M/S STOCKHOLM.

Byggd 1948 av Ab Götaverken, Göteborg.

Varvsnummer. 611.

Dimensioner. 160,08 x 21,04 x 7,90 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 12165/ 6040/ 4700.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt/ Dwt. 12644/ 6450/ 4800.

Efter ombyggnad. Brt. 15614.

Maskineri. Två 8-cyl, GV dieslar.

Effekt. 12000 hk.

Knop. 17,0.

Efter ombyggnad. Två Wärtsilä 16V32 dieslar.

Effekt. 10664 kW.

Knop. 19,0.

Passagerare. 390.

Efter ombyggnad. 670.

Efter ombyggnad. 556.

Hyttplatser. 390.

Efter ombyggnad. 670.

Efter ombyggnad. 556.

RN. 8926.

IMO. 5383304.

1946 09 09. Sjösatt.

1947 10. Provtur.

Levererades 7 februari 1948 till Ab Svenska Amerika Linjen, Göteborg.

1948 02 21. Jungfruresa från Göteborg till New York.

1953 - 1954 02 12. Ombyggd vid AG Weser, Bremen. Bland annat byggdes överbyggnaden om.

1956 07 25. Kolliderade med S/S ANDREA DORIA vid position 40 30 n och 69 53 W i tät dimma vid Nantucket fyr. 47 personer på ANDREA DORIA omkom och 5 på STOCKHOLM. Fartyget fick stäven kraftigt demolerad, men man tog sig in till New York igen.

1956. Reparation vid Betlehem Steel, New York.

1956 11 05. Åter i trafik.

1959 05 15. Såld till Freier Deutscher Gewerkschaftsbund, Rostock, Östtyskland (Registrerad för VEB Deutsche Seereederei, Rostock) för övertagande 1960.

1960 01 03. Övertagen. Omdöpt till VÖLKERFREUNDSCHAFT. Insatt på kryssningar.

1966 - 1985. Utchartrad till Stena Line under vinterhalvåret, där dom gjorde kryssningar från Göteborg till Karibien. 

1974. Registrerad för VEB Deutfracht/Seereederei, Rostock, Östtyskland.

1985 04. Såld till Neptunus Rex Enterprises, Panama. Omdöpt till VOLKER. Upplagd i Holmestrand.

1985 12 11. Ankom under bogsering Southampton för vidare uppläggning.

1986 12 20. Omdöpt till FRIDTJOF NANSEN. Bogserad till Oslo för att bli flyktingförläggning.

1986 12 25. Ankom Oslo.

1989 05. Såld till Star Lauro Societeta per Anzoni, Neapel, Italien.

1989 05 06. Bogseras till Genua.

1989 05 27. Ankommer Genua, där det läggs upp.

1992. Påbörjas ombyggnad vid Varco Chiapella varvet, Genua, Italien.

1993. Omdöpt till ITALIA I.

1994 10. Omdöpt till ITALIA PRIMA.

1994 10. Registrerad för Nina Cia. di Navigazione, Neapel, Italien, samt återlevererad.

1994 10 31. Första kryssningen i Medelhavet.

1995 12 22. Utchartrad på fem år till Neckermann Seereisen.

1995 12. Första kryssningen i Karibien.

1998 01 06. Får Neckermann Seereisen ekonomiska problem, fartyget läggs upp i Genua.

1998. Utchartrad på fem månader som utställningsfartyg i Lissabon.

1998 09. Utchartrad till Air Maritim Seereisen (Valtur Tourist). Omdöpt till VALTUR PRIMA. Insatt i kryssningar på Karibien, samt Kuba.

2001. Upplagd i Havanna, Cuba.

2002 12. Såld till Festival Crociere Spa, Naples, Italien. Omdöpt till CARIBE. Men planerna på kryssningar mellan Havanna - Mexiko - Cayman Island vart aldrig av. Upplagd i Havanna, Kuba.

2004 10. Upplagd i Lissabon, Portugal.

2004. Såld till Nina SpA, Lissabon, Portugal. 

2005 01 07. Omdöpt till ATHENA

2005. Registrerad för Classic International Cruise, Madeira.

2008 12. Såld till First Quality Cruises Inc, Naples, Italien.

2009 05. Överförd till Portugisisk flagg.

2009 05. Utchartrad till Phoenix Reisen.

2013 09. Såld till Island Cruises Transportes, Lissabon, Portugal. Omdöpt till AZORES.

M/S STOCKHOLM.

M/S VÖLKERFREUNDSCHAFT.

Däcksplan.  Ombord.

M/S FRIDTJOF NANSEN.

M/S ITALIA PRIMA.

M/S ATHENA. 

  

M/S ATHENA.

M/S AZORES.

Extrabild.

Tillbaka till SAL.

Tillbaka till Stena Line.

Tillbaka till Phoenix Reisen.

© 2014 faktaomfartyg.