M/S CARFERRY VIKING I.

Byggd 1964 av Kaldnes Mekaniske Verksted A/S, Tönsberg, Norge.

Varvsnummer. 158.

Dimensioner. 99,50 x 18,32 x 4,42 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 5440/ 1785/ 1092.

Maskineri. Två Pielstick-Lindholmens 12 PC2V 400 dieslar.

Effekt. 7610 kW.

Knop. 18,5.

Passagerare. 940.

Hyttplatser. 300.

Bilar. 180.

IMO. 6407652.

Systerfartyg. VIKING II. VIKING III.

1963 10. Kölsträckt.

1964 01 31. Sjösatt.

Levererades 29 april 1964 till Otto Thoresen Shipping Co A/S, Oslo, Norge.

1964 04 30 - 1964 05 02. Avgick Tönsberg mot Cherbourg.

1964 05 03. Avgick Cherbourg mot Southampton.

1964 05 06. Uppvisingstur för pressen mellan Southampton - Cherbourg 

1964 05 11. Insatt mellan Southampton - Cherbourg som var sommartrafik första åren.

1964 09 07. Kolliderade VIKING I med den Brittiska fraktfartyget ELK.

1964. Togs Carferry bort på fartygsnamnet.

1965. Under vintern. Utchartrad till Atlantic Steam Nav. Co., London. Insatt mellan Tilbury/ Felixstowe - Rotterdam - Antwerpen.

1965. Under sommaren insatt mellan Southampton - Cherbourg.

1966 01 - 1966 03. Utchartrad till Atlantic Steam Navigation. Insatt mellan Tilbury (London) - Antwerpen.

1966 03. Insatt mellan Southampton - Cherbourg.

1966 12 21 - 1967 02 18. Utchartrad till Atlantic Steam Navigation. Insatt mellan Felixstowe - Rotterdam och Belfast - Larne.

1967 03. Insatt mellan Southampton - Cherbourg.

1968 09 12. Registrerad för Thoresen Car Ferries A/S, Oslo. Utchartrad på 20 år till Thoresen Car Ferries Ltd., Southampton. 

1969 10 11. Utchartrad till Oy Siljarederiet AB, Åbo, Finland. Avgick Southampton mot Åbo via Lübeck.

1969 10 15 - 1969 12 25. Insatt mellan Stockholm - Mariehamn - Åbo.

1969 11 01. Under en resa så blir det svår storm och fartyget fick skador och uppsökte Finnboda Varv för reparation.

1969 11 11. Åter i trafik.

1969 12 25. Avgick Stockholm mot Dover.

1969 12 28. Insatt mellan Dover - Zeebrügge.

1970 02 04 - 1970 02 27. Upplagd i Southampton.

1970 02 - 1970 04. Varvsbesök i Bergen, Norge.

1970 04 - 1970 10 15. Insatt mellan Southampton - Le Havre/ Cherbourg.

1970 10 16. Avgick Southampton mot Göteborg.

1970 10 18 - 1970 11 27. Varvsbesök i Göteborg.

1970 11 29. Insatt mellan Southampton - Le Havre/ Cherbourg.

1973 10 01 Utchartrad till Travemünde-Trelleborg Linien GmbH & Co. KG, Hamburg, Tyskland. Avgick Southampton mot Travemünde.

1973 10 06 - 1974 03. Insatt mellan Trelleborg - Travemünde.

1974 03. Insatt mellan Southampton - Le Havre/ Cherbourg.

1975 02. Utchartrad till Lion Ferry Ab, Halmstad. Insatt i Prinzen Line trafik mellan Hamburg - Harwich under en månad.

1975 04 11 - 1975 05 21. Insatt mellan Felixstowe - Zeebrügge.

1976 06 17. Omdöpt till VIKING VICTORY. Insatt mellan Portsmouth - Le Havre/ Cherbourg.

1976 09 - 1976 12. Utchartrad till Stena Line Ab, Göteborg. Insatt mellan Göteborg - Frederikshavn.

1977 12. Upplagd i England.

1977 06 - 1977 09. Insatt mellan Portsmouth - Cherbourg.

1977 09. Upplagd som hotellfartyg i Southampton.

