M/S TRANS BOTNIA.

Byggd 1999 av Santierul Naval, Galatz, Rumänien.

 Skrovet varvsnummer 908.

Färdigställd vid Fosen Mekaniske Verksteder A/S, Rissa, Norge

Varvsnummer. 64.

Dimensioner. 154,50 x 22,70 x 7,00 m.

GT/ DWT. 12050/ 8800.

Maskineri. En Wärtsilä 16V46B diesel.

Effekt. 15600 kW.

Knop. 20,0.

Passagerare. 12.

Hyttplatser. 12.

Lastmeter. 1690.

IMO. 9170999.

Systerfartyg. UNITED CARRIER. UNITED EXPRESS. UNITED TRADER.

1997 10 31. Kölsträckt.

1998 06 26. Sjösattes skrovet i Rumänien och bogserades sedan till Rissa, Norge för färdigställande.

Levererades i januari 1999 till SeaTrans ANS, Bergen, Norge.

1999 01. Utchartrad till Transfennica. Insatt i trafik mellan Finland - Väst Europa. 

2005 01 22. Insatt mellan Hangö - Lübeck.

2005 01 26. Insatt mellan Hamina - Antwerpen.

2005 09 24 - 2005 10 10. Insatt mellan Hangö - Lübeck.

2006 01. Insatt mellan Raumo - Antwerpen - Tilbury/ Raumo - Lübeck - Hangö.

2006 - 2007 01. Insatt mellan Raumo - Hangö - Antwerpen.

2006 06. Såld till Compania Maritime Nantaise, Marseille, Frankrike för leverans 2007.

2007 01. Övertagen av det nya rederiet. Omdöpt till MN PELICAN.

2007 03 19. Ankom Lübeck och fick en däckskran monterad.

2007 03 23. Avgick Lübeck mot La Rochelle.

2009 01. Utchartrad till Transfennica. Insatt mellan Lübeck - Hangö - Paldiski - Gdynia.

2016 02. Utchartrad till Brittany Ferries.

2016 02 11. Insatt mellan Bilbao - Poole

M/S TRANS BOTNIA.

M/S MN PELICAN.

Tillbaka till Transfennica.

Tillbaka till Brittany Ferries.

© 2016 faktaomfartyg.