S/S HEIMDALL.

Byggd 1915 av Oskarshamns Mekaniska Verksteder, Oskarshamn.

Varvsnummer. 219.

Dimensioner. 67,60 x 10,97 x 4,78 m.

Efter förlängning. 73,77 x 11,01 x 5,30 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 1312/ 623/ 821.

Efter ombyggnad. 1598/ 773/ 950.

Maskineri. 3-cyl, ångmaskin.

Effekt. 1430 hk.

Knop. 12,0.

Passagerare. 600.

Hyttplatser. 108.

Efter ombyggnad. Bilar 47.

RN. 5715.

IMO. 5327855.

Levererades 7 juli 1915 till Rederi Ab Svea, Stockholm. HEIMDALL hade påkostat inredning, samt trådlös telegrafi ombord när hon levererades.

1915 07 08. Ankom Stockholm för första gången.  Var meningen att fartyget skulle sättas in på linjen Stockholm - Riga, men på grund av första världskriget så sattes fartyget in på andra linjer. 

1915 07. Insatt mellan Stockholm - Lübeck.

1919. Insatt mellan Stockholm - Åbo/ Helsingfors.

1924 01. Insatt mellan Stockholm - Gävle.

1925. Insatt mellan Stockholm - Åbo/ Helsingfors.

1929 09 08. Gick fartyget på grund i Stockholms skärgård och sjönk.

1929 10. Bärgad och en bogserad till varv i Finland för återuppbyggnad.

1930. Insatt i trafik igen mellan Stockholm - Åbo/ Helsingfors.

1939 09. Vid krigsutbrottet, upplagd.

1940 03. Utchartrad till Svenska staten för viss isbrytartjänstgöring.

1941 01 30. Fick hjälp att komma loss från isen av ARCTURUS.

1942. Sommartrafik mellan Stockholm - Åbo.

1948. Ombyggd vid Finnboda Varf.

1950 01 20. Gick på grund utanför Bogskär.

1951. Insatt mellan Stockholm - Åbo.

1954 06 03 - 1954 09 09. Insatt mellan Stockholm - Travemünde Malmö - Travemünde - Stockholm.

1955 06 01 - 1955 09 01. Insatt mellan Stockholm - Travemünde Malmö - Travemünde - Stockholm.

1957 05 09. Såld till Oy Silja rederiet Ab Åbo, Finland. 

1957 05. Ombyggd vid Hammarbyverken, Stockholm med bland annat ny för, samt annan skorsten. 

1957 06 19. Omdöpt till SILJA. Insatt mellan Stockholm - Åbo.

1957 09 15. Insatt mellan Stockholm/Norrtälje - Mariehamn/ Degerby - Åbo/Helsingfors.

1961 - 1964. Utchartrad till Suomen Höyrylaiva Oy - Finska Ångfartygs Ab, Helsingfors, Finland. Insatt mellan Helsingfors - Tallinn samt Helsingfors - Travemünde under sommarmånaderna.

1965 05 22 - 1965 09. Insatt mellan Stockholm - Mariehamn.

1966 05 01 - 1966 09 05. Utchartrad till Suomen Höyrylaiva Oy - Finska Ångfartygs Ab, Helsingfors, Finland. Insatt mellan Helsingfors - Riga (vissa turer).

1966 09 05. Upplagd i Åbo och satt till försäljning.

1967 05 22. Såld till M.Raunanheimo, Kokkola (Karleby), Finland. Omdöpt till COCCOLITA

1967 06. Insatt mellan Skellefteå - Ykspihlaja.

1967 08. Insatt mellan Karleby - Luleå.

1967 08 19. Ankom Stockholm med idrottare för Finnkampen.

1968. Insatt mellan Karleby - Skellefteå/ Härnösand, samt mellan Uleåborg - Luleå.

1969. Insatt mellan Karleby - Skellefteå.

1969 09. Upplagd i Valko.

1970 05. Utchartrad till Höyrylaiva Oy Bore - Ångfartygs Ab Bore, Åbo, Finland.

1970 05 29 - 1970 08 30.  Insatt mellan Stockholm - Mariehamn på 24 timmars kryssningar. Artistnamn "MARIEHAMNAREN".

1970 08 30. Avgick Stockholm mot Åbo. 

1970 10. Såld till upphuggning i Finland.

1971 07. Upphuggen vid Skatudden Helsingfors.

S/S HEIMDALL.

Extrabild efter grundstöttning.

S/S SILJA.

S/S COCCOLITA.    

Tillbaka till Rederi Ab Svea.

Tillbaka till De Samseglande rederierna.

Tillbaka till Silja Line.

Tillbaka till FÅA.

Tillbaka till Bore.

© 2024 faktaomfartyg