HSC HOVERSPEED FRANCE.

Byggd 1991 av InCat Catamarans Pty, Ltd, Hobart, Tasmanien, Australien.

Varvsnummer. 026.

Dimensioner. 77,76 x 26,00 x 3,09 m.

GT/ NT/ DWT. 3003/ 901/ 660.

Maskineri. Fyra Ruston 16R K270 dieslar.

Effekt. 14600 kW.

Knop. 36,0.

Passagerare. 450.

Bilar. 84.

IMO. 8900012.

Systerfartyg. SEACAT  TASMANIA. PATRICIA OLIVIA. HOVERSPEED GREAT BRITAIN.  HOVERSPEED BELGIUM.  SEACAT SCOTLAND. STENA SEA LYNX. CONDOR 10. JUAN L.

1990 04 28. Sjösatt.

Levererades i april 1991 till Hoverspeed Ltd, Nassau, Bahamas.

1991 04 12. Avgick från Australien via Mauritius, Djibouti till Southampton för att vid ankomst till Southampton göra ett varvsbesök.

1991 06 01. Insatt mellan Dover - Calais.

1992 04 11. Insatt mellan Folkestone - Boulogne.

1992 06 29. Utchartrad till okänt rederi. Omdöpt till SARDEGNA EXPRESS. Insatt mellan Rom - Sardinien.

1992 12. Avslutad charter och åter i England.

1993. Omdöpt till SEACAT BOULOGNE. Insatt mellan Dover - Calais och Folkestone - Boulogne.

1994 06. Utchartrad till IOMSP, Douglas, Isle Of Man. Omdöpt till SEACAT ISLE OF MAN.

1994 06 28. Insatt mellan Douglas - Liverpool/ Belfast/ Fleetwood/ Dublin.

1994 09 26. Avslutad charter.

1994 09 28. Insatt för Hoverspeed Scotland Ltd mellan Stranraer - Belfast.

1995 01. Avslutad charter.

1995 03 16. Utchartrad till Condor, St. Sampson's, Guernsey. Insatt mellan Weymouth - Jersey - Guernsey.

1995 05 24. Insatt för The Isle of Man Steam Packet Co mellan Douglas - Liverpool/ Belfast/ Fleetwood/ Dublin.

1995 09 28. Avslutad charter och upplagd i Liverpool.

1996 01. Insatt för Hoverspeed mellan Dover - Calais.

1996 04. Utchartrad till ColorSeaCat KS, Norge. Ombyggd vid Cityverken, Göteborg. Omdöpt till SEACAT NORGE.

1996 05 01 - 1966 09 30. Insatt mellan Langesund - Frederikshavn.

1996 10. Upplagd i Newhaven.

1996 11. Insatt mellan Stranraer - Belfast.

1996 11 24. Ankom Boulogne från Belfast.

1996 11 29 - 1996 12 23. Insatt mellan Dover - Calais.

1997 02. Omdöpt till SEACAT ISLE OF MAN. (Hemmahamn Newhaven).

1997 03 - 19997 05 14. Insatt mellan Dover - Calais.

1997 05 21 - 1997 09 22. Insatt för IOMSP, Douglas, Isle Of Man mellan Douglas - Liverpool/ Belfast/ Dublin/ Fleetwood.

1997 09 22. Upplagd i Langton Dock, Liverpool.

1997 12 - 1998 05. Insatt mellan Dover - Calais.

1998 05 21. Insatt för IOMSP, Douglas, Isle Of Man mellan Douglas - Liverpool/ Belfast/ Dublin.

2003 03 28 - 2003 10 24. Insatt för IOMSP mellan Douglas - Liverpool/ Belfast/ Dublin.

2003 10 24. Upplagd i Birkenhead.

2004 04 - 2004 10. Insatt för IOMSP mellan Douglas - Liverpool/ Belfast/ Dublin.

2005 04. Utchartrad till Irish Sea Express. Omdöpt till SEA EXPRESS 1.

2005 04 27. Insatt mellan Liverpool - Dublin.

2005 10 08. Lades trafiken ner och fartyget läggs upp i Birkenhead.

2005 12. Registrerad för MIOM 1 Ltd, Douglas, Isle Of Man.

2006 01 10. Insatt för IOMSP mellan Douglas - Liverpool.

2006 03 15. Upplagd i Birkenhead.

2006  04 10 - 2006 04 13. Insatt för IOMSP mellan Douglas - Liverpool.

2006 04 14. Upplagd i Birkenhead.

2006 09 11. Insatt för IOMSP mellan Douglas - Liverpool.

2007 02 03. Kolliderade med ALASKA RAINBOW på floden Mersey med 294 passagerare ombord. Passagerare och besättning räddades, men fartygets ena ponton tog in vatten och fartyget fick slagsida.

2007 02 05. Flyttad till Birkenhead där Svitzer Wijsmuller Salvage bärgade fartyget och tätade hålet.

2007 12. Omdöpt till SNAEFELL.

2008 04 23. Provtur.

2008 05 11. Avgick Liverpool mot Douglas.

2008 05 12. Insatt mellan Douglas - Liverpool/ Heysham/ Belfast/ Dublin.

2010 10 13. Upplagd i Liverpool.

2011 06. Utchartrad till Sea Jets, Grekland.

2011 06 29. Avgick Liverpool via Douglas - Ceuta mot Drapetsona.

2011 07 05. Ankom Drapetsona.

2011 11. Bogserad till Ambelakia för vidare uppläggning.

2012 01 26. Bogserad från Ambelakia mot Valletta.

2012 01 28. Ankom Valletta, Malta.

2012 04. Registrerad för MIOM 1 Ltd, (Management Seajet catamaran), Pireus, Grekland. 

2012 04 29. Bogserad från Valletta till Keratsini.

2012 05 03. Ankom Keratsini. 

2012 05 29. Såld till Taxyploa Maritime Co, Limassol, Cypern. (management Seajets Catamarn Joint) Omdöpt till MASTER JET.

2012 07 23 - 2012 07 24. Avgick Keratsini mot Heraklion.

2012 07 25. Insatt mellan Heraklion - Rethimnon - Santorini.

2012 08 19. Vid tillägg i Rethimnon fick man skador på ena vattenjeten.

2012 08. Upplagd i Heraklion.

2012. Upplagd i Alvis.

2013 04 27. Avgick Alvis mot Heraklion.

2013 04. Insatt mellan Heraklion - Rethimnon - Santorini.

2018 06. Såld till Waves Flying Shipping Ltd, Limassol, Cypern. Omdöpt till CALDERA VISTA.

HSC HOVERSPEED FRANCE.

HSC SEACAT ISLE OF MAN.

HSC SEACAT NORGE.

HSC SEACAT ISLE OF MAN.

HSC SEA EXPRESS I.

HSC SNAEFELL.

   

HSC MASTER JET.

HSC CALDERA VISTA.

Tillbaka till Hoverspeed.

Tillbaka till Sea Containers.

Tillbaka till Color Line.

Tillbaka till IOMSP.

Tillbaka till Irish Sea Express.

Tillbaka till Seajets.

© 2022 faktaomfartyg.