M/S PRINCESSE MARIE-CHRISTINE.

Byggd 1975 av NV Cockerill Yards Hoboken, Hoboken, Belgien.

Varvsnummer. 878.

Dimensioner. 118,40 x 19,99 x 4,52 m.

Efter ombyggnad. 118,40 x 23,30 x 5,05 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 5635/ 2471/ 1474.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt/ Dwt. 6276/ 3959/ 2039.

Efter omklassning. GT/ NT. 12046/ 5631.

Maskineri. Två Pielstick-Cockerill 18PC2V400 dieslar.

Effekt. 13240 kW.

Knop. 22,0.

Passagerare. 1200.

Efter ombyggnad. 1475.

Hyttplatser. 80.

Bilar. 290.

Efter ombyggnad. 420.

Lastmeter. 816 meter.

IMO. 7357567.

Systerfartyg. PRINSES MARIA ESMERALDA. PRINS ALBERT.

1974 11 18. Kölsträckt.

1975 09 08. Sjösatt.

Levererades 30 december 1975 till Cobelfret S.A, Conim & Ubem S.A. (Regie voor Maritiem Transport), Oostende, Belgien.

1975 12 30. Insatt mellan Oostende - Dover i samarbete med Sealink.

1976 10 27. Avgick Dover mot Oostende och straxt utanför Dover fick fartyget brand i maskinrummet. Ombord fanns 205 passagerare, 10 bilar och 11 långtradare. En bogserbåt och EUROPEAN TRADER assisterade fartyget tillbaks till Dover där ca 50 brandmän bekämpade branden på fartyget och kunde släcka den till slut.

1981 09 13. Fick fartyget maskinhaveri.

1981 10 02. Åter i trafik.

1985 08 26. Ankom J. Boel, Temse, Belgien för ombyggnad. Ett extra bildäck monterades, samt sidosponsoner.

1985 12 15. Återlevererad efter ombyggnad.

1985 12 16. Provturer.

1986 01 02. Åter i trafik mellan Oostende - Dover.

1990 12 31. Avslutad samarbete med Townsend Thoresen.

1991 01 01. Insatt för Dover-Oostende Lines mellan Oostende - Dover.

1992 08 - 1992 09. Ur trafik på grund av problem med växellåda.

1993 01 01. Första anlöp till Ramsgate. Därefter insatt för Oostende Lines mellan Oostende - Ramsgate.

1994 02 - 1994 02. Utchartrad till Sally Line. Insatt mellan Ramsgate - Dunkerque.

1994 09 01 - 1994 10. Utchartrad till Sally Line. Insatt mellan Ramsgate - Dunkerque.

1997 02. Läggs Regie voor Maritiem Transport ned på grund av dålig lönsamhet, samt hård konkurrens. Upplagd i Oostende.

1997 04 18. Upplagd i Dunkerque, Frankrike.

1998 07. Såld till Denval Marine U.K. Limassol, Cypern.

1998 07 27. Omdöpt till PRIMROSE.

1999 05 07. Ankom Oostende.

1999 04 14. Insatt för Trans Europe Ferries mellan Oostende - Ramsgate.

2009 06 19. Utchartrad till Comarit. Avgick Oostende mot Medelhavet.

2009 06 22 - 2009 09 10. Insatt mellan Almeria - Al Hoceima.

2009 09 13. Ankom Oostende efter avslutad charter.

2009 09 16 - 2010 04 06. Insatt mellan Oostende - Ramsgate.

2010 04. Såld till Finsea S.P.A., Limassol, Cypern (BluNavy).

2010 04 16. Avgick Oostende mot Piombino. 

2010 04 22. Provanlöp i Piombino och Portoferraio.

2010 04 23. Ankom Livorno.

2010 06 05. Insatt mellan Piombino - Portoferraio. 

2011 03 07. Såld till Prayati Shipping Pvt, Mumbai, Indien. Registrerad för Errol Ltd, Basseterre, St Kitts & Nevis. Omdöpt till ELEGANT 1

2011 03 11. Avgick Piombino mot Indien. 

2011 04 01. Passerade Suez kanalen.

2011 05 04. Ankom Alang, Indien.

2011 05 15. Kördes fartyget upp på stranden där skärbrännarna väntade.

M/S PRINCESSE MARIE-CHRISTINE.

M/S PRIMROSE.

M/S PRIMROSE.

Tillbaka till R.M.T.

Tillbaka till Sealink.

Tillbaka till Townsend Thorsen.

Tillbaka till Sally Line.

Tillbaka till Trans Europe Ferries.

Tillbaka till Comarit.

Tillbaka till BluNavy.

© 2015 faktaomfartyg.