M/S WESERTAL.

Byggd 1972 av Rickmers Werft, Bremerhaven, Tyskland.

Varvsnummer 367.

Dimensioner. 114,86 x 17,43 x 5,32 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 1597/ 695/ 2,850.

Maskineri. Två MaK 8M551AK dieslar.

Effekt. 5000 kW.

Knop. 17,0.

Passagerare. 12.

Hyttplatser. 12.

Trailers. 65.

Lastmeter. 756.

IMO. 7214727.

Systerfartyg. FULDATAL. TRAVETAL. WUPPERTAL.

1972 05 06. Sjösatt.

Levererades 22 juli 1972 till J.A. Reinecke & Co, Lübeck, Tyskland (Registrerad för KG Transcanaria Schiffahrtsgesellschaft Reinecke & Co., Hamburg).

1972 11 - 1973 05. Utchartrad till Meyer Lines. Omdöpt till MEYER EXPRESS. Insatt mellan Kiel - Moss - Horten.

1973 05. Omdöpt till WESERTAL.

1973 05 19 - 1973 12 22. Utchartrad till Jahre Line A/S, Oslo. Insatt mellan Kiel - Oslo.

1974 01 08 - 1974 06 10. Utchartrad till North Sea Ferries B.V., Rozenburg. Insatt mellan Zeebrugge - Hull. Var tänkt att döpa om fartyget till NORCLOUD, men det vart inget av dom planerna.

1975 - 1977 02. Utchartrad till Roto Line. Insatt mellan Wallhamn - Felixstowe.

1980 01 01 - 1981 12. Utchartrad till Saga Linjen, Helsingborg. Insatt mellan Travemünde - Helsingborg.

1982. Registrerad för Partenreederei MS Wesertal.

1982 05. Utchartrad till Townsend Thoresen (European Ferries) under 14 dagar. Insatt mellan Felixstowe - Europoort.

1985 12 23 - 1986 01 05. Reparerades i Bremerhaven.

1986 01 06 - 1988 02. Utchartrad till Olau UK Ltd. Insatt mellan Vlissingen - Sherness.

1988 08 26 - 1991 10 25. Utchartrad till North Sea Ferries B.V., Rozenburg. Insatt mellan Zeebrugge - Middlesbrough.

1991 10 25 - 1991 11 15. Utchartrad till North Sea Ferries B.V., Rozenburg. Insatt mellan Rotterdam - Hull.

1992. Registrerad för Atlantic Sun Shipping Co., Limassol, Cypern. Omdöpt till NORCREST.

1992 01 07 - 1992 11 12. Utchartrad till North Sea Ferries B.V., Rozenburg. Insatt mellan Rotterdam/Zeebrugge - Hull.

1993. Såld till CO.NA.TIR. SpA, Trapani, Italien. Omdöpt till VINZIA E.

1993 06 04 - 1994 09. Utchartrad till Stena Sealink Line. Insatt mellan Newhaven - Dieppe.

1994 12 16. Såld Clare Business Ltd., Oslo (NIS), Norge. Omdöpt till DANA BALTICA.

1994. Utchartrad till Dan-Liet Line. Insatt mellan Fredericia - Klaipeda.

1995 08 04. Utchartrad till DFDS. Insatt mellan Köpenhamn - Malmö - Klaipeda.

1996 05. Avslutad charter till DFDS. 

1996 05 24. Omdöpt till CLARE.

1996 05 - 1996 11 29. Utchartrad till Norfolk Line. Insatt mellan Scheveningen - Felixstowe.

1996 12 - 1997 04 08. Utchartrad till Strandfaraskip Landsins, Torshavn, Färöarna. Insatt mellan Torshavn - Aberdeen - Cuxhaven.

1997 04. Utchartrad till Amber Line. Insatt mellan Karlshamn - Liepaja.

1997 05 21 - 1997 12. Utchartrad till NorSea Link. Insatt mellan Kristiansand - Eemshaven.

1998 02 01. Utchartrad till DFDS, Köpenhamn. Insatt mellan Fredericia - Köpenhamn - Klaipeda.

1998 12. Insatt mellan Ijmuiden - North Shields.

1999 01 - 1999 01 23. Utchartrad till Nato som trupptransportfartyg.

1999 01 23. Insatt mellan Ijmuiden - North Shields.

1999 04. Utchartrad till CargoConnect Transport&Logistic (CCTL), Hamburg. Insatt mellan Hamburg - Hull.

1999 09 15. Utchartrad till International Atlantic Line. Insatt mellan Southampton - Bayonne.

2000 05. Utchartrad till Condor Ferries. Insatt mellan Portsmouth - Jersey - Guernsey.

2000 07. Upplagd i Horsens med maskinskada.

2000 08. Såld till Linie 3 (Management Rederiet Otto Danielsen), Nassau, Bahamas (registrerad för Clare Maritime Aps, Nassau, Bahamas).

2000 08. Reparerades vid Svendborg varv.

2000 11 25. Utchartrad till Poseidon Schiffahrt, Lübeck. Insatt mellan Kiel - Riga.

2001 01 22 - 2001 03 12. Utchartrad till Bornholmstrafikken, Rönne, Danmark. Insatt mellan Rønne - Ystad.

2001 03. Utchartrad till Smyril Line. Insatt mellan Hanstholm - Lerwick - Torshavn. 

2002 04 11. Registrerad för K/S Clare Asaa, Danmark, satt under Norsk flagg, hemmahamn Oslo.

2002 11 03. Fick fartyget i hård väder, maskinhaveri på resa mellan Torshavn - Hanstholm.

2002 11 07. Bogserades in till Invergordon, Skottland där maskineriet och vissa skador reparerades.

2003 09 29. Registrerad för Clare Express Aps, Sæby, Danmark (fortfarande under Norsk flagg, hemmahamn Oslo).

2003 09 09. Avslutad charter för Smyril Line.

2003 10 26. Upplagd i Frederikshavn.

2003 11 - 2003 12. Utchartrad till NorthLink. Insatt mellan Lerwick - Aberdeen.

2003 12. Upplagd i Bergen.

2004 01 06. Utchartrad till NorthLink. Insatt mellan Lerwick - Aberdeen.

2004 07 29. Fick fartyget maskinrumsbrand när den lämnade Aberdeen.

2004 07. Reparerades i Frederikshavn.

2004 08 28. Åter i trafik.

2010 12 24. Avslutad charter för NorthLink.

2010 12. Utchartrad till Thy Ferries.

2010 12 26. Ankom Kristiansand.

2011 01 02. Insatt mellan Kristiansand - Hanstholm.

2011 03 12. Avslutad charter och återlämnad till ägarna.

2011 03 15. Ankom Grenå för uppläggning.

2011 04 14. Arresterades fartyget.

2011 05 24. Såld till Fornæs Shipbreaking, Grenå, Danmark för upphuggning.

 

 M/S WESERTAL.

M/S NORCREST.

M/S VINZIA E.

   

M/S DANA BALTICA.

M/S CLARE.

M/S CLARE.

M/S CLARE bogseras efter maskinhaveri.

Tillbaka till Jahre Line.

Tillbaka till North Sea Ferries.

Tillbaka till Saga Linjen.

Tillbaka till Townsend Thoresen.

Tillbaka till Olau Line.

Tillbaka till Stena RoRo.

Tillbaka till DFDS.

 Tillbaka till Norfolk Line.

Tillbaka till Färöarnas Landskapstyrelse.

Tillbaka till Condor Ferries.

Tillbaka till Bornholmstrafikken.

Tillbaka till Smyril Line.

Tillbaka till North Link.

© 2011 faktaomfartyg.