HSC HOVERSPEED GREAT BRITAIN.

Byggd 1990 av International Catamarans Tasmania Pty. Ltd., Hobart, Tasmanien, Australien.

Varvsnummer. 025.

Dimensioner. 74,00 x 26,00 x 2,40 m.

GT/ DWT. 3003/ 201.

Maskineri. Fyra Ruston 16R K270 dieslar.

Effekt. 14592 kW.

Knop. 35,0.

Passagerare. 450.

Bilar. 80.

IMO. 8900000.

Systerfartyg. SEACAT  TASMANIA. PATRICIA OLIVIA. HOVERSPEED FRANCE.  

HOVERSPEED BELGIUM. SEACAT SCOTLAND.  STENA SEA LYNX.  CONDOR 10. JUAN L.

1990 01 28. Sjösatt och döpt. Man hade planer på att döpa fartyget till Christopher Columbus. 

1990 04. Första provturerna.

Levererades i maj 1990 till Hoverspeed, Ltd, Nassau, Bahamas.

1990 05. Avgick varvet via Punta Arenas - Rio De Janeiro - Nassau till New York.

1990 06 11. Ankom New York.

1990 06 19. Avgick New York mot Falmouth i ett försök att erövra Hales Trophy, (Blå bandet för snabbaste fartyg över Atlanten).

1990 06 23. Ankom Falmouth efter en överfart på 3 dagar, 7 timmar och 54 minuter, så man erövrade Hales Trophy.

1990 08 14. Jungfrutur mellan Portsmouth - Cherbourg. Men fartyget hade många tekniska problem i början, så det var en del inställda turer.

1990 11. Gjorde pressvisningsturer till tur Isle Of Man, Dover, Boulogne och Calais.

1990 11. Erhöll Halles Trophy i Pool Of London.

1991 01 06. Sista dagen i trafik mellan Portsmouth - Cherbourg.

1991 06 02. Insatt mellan Dover - Calais/ Boulogne.

1992 12 - 1993 03. Utchartrad till Ferrylineas Argentinas S.A., Buenos Aires, Argentina. Överförd till Argentinsk flagg.

1992 12 - 1993 03. Insatt mellan Buenos Aires - Colonia, 

1993. På våren, avslutad charter och satt under Brittisk flagg. 

1993. Insatt mellan Stranraer - Belfast.

1993 11. Insatt mellan Dover - Calais/ Boulogne.

1994 03 - 1994 12 24. Insatt mellan Folkestone - Boulogne.

1995 01 01. Insatt mellan Dover - Calais.

1995 03 31. Insatt mellan Folkestone - Boulogne.

1996 11 01 - 1997 02 07. Insatt mellan Dover - Boulogne.

1997 02. Hemmahamn Folkestone.

1997 10 10. Utchartrad för en resa mellan Folkestone - Le Havre.

2001 03 29. Insatt mellan Belfast - Heysham.

2002. Insatt mellan Dover - Calais.

2003 06. Fick fartyget skador och togs ur trafik.

2003 07 03. Ankom A&P Birkenhead, England för reparation, därefter upplagd vid varvet.

2004 02 01. Avgick Birkenhead mot Belfast för varvsbesök vid Harland &Wolff.

2004 04. Utchartrad till Emeraude Jersey Ferries.

2004 04 10. Ankom St Helier/ Jersey.

2004 04 12. Ankom St Malo.

2004 04 13. Ankom Cherbourg för anpassning av akterrampen.

2004 04 22. Avgick Cherbourg mot St Malo.

2004 04 23. Så var det planer att starta trafik mellan St Malo - Guernsey/ Jersey, men det var vissa problem med besättningen ombord, så trafikstarten sköts upp.

2004 05 07. Insatt mellan St Malo - St Helier.

2004 08. Omdöpt till EMERAUDE GREAT BRITAIN.

2005 02. Avslutad charter för Emeraude.

2005 02. Avgick sedan mot Kroatien.

2005 02. Utchartrad till Aegean SpeedLines, Pireus, Grekland.

2005. Varvsöversyn vid Viktor Lenac varvet, Kroatien.

2005 04 22. Omdöpt till SPEEDRUNNER I

2005 05 19. Insatt mellan Pireus - Serifos - Sifnos - Milos (senare även till Paros).

2006 07. Fick haveri på en av huvudmaskinerna. Men fartyget går i trafik med endast tre fungerade maskiner, vilket fick till följd att det blev förseningar.

2008 03 26. Såld till Pancreatian Maritime Co, Pireus (Alpha Ferries), Grekland.

2008 04. Omdöpt till SEA RUNNER

2008. Insatt mellan Santorini -  Kreta.

2010. Arresterad.

2011 07. Registrerad för Speed Maritime Inc, Pireus, Grekland. Omdöpt till COSMOS JET.

2011 07 28. Avgick Pireus mot Rethimnon.

2011 07 30. Insatt mellan Heraklion - Agios Nikolaos - Santorini.

2011 09 08. Upplagd med maskinproblem i Heraklion.

2011 09 23. Bogserad till Keratsini där fartyget läggs upp.

HSC HOVERSPEED GREAT BRITAIN.

 

HSC HOVERSPEED GREAT BRITAIN.

HSC EMERAUDE GREAT BRITAIN.

HSC SPEEDRUNNER 1.

HSC SEA RUNNER.

HSC COSMOS JET.

Tillbaka till Seacontainers.

Tillbaka till Hoverspeed.

Tillbaka till Emeraude Jersey Ferries.

Tillbaka till Aegean Speed Lines.

Tillbaka till Sea Jet.

© 2012 faktaomfartyg.