M/S ABHA.

Byggd 1977 av Rauma-Repola Oy, Rauma, Finland.

Varvsnummer. 246.

Dimensioner. 129,15 x 19,23 x 6,40 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 8188/ 2457/ 6100.

Maskineri. Två MaK 6M551AK dieslar.

Effekt. 5885 kW.

Knop. 16,5.

Passagerare. 10.

Lastmeter. 1268.

IMO. 7624001.

Systerfartyg. BORE VII. BORE IX. BORE X. BORE XI. BURAIDAH.

1977 07 15. Sjösatt.

Levererades 4 november 1977 till Fanco N.V. Willemstad, Curacao (Oy Yleinen Insinööritoimisto YIT, Helsingfors, Finland).

1977 11. Utchartrad på bareboat charter till YIT RoRo Line trafik mellan Helsingfors/Åbo - Malmö - Bremerhaven - Amsterdam - Jeddah/Hodeidah.

1979 08 21. Såld till Oy Bore Line Ab, Åbo Finland.

1979 09 14. Omdöpt till BORE SONG. Insatt mellan Helsingfors - Kotka - Göteborg - Helsingborg - Helsingfors.

1986 12 31. Överförd till Oy Retig Ab, Åbo, Finland. Utchartrad till Oy Bore Line Ab.

1991 03. Utchartrad till Ministry of Defence, England för en resa mellan England - Mellan Östern.

1991 05 31. Såld till Bore Line Singapore Pte, Ltd (Sembawang Johnson Shipsmanagement Pte, Ltd, Singapore), Singapore. Omdöpt till KEY BISCAYNE. Utchartrad till Danship Lines, U.S.A. Inc Miami.

1991 10 07. Utchartrad till Principal Lines Inc, Miami.

1991 11 08. Utchartrad till Seabord Marine Ltd, Miami, Florida. Omdöpt till SEABORD HORIZON.

1993 09 08. Såld till Oy Retig Ab, Åbo, Finland. Omdöpt till BORE SONG.

1993 09 08. Utchartrad till Finncarriers Oy Ab, Helsingfors, Finland.

1995. Utchartrad till EstLine för trafik mellan Stockholm - Tallinn. (chartern höll på några månader).

1997 01 09. Omdöpt till TRANSNORDICA.

2000 01 14. Såld till Rederi Ab Engship, Nagu, Finland. Omdöpt till TRADEN.

2000. Utchartrad till Botnia Link, Vasa, Finland. Insatt mellan Härnösand - Vasa. Senare även Umeå - Vasa.

2001 03. Får fartyget ett större maskinhaveri.

2001 04. Utchartrad till Norline, UK. Insatt mellan Blyth - Bremerhaven - Wallhamn - Frederikshavn - Kotka.

2001 10 19. Mötte fartyget svår storm i Biscaya bukten, fartyget var lastat med bla.. nya "Pendolino" vagnar för Finska Statsjärnvägarna och besättningen var beredda att överge fartyget, Men situationen löste sig och fartyget gick till Le Havre för nödhamn.

2002 01 11. Utchartrad till Finncarriers. Insatt mellan Gdynia - Hull.

2002 11. Utchartrad till Mann Lines för trafik mellan England - Finland.

2003 10. Utchartrad till United European Car Carriers (UECC), eftersom GARDEN som låg på varv.

2004 01. Såld till Golden Anchor Lines, Grekland. Omdöpt till TRADER I.

2004. Insatt mellan Pireus - Limassol. 

200?. Utchartrad till Salamis Line. Insatt mellan Pireus - Limassol - Haifa.

2007 06. Såld till Notos Shipping Co, Ltd, Limassol, Cypern (Salamis Line). Omdöpt till NOTOS.

2011 06. Såld till Turkiska upphuggare. Omdöpt till OTO

2011 06 16. Bogserad från Drapetsona mot Aliaga.

2011 06 17. Ankom Avsar GS, Aliaga, Turkiet för upphuggning.

M/S BORE SONG.

M/S TRANSNORDICA.

M/S TRADEN.   

M/S TRADER I.

M/S NOTOS.

Tillbaka till Bore.

Tillbaka till EstLine.

Tillbaka till Finncarriers.

Tillbaka till Rederi Ab Engship.

Tillbaka till Botnia Link.

Tillbaka till Salamis Lines.

© 2020 faktaomfartyg.