M/S STENA TOPPER.

Byggd 1977 av Österreichische Sciffswerften AG, Korneuburg Österrike.

Varvsnummer. 710.

Dimensioner. 114,38 x 18,14 x 4,60 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 2807/ 978/ 3357.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt/ Dwt. 3455/ 1636/ 1791.

Maskineri. Två Klöckner-Humboldt-Deutz SBV 12M540 dieslar.

Effekt. 7502 kW.

Knop 17,0.

Passagerare. 12.

Efter ombyggnad 412.

Hyttplatser. 12.

Efter ombyggnad 40.

Bilar. 255.

IMO. 7501297.

Systerfartyg. GOYA. STENA TIMER.

1975 06 23. Kölsträckt.

1976 06 22. Sjösatt.

Levererades 27 maj 1977 till Stena Line Ab, Göteborg.

1977 06 05. Såld till Barclay's Mercantile Industrial Finance Co Ltd, Stranraer, England. (Management, Sealink UK Ltd, Stranraer, U.K.)

1977 06. Ombyggd vid Harland & Wolff, Belfast, Nordirland. Utrustas med bl. stabilisatorer. Omdöpt till DARNIA. Hemmahamn Stranraer.

1977 08 10. Utchartrad till British Rail. Insatt mellan Stranraer - Larne.

1982 05. Ombyggd vid Humber Graving Dock Co, Immingham, England. Fartyget för större passagerar utrymme. 

1982 07. Åter i trafik efter ombyggnad mellan Stranraer - Larne.

1990 01. Registrerad för Sealink Stena Line Ltd, London

1990 01. Insatt för en kortare period mellan Holyhead - Dun Laoghaire.

1990 09. Såld till Nordström & Thulin Ab, Stockholm för leverans i mars 1991.

1991 02 23. Ankom Norderwerft, Hamburg för ombyggnad.

1991 04 09. Omdöpt till NORD NEPTUNUS.

1991 04. Insatt i Gotlandslinjens trafik mellan Nynäshamn - Visby - Oskarshamn.

1992 01 20 - 1992 03. Utchartrad till Sally Line Ltd. Insatt mellan Dunkerque - Ramsgate.

1992 06 - 1992 08. Insatt i Gotlandslinjens trafik mellan Nynäshamn - Visby - Oskarshamn.

1993 06 - 1993 08. Insatt i Gotlandslinjens trafik mellan Nynäshamn - Visby - Oskarshamn.

1994 09 14 - 1994 09 26. Utchartrad till TT-Line. Insatt mellan Travemünde - Trelleborg.

1994 09 26 - 1995 05 31. Utchartrad till TR-Line. Insatt mellan Trelleborg - Rostock.

1995 09 10 - 1996 06 11. Insatt i Estlines trafik mellan Stockholm - Tallinn.

1996 06 - 1996 10. Insatt i Gotlandslinjens trafik mellan Nynäshamn - Visby - Oskarshamn.

1996 10 - 1997 06. Insatt i Estlines trafik mellan Stockholm - Tallinn.

1997 06 - 1997 08. Insatt i Gotlandslinjens trafik mellan Nynäshamn - Visby - Oskarshamn.

1997 08 - 1997 10 30. Insatt i Estlines trafik mellan Stockholm - Tallinn.

1997 11. Såld till New Neptune Shipping Co. Ltd., Tallinn, Estland. Omdöpt till NEPTUNIA.

1997 12 15. Insatt i Estlines trafik mellan Stockholm - Tallinn.

1998. Insatt mellan Kapellskär - Tallinn.

1998 06 - 1998 08. Insatt i Estlines trafik mellan Stockholm - Tallinn.

1998 08. Insatt mellan Helsingfors - Muuga - Riga.

2000. Registrerad för Neptunia Navigation Ltd., Valletta, Malta.

2000 02 11. Utchartrad till Falcon Seafreight, London, England. Insatt mellan Boulogne - Folkestone.

2000 03. Registrerad för Oakbay Ltd., Gibraltar.

2001 06 09. Sista dagen i trafik.

2001. Såld till Marseille Fret S.A. (Marfret), Marseille, Frankrike. (hemmahamn Gibraltar)

2001 06. Ankommer Arno, Dunkerque, Frankrike för ombyggnad.

2001 06. Insatt mellan Fort De France - Pointe à Pitre - Port Of Spain - Bridgetown.

2006 11. Upplagd i Fort De France efter maskinproblem.

2007 07 19. Bogserades från Fort De France mot  Aliaga, Turkiet.

2007 08 30. Ankom Aliaga, Turkiet där skärbrännarna väntade.

M/S DARNIA.

M/S NORD NEPTUNUS.

 

M/S NEPTUNIA.

M/S NEPTUNIA.

Tillbaka till Stena RoRo.

Tillbaka till British Rail.

Tillbaka till Sealink.

Tillbaka till Stena Line.

Tillbaka till Gotlandslinjen.

Tillbaka till Sally Line.

Tillbaka till TT-Line.

Tillbaka till TR-Line.

Tillbaka till EstLine.

© 2013 faktaomfartyg.