S/S VISBY.

Byggd 1924 av Oskarshamn Mekaniska Verkstad, Oskarshamn.

Varvsnummer 274.

Dimensioner. 54,34 x 9,42 x 3,06 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 828/ 565/ 300.

Maskineri. En 3-cyl, Oskarshamn Mekaniska Verkstads trippelångmaskin.

Effekt. 1000 hk.

Knop 12,0.

Passagerare. 470.

RN. 7106.

Signal. SGZN.

IMO. 5540900.

Levereras i maj 1924 till Ångfartygs Ab Gotland, Visby.

1924. Insatt i trafiken till/från Gotland.

1946. Insatt enligt följande.

Sommar trafik.

Trafik övrig tid.

1946-1962: Stockholm/Nynäshamn-Visby.

1946-1955: Kalmar-Visby enstaka turer.

1949-1962: Oskarshamn-Visby enstaka turer. Från 1958 även Västervik-Visby

1946-1962: Stockholm/Nynäshamn-Visby. 

1962 03 21. Rederiet ändrar namn till Rederi Ab Gotland, Visby.

1963 01. Såld till Skagenlinjen Rederi Ab, Göteborg (Stena Ab) för 105,000 SEK. Omdöpt till SKAGEN II

1963 01. Ankom Götaverken, Göteborg för ombyggnad.

1963 07 17 - 1963 08 14. Insatt mellan Lysekil - Skagen. Fick smeknamnet "Vi spy".

1963 08 - 1963 10. Insatt mellan Göteborg - Frederikshavn.

1964. Registrerad för Stena Ab, Göteborg.

1964 03 28. Så började det brinna ombord fartyget när det låg i Frederikshavn. Tre personer omkom.

1964 04. Ankom Götaverken, Göteborg för reparation.

1964 06 04 - 1964 08 04. Insatt mellan Bergkvara - Allinge (Bornholm.) 

1964 08. Upplagd.

1964 12. Såld till Sarabande, Olsson & Co KB, Göteborg.

1965-1966. Insatt mellan Lysekil - Skagen.

1966 08 21. Upplagd i Göteborg.

1966 12. Överförd till Stena Ab, Göteborg för 255,000 SEK.

1968 04. Såld till Persöner Ab, Ystad för upphuggning.

1968 04 09. Under bogsering till Ystad sprang fartyget läck i Öresund, och fick söka nödhamn i Malmö. Läckan tätades och efter en vecka fortsatte bogseringen till Ystad, där fartyget senare höggs upp.

 

S/S VISBY.

S/S SKAGEN II.

Tillbaka till Gotlandsbolaget.

Tillbaka till Stena Line.

© 2012 faktaomfartyg.