M/S UNITED EXPRESS.

Byggd 1997 av Santierul Naval S.A., Galatz, Rumänien (varvsnummer. 905).

Färdigställd vid Fosen Mek. Verksteder A/S, Rissa, Norge.

Varvsnummer. 61.

Dimensioner. 154,50 x 22,70 x 6,95 m.

GT/ NT/ DWT. 12251/ 3676/ 8843.

Maskineri. En Wärtsilä-Vasa 16V46B diesel.

Effekt. 15600 kW.

Knop. 20,0.

Passagerare. 12.

Hyttplaster. 12.

Lastmeter. 1775.

IMO. 9131933.

Systerfartyg. UNITED CARRIER. UNITED TRADER. TRANS BOTNIA.

1995 07 12. Beställd.

1996 03 14. Kölsträckt.

1997 03 25. Sjösattes skrovet i Galatz, Rumänien och bogserades till Rissa för färdigställande.

Levererades 15 september 1997 till United Shipping Ltd. AB, Mariehamn, Finland.

1997 09 20. Döpt i Mariehamn.

1997 09 25. Insatt för Transfennica mellan Kemi - Oulo - Kiel.

2001 01. Utchartrad till Finnlines Cargo. Insatt mellan Kemi - Oulu - Köpenhamn - Antwerpen - Felixstