M/S PRINSES MARIA-ESMERALDA.

Byggd 1975 av NV Cockerill Yards, Hoboken, Belgien.

Varvsnummer. 877.

Dimensioner. 118,42 x 20,68 x 4,50 m.

Efter ombyggnad. 118,42 x 23,30 x 5,05 m.

Brt/ Dwt. 5635/ 1474.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt/ Dwt. 6276/ 3959/ 2039.

Maskineri. Två Pielstick-Cockerill 18PC2V400 dieslar.

Effekt. 13240 kW.

Knop. 22,0.

Passagerare. 1200.

Efter ombyggnad. 1,475.

Efter omklassning. 722.

Hyttplatser. 80.

Efter ombyggnad. 422.

Bilar. 290.

Efter ombyggnad. 354.

IMO. 7357555.

Systerfartyg. PRINCESSE MARIE CHRISTINA. PRINS ALBERT.

1975 01 28. Sjösatt.

Levererades i maj 1975 till Regie voor Maritiem Transport, Oostende, Belgien. Registrerad för Cobelfret S.A., Conim S.A. & Ubem S.A.

1975 05 25. Insatt mellan Oostende - Dover.

1975 11 28. I en storm fick fartyget skador på bogen vid ankomst till Dover.

1978 04 111. Kolliderade med sydliga piren i Dover och fick skador på skrovet.

1979 05 30. Kolliderade med Tyska ELEONORA 15 sjömil syd om fyrskeppet Godwin. ELEONORA sjönk efter ca 15 minuter.

1985 01. Påbörjades ombyggnaden N.V. Cockerill Yard, Hoboken, Belgien med ett extra däck, samt sidosponsoner.

1985 05 29. Provtur efter ombyggnad.

1985 06 09. Åter i trafik mellan Oostende - Dover.

1986 04 23. Bröt det ut en brand i ett elskåp vid ett varvsbesök vid Boelwerf, Antwerpen.

1987 01 15. Kolliderade med en container som flöt i vattnet. Fick skador i aktern, samt ena propellern.

1987 01 17. Ankom Mercantile, Antwerpen för reparation.

1994. Upplagd i Oostende.

1995. Såld till Denval Marine U.K. Limassol, Cypern. Registrerad för Celine Shipping Co. Ltd., Limassol, Cypern. Omdöpt till WISTERIA.

1995 05 01. Avgick Oostende mot Koper.

1995 06 23. Utchartrad till Cotunav, Tunis, Tunisien. Insatt mellan Tunis - Genua - Neapel.

1995. Insatt för Transeuropa Line mellan Trieste - Koper - Durres - Brindisi, samt vissa turer mellan Bari - Durres.

1997. Utchartrad till Limadet Ferries. Omdöpt till BENI ANSAR. Insatt mellan Almeria - Nador.

1998 01. Åter från charter. Omdöpt till WISTERIA. Insatt mellan Bari - Durres.

1999 05 - 1999 09. Utchartrad till Lignes Maritimes du Detroit (Limadet), Tanger.

1999 05. Insatt mellan Almeria - Nador.

1999 09 30 - 1999 11 30. Varvsuppehåll i Dunkerque.

1999 12. Insatt mellan Bari - Durres.

2000. Såld till Lignes Maritimes du Detroit (Limadet), Nador, Marocko. Omdöpt till BENI ANSAR.

2000 05. Insatt mellan Almeria - Nador.

2005 09. Insatt mellan Algeciras - Nador.

2006 07. Insatt mellan Algeciras - Nador/ Almería - Al Hoceima.

2007 07 12. Sista dagen i trafik. 

2007 07. Såld till Indiska upphuggare. Satt under Komorerna flagg, hemmahamn Moroni. Omdöpt till AQABA EXPRESS.

2007 07 12. Kvarhållen i Almeira. 

2007 10. Omdöpt till AL ARABIA. Avgick Almeira efter det att man sagt fartyget skulle till Rumänien för uppfräschning, vilket inte stämde. 

2007 10 27. Ankom Alang, Indien. 

2007 11 15. Kördes upp på stranden i Alang för upphuggningen. 

 

M/S PRINSES MARIA-ESMERALDA.

M/S PRINSES MARIA-ESMERALDA.

 

M/S WISTERIA.

M/S BENI ANSAR.

Tillbaka till R.M.T.

Tillbaka till Sealink.

Tillbaka till Townsend Thorsen.

Tillbaka till Trans Europe Ferries.

Tillbaka till Cotunav.

Tillbaka till Limadet.

© 2018 faktaomfartyg.