M/S GEDSER.

Byggd 1968 av Schiffbau-Gesellschaft Unterweser AG, Bremerhaven, Tyskland.

Varvsnummer 452.

Dimensioner. 114,92 x 17,89 x 4,75 m.

Brt/ Dwt. 4614/ 1313.

Maskineri. Två 12-cyl, MAN dieslar.

Effekt. 8090 kW.

Knop 20,0.

Passagerare. 1200.

Hyttplatser. 127.

Bilar. 225.

IMO. 6803246.

1967 11 30. Sjösatt som GEDSER II.

Levererades 1 april 1968 till Moltzau A/S, Gedser, Danmark.

1968 04 02. Visas upp i Köpenhamn.

1968 04 03. Visas upp i Malmö.

1968 04 04. Insatt mellan Gedser - Travemünde.

1974. Registrerad för Gedser-Travemünde Ruten A/S, Gedser, Danmark.

1976 01. Såld till Tirrenia di Navigazione S.p.A., Trapani, Italien för leverans i juni.

1976 06 07. Sista dagen i trafik mellan Gedser - Travemünde.

1976 06 21. Avgick Travemünde mot Italien. Omdöpt till MALTA EXPRESS.

1976 07. Insatt mellan Neapel - Reggio Calabria - Catania - Syracuse - Valletta.

1984. Upplagd.

1987. På hösten inspekterar Eckerö Linjen fartyget för ett eventuellt köp.

1988 03 10. Såld för 2,3 miljoner $ till Nav. Arcipelago Maddalenino Spa, Neapel, Italien. Omdöpt till MOBY WILL.

1988. Insatt i Navarma Lines trafik mellan Livorno - Bastia.

1993 06. Såld till Dallah Marine Transport Co, Jeddah, Saudiarabien. Omdöpt till AL JUDI

1993 06. Insatt mellan Port Sudan - Jeddah som pilgrimsfartyg.

1995 07 01. Upplagd i Jeddah med maskinhaveri.

2001. Registrerad för Sudan Shipping Line Ltd, Jeddah, Saudiarabien.

2002. Insatt mellan Jeddah - Port Sudan.

2007 04. Såld till Indiska upphuggare. Omdöpt till ALJUBI.

2007 04 13. Ankom Alang, Indien.

M/S GEDSER.

M/S MALTA EXPRESS.

M/S MOBY WILL.

M/S AL JUDI

Tillbaka till GT-Linien.

Tillbaka till Tirrenia.

Tillbaka till Moby Lines.

© 2014 faktaomfartyg.