusti 1970 till Rederi Ab Sally, Mariehamn, Finland.

1970 08 12. Insatt i Viking Lines trafik Nådendal - Mariehamn - Kapellskär. Tog över passagerare och last från S/S VIKING som ankom från Nådendal för en sista gång till Mariehamn. VIKING 1 avgick därefter till Kapellskär.

1971 11 21. Gick på grund straxt utanför Kapellskär på väg in mot hamnen.

1971 11 22. Kom fartyget loss och gick sedan till Finnboda varv efter det att lasten lossades i Kapellskär.

1973 07 18. Gick fartyget på grund vid Fjärdskärsgrund. 

1973 07 19. Så hjälpte Sjöräddningssällskapets GUSTAV DALÉN till att föra över 344 passagerare och 6 hundar till APOLLO. Drogs loss senare och gick till varv.

1974. På hösten upplagd i Mariehamn.

1974 - 1975. Ombyggd med fler hytter akteröver vid Jos L Meyer Werft, Papenburg.

1975 02 19 - 1975 04. Insatt mellan Stockholm - Helsingfors.

1975 04 21 - 1975 05 01. Insatt mellan Åbo - Mariehamn - Stockholm.

1975 08 15. På grund utanför Nagu. Drogs loss av bogseraren NAANTALI. Gick för egen maskin till Kapellskär för inspektion.

1976 02 - 1976 04. Insatt mellan Stockholm - Helsingfors.

1976 04 20 - 1976 04 26. Insatt mellan Åbo - Mariehamn - Stockholm.

1980 03 - 1980 06 21. Insatt mellan Stockholm - Helsingfors.

1982. Planerad försäljning till Färöarna går om intet.

1982 04 13 - 1982 05 10. Utchartrad till Brittany Ferries, Morlaix, Frankrike. Insatt mellan St Malo - Portsmouth.

1982 05 14 - 1982 08 31. Insatt mellan Nådendal - Mariehamn - Kapellskär. Därefter upplagd i Mariehamn.

1983 06 09. Omdöpt till WASA EXPRESS. Insatt i Vasabåtarnas trafik mellan Sundsvall/ Umeå - Vasa.

1984 04 10. Omdöpt till VIKING 1. Upplagd i Mariehamn.

1984 06 20. Utchartrad till Khalid Shipping Co, Panama. Ankom Rickmers Werft, Bremerhaven, Tyskland för ombyggnad, bland annat  större livbåtar monteras och fartyget får luftkonditionering.

1984 06.  Omdöpt till KHALID 1 för att bli pilgrimsfartyg. 

1984 07 17. Avgick varvet mot Röda havet för att gå i pilgrimstrafik.

1984. Insatt mellan Suez - Jeddah.

1984. Överförd till Panama flagg. 

1985 02 19. Avslutad charter, upplagd i Suez.

1985 05. Såld till Brave Commander Sa, Panama. Omdöpt till MECCA 1.

1985 08 03. Får fartyget maskinrumsbrand när det ligger i Suez. Repareras senare.

1986 01. Såld till Khaled Fouda, Kairo, Egypten (Registrerad i Panama). Omdöpt till AL HUSSEIN II.

1991 01. Såld till El Salam Trading & Shipping, Kairo, Egypten, (Registrerad i Panama) Omdöpt till AL-QUAMAR AL-SAUDI AL-MISRI 1.

1992. Omdöpt till MECCA 1.

1993. Omdöpt till AL-QUAMAR AL-SAUDI II.

1994. Omdöpt till MECCA 1.

1994 03 27. Går fartyget på grund ca 15 sjömil från Safaga. 

1994 03 28. Drogs loss från grundet och man gick tillbaka till Safaga för inspektion.

1994 04 02. Ankom Suez för dockning.

1998 03. Läggs fartyget upp i Suez.

1999. Såld till Brave Commander, Sa, San Lorenzo, Honduras. Omdöpt till FAGR. (På pappret)

1999 01. Upplagd på redden till Port Tewfik i närheten av Suez.

1999 04 19. Kantrade och sjönk fartyget utanför Port Tewfik (Suez) under en storm som drabbade Röda Havet.

2002 10. Så bärgades vraket.

2002 10 15. Ankom lokala upphuggare i Suez, Egypten.

   

M/S VIKING 1.

extrabilder.

M/S VIKING 1 och S/S VIKING.

M/S WASA EXPRESS.

M/S VIKING 1.

M/S KHALID 1.

   

M/S MECCA 1.

Tillbaka till Rederi Ab Sally.

Tillbaka till Viking Line.

Tillbaka till Brittany Ferries.

Tillbaka till Vasa Båtarna.

© 2011 faktaomfartyg.