M/S NILS DACKE.

Byggd 1975 av Werft Nobiskrug GmbH, Rendsburg, Tyskland.

Varvsnummer. 684.

Dimensioner. 129,01 x 21,06 x 4,92 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 7927/ 4230/ 1700.

Efter ombyggnad. Brt. 8314.

Maskineri. Fyra Stork Werkspoor 6TM140 dieslar.

Effekt. 11770 kW.

Knop 22,0.

Passagerare. 1140.

Efter ombyggnad. 1135.

Hyttplatser. 768.

Efter ombyggnad. 684. 

Bilar. 252.

Efter ombyggnad. 284.

Lastmeter. 540.

KM RN. 13762.

IMO. 7362110.

Beställdes av Lion Ferry, men kontraktet överläts till Svelast Ab, Stockholm.

1975 03 15. Sjösatt.

Levererades 26 juni 1975 till Svelast Ab, Stockholm.

1975 06. Utchartrad till Rederi Ab Öresund, Malmö. Insatt i Öresundsbolagets trafik mellan Malmö - Travemünde. Management Lion Ferry.

1976 10 12. Så går Öresundsbolaget och Trave Line ihop för ett gemensamt marknadsföringsbolag med namnet Saga Linjen. Insatt mellan Helsingborg/Malmö - Travemünde.

1978 09 04 - 1978 09 14. Utchartrad till GT-Linien, Gedser. Insatt mellan Gedser - Travemünde.

1980 01 01. Insatt för TT Saga Line mellan Malmö - Travemünde.

1982 05 01. Utchartrad till Brittany Ferries, Roscoff, Frankrike. Omdöpt till QUIBERON

1982 05 01 - 1982 05 20. Ombyggd vid Jos L Meyer Werft, Papenburg.

1982 05. Insatt mellan Plymouth - Santander samt Roscoff - Cork.

1984 12. Såld till Brittany Ferries SA, Roscoff, Frankrike.

1992 07 17. På resa mellan Plymouth - Roscoff får fartyget maskinrumsbrand och en besättningsman omkom. Bogseras till Roscoff. 

1992 08 28. Efter reparation i Brest, åter i trafik.

1989. Insatt mellan Roscoff - Plymouth.

1993 01 29 - 1993 03 14. Insatt som fraktfärja mellan Caen - Portsmouth.

1999 03 17. Gick fartyget på grund i Plymouth och drogs loss med hjälp av bogserbåt.

2002 07 10. Insatt mellan Caen - Portsmouth.

2002 11. Såld till Trovil Shipping Ltd, Morlaix, Frankrike (Linee Lauro, Italien).

2002 12 20. Avslutad trafik för Brittany Ferries.

2002 12. Upplagd i Caen.

2003 01 17. Avgick Caen mot Brest.

2003 01 18. Överlämnad till dom nya ägarna.

2003 05 14. Avgick Brest efter varvsöversyn mot Medelhavet.

2003 06 04 - 2004 06 04. Insatt mellan Séte - Palma.

2003 08. Överförd till Alilauro, Madeira, Portugal. Omdöpt till GIULIA D'ABUNDO.

2004 06. Insatt mellan La Spezia - Porto Veccio - Palau - Neapel.

200?. Insatt mellan La Spezia - Tunis.

2006 03. Utchartrad till Euroferrys, Spanien.

2006. Insatt mellan Almeria - Nador.

2006. Upplagd i Neapel.

2007 - 2007 09. Utchartrad till Acciona Trasmediterranea, Spanien. Insatt mellan Alicante - Oran. 

2007 10. Upplagd i Neapel.

2010 01. Såld till upphuggning.

2010 03. Omdöpt till ABUNDO. Överförd till St Kitts & Nevis flagg, hemmahamn Basseterre för en sista resa till skrotvarvet.

2010 03 29. Avgick Neapel mot Alang.

2010 04 24. Ankom Alang, Indien på sin sista resa.

M/S NILS DACKE.

M/S QUIBERON.

M/S GIULIA D'ABUNDO.

Tillbaka till Lion Ferry.

Tillbaka till Öresundsbolaget.

Tillbaka till Saga Linjen.

Tillbaka till GT-Linjen.

Tillbaka till Brittany Ferries.

Tillbaka till Linee Lauro.

Tillbaka till Medmar.

Tillbaka till Euroferrys.

Tillbaka till Acciona.

© 2023 faktaomfartyg.