S/S ARCTURUS.

Byggd 1898 av Gourley Brothers & Co, Dundee, Skottland.

Varvsnummer. 183.

Dimensioner. 85,80 x 11,60 x 6,35 m.

Brt. 2017.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt/ Dwt. 2 067/1 117/1 217 dwt. 

Maskineri. En 3-cyl, trippelexpansions ångmaskin.

Effekt. 3500 ihk.

Knop. 13,5 .

Passagerare. 265.

Efter ombyggnad. 162. 

Efter ombyggnad. 139.

Hyttplatser. 265.

Efter ombyggnad. 162.

Efter ombyggnad. 139.

Systerfartyg. POLARIS.

IMO. 5601061.

1898 10 01. Sjösatt.

Levererad den 14 januari 1899 till Finska Ångfartygs Ab, Helsingfors, Finland. Pris 1,317 milj FIM. Isförstärkt kombinerat passagerar- och lastfartyg.

1899. Insatt i trafik på smör- och emigrantlinjen Helsingfors - Hangö - Köpenhamn - Hull.

1914 08 03. Anlände till Stockholm på resa från Hull och Köpenhamn. Fartyget skulle gått till Helsingfors, men omdirigerades på grund av krigsoroligheterna. Passagerarna bestod av ett 100-tal finskamerikaner på hemväg. Lasten av mjöl och frukt lossades i Stockholm. Fartyget blev sedan kvar i Stockholm.

1914 - 1918. Upplagd i Stockholm under kriget.

1918 01. Upptagen i Galärvarvets docka för bottenreparation.

1918 02 14. Transporterade tillsammans med 4 mindre av FÅAs lastfartyg  940 finska jägare i ”27 Preussiska jägarbataljonen” från Libau till Vasa, dit hon anlände den 25/2. Fartygen hissade efter avgång den finska lejonflaggan. I Gävlebukten mötte man isbrytaren SAMPO som assisterade fartygen igenom svåra isförhållanden på Bottenhavet. Vid ett tillfälle kolliderade isbrytaren SAMPO med ARCTURUS som satt fast i isen. Efter att ha anlänt till Vasa och lossat ”lasten” återvände fartyget till Danzig två gånger för att hämta flera jägare och krigsförnödenheter.

1919. Under sommaren i trafik mellan Helsingfors - Hangö - Köpenhamn - Hull. Gick på linjen fram till andra världskrigets utbrott.

1930. Drabbad av roderskada och tvingats att ankra mellan Sverige och Danmark. Ankaret skadat en kabel från Nordsjaellands Elektr. A/S och rederiet tvingats betala 58 152 SEK i skadestånd, plus 1 800 i rättegångskostnader.

1930 12 19. På resa från Hull mot Köpenhamn och Helsingfors kolliderar fartyget i svår dimma med S/S OBERON i närheten av Læsø i Kattegat klockan 21.30. Ossi Hjelt kapten på Arcturus, på väg från Hull till Helsingfors, hade omkring en och en halvtimme tidigare varit i radiokontakt med brodern Erik Hjelt som förde OBERON. 20 minuter innan kollisionen kan de båda fartygen uppfatta varandras ljudsignaler genom dimman. Man misstänker att ljudböjningsfenomen gjorde att de båda fartygens ljudpejlingar visade fel och man manövrerade därför fel. ARCTURUS rände in i OBERONS styrbordsida. ARCTURUS fick lätta skador i fören, men på OBERON slets skrovsidan upp och fartyget sjönk på några minuter. ARCTURUS bärgade 39 människor, varav 3 var döda och andra tillskyndande fartyg räddade en del människor men 43 personer, varav 26 passagerare, omkom. ARCTURUS ankrade efter kollisionen och fortsatte först följande dag till Köpenhamn för reparation.

1939 12. I trafik Åbo - Stockholm.

1940 01 13. Skadade överbyggnaden, av Sovjetiskt flyganfall när hon låg i Åbo (där nuvarande Viking terminalen finns). Bomben träffade röksalongen och stora delar av överbyggnaden, med bryggan förstördes. Brand utbröt men släcktes av brandkåren. Maskintelegrafen, maskin och pannor klarade sig, så man byggde en provisorisk brygga. Gick därefter över till Finnboda Varf, Stockholm för reparationer.

1940.  Åter i Åbo efter reparation, träffades hon på nytt av en bomb som bland annat förstörde styrbords livbåtar. Vilket föranledde ett nytt besök på Finnboda Varf, Stockholm.

1941. Under sommaren utsattes fartyget på utgång från Åbo för beskjutning på Erstan av ryska jaktflygplan. Fartyget klarade sig med mindre bucklor i plåten. Fartyget var igång under hela kriget. Efter att attackerats av en torped (som missade) från ett flygplan nära Ledsund började man gå på vissa turer norr om Åland, innan man började gå i konvojer.

1942 01. Byggdes i fartyget två lastrum om för att kunna transportera krigsbarn. I det aktra lastutrymmet byggdes trevåningssängar såväl längs sidorna som mitt på golvet. Här kunde uppåt 350 barn stuvas in. I det förliga lastutrymmet hade man byggt en jättelik säng för 150 barn.  Man kunde ta om bord mer är 500 barn per resa. De fåtaliga hytterna användes för medföljande personal, senare också för krigsinvalider som fick vård på svenska sjukhus. Någon matsal som kunde rymma alla barn fanns inte så utspisning skedde innan barnen gick ombord och nästa gång i Stockholm. 

1942 01 28. avgick ARCTURUS  med isbrytarhjälp och 486 barn ombord från Åbo. Två dagar senare lyckades man ta loss HEIMDALL som var fastfrusen i den Åboländska skärgården.

1942 02. Tvingades fartyget ha isbrytareskort för att ta sig över Ålands hav.

1942 04 04. Börjar åter turlistan mellan Stockholm och Åbo fungera.

1945. Fungerade som depå för ryska ubåtar vid övning utanför Åbo.

1945. Till sommaren i trafik Stockholm - Åbo.

1946-1949. I trafik Helsingfors - Köpenhamn.

1948. Under sommaren i trafik Stockholm - Åbo.

1948 07. Gick från Helsingfors med finländare till olympiaden i London.

1949 05 06. Flyttad till linjen Helsingfors - Holtenau - Antwerpen, efter att ARIADNE blivit klar för att ta över trafiken till Köpenhamn.

1952 07 12 - 1952 08 18. Under sommaren insatt i olympiatrafiken mellan Stockholm - Helsingfors.

1952. Under hösten tillbaka på Helsingfors - Holtenau - Antwerpen.

1956 10. Sista resan Amsterdam - Helsingfors.

1956 10 22. Upplagd i Helsingfors och det föreslogs att hon skulle användas som sjömansskola..

1957 04 27. Såld för 51 000 GBP, till Nordisches Erzkontor G.m.b.H., Lübeck, för skrotning. 

1957 04. Såld till N.V. Holland.

1957 05 02. Levererades till N.V. Holland i Rotterdam.

1957 05 07. Anlände till Hendrik-Ido-Ambacht och skrotades av Holland Scheepswerft en Machinehandel.

S/S ARCTURUS.

Tillbaka till F.Å.A.

Tillbaka till de samseglande rederierna.

© 2020 faktaomfartyg.