1977 10 01 - 1977 11 23. Utchartrad till Travemünde-Gedser Ruten A/S, Gedser, Danmark. Insatt mellan Gedser - Travemünde.

1978 04 01 - 1978 04 28. Utchartrad till Sealink U.K. Ltd. Insatt mellan Weymouth - Guernsey - Jersey.

1978 05 18 - 1978 09 10. Insatt mellan Portsmouth - Cherbourg.

1978 10 31. Insatt mellan Felixstowe - Europort.

1979 06-1979 09. Insatt mellan Portsmouth - Cherbourg.

1980 06-1980 09. Insatt mellan Portsmouth - Cherbourg.

1981 04 09 - 1981 04 16. Utchartrad till Sealink Manx Line. Insatt mellan Heysham - Douglas.

1981 04 21 - 1981 09 13. Insatt mellan Portsmouth - Cherbourg.

1981 09 13. Avgick från Portsmouth mot Göteborg för uppläggning och satt till försäljning.

1983. Såld till Euphoria Navigation Sa, Limassol, Cypern, Omdöpt till SUN BOAT

1983. Insatt för Happiness Maritime Co mellan Pireus - Rhodos - Limassol - Beirut - Latakia.

1985 02 07. Så bröt en brand ut på M/S SEA NYMPH som låg långsides utmed SUN BOAT, fick fartyget brand skador.

1985 04. Såld till Red Sea Line SA, Limassol, Cypern, Omdöpt till CARAVAN. Insatt mellan Aqaba - Jeddah - Suez.

1986 04 19. Såld till Bluebird Shipping Co Ltd, Limassol, Cypern, Omdöpt till VASMED. Gick runt Afrika med bunkerstop i Djibouti, Kapstaden, Las Palmas och Gibraltar till medelhavet.

1986. Registrerad för Sharo Shipping Co. Ltd., Limassol, Cypern. Omdöpt till SUNNY BOAT

1986. Insatt mellan Pireus - Rhodos - Heraklion - Limassol - Latakia.

1990 07. Utchartrad till European Seaways. Omdöpt till EUROPEAN GLORY. Insatt mellan Patras - Igoumenitsa - Korfu - Brindisi.

1991 07. Såld till Regonti Navigation Ltd, Pireus, Grekland.

1991 09. Utchartrad till Hellenic Mediterranean Lines Pireus, Grekland. Omdöpt till NEPTUNIA. Insatt mellan Patras - Igoumenitsa - Korfu - Brindisi.

1992. Såld till Hellenic Mediterranean Lines, Pireus, Grekland (Registrerad på Cypern med Limassol som hemmahamn). Omdöpt till MEDIA II

1992. Insatt mellan Patras - Igoumenitsa - Korfu - Brindisi.

2002 03 08. Såld till Mediterranean Freedom Marine, Limassol, Cypern. Omdöpt MEDIA V.

2002 06 20. Insatt för Palmier Ferries mellan Brindisi - Korfu - Paxi - Igoumenitsa. 

2003. Insatt mellan Brindisi - Vlore.

2004 11. Insatt mellan Bari - Durazzo.

2005 05 01. Arresterad i Durres, Albanien.

2006 09 09. Ankom Igoumenitsa.

2006 11 16. Ankom Drapetsona.

2007. Planerad trafik för Ionian Sky Ferries mellan Brindisi - Korfu  - Igoumenitsa, men det vart inget av den trafik, upplagd.

2007 10. Upplagd i Eleusis bay.

2008 03 12. Såld till Iska, Ltd, Aliaga, Turkiet.

2008 05. Omdöpt till EDI.

2008 05 07. Ankom Aliaga, Turkiet för upphuggning. 

M/S VIKING I.

Extrabild.

M/S VIKING VICTORY.

M/S SUN BOAT.

M/S SUNNY BOAT.

M/S EUROPEAN GLORY.

M/S MEDIA II.

M/S MEDIA V.

Tillbaka till Thoresen Car Ferries.

Tillbaka till Townsend Thoresen. 

Tillbaka till Silja Line.

Tillbaka till TT Line.

Tillbaka till Lion Ferry.

Tillbaka till Prinzen Line.

Tillbaka till Stena Line.

Tillbaka till GT-Linien.

Tillbaka till European Seaways.

Tillbaka till HML.

© 2014 faktaomfartyg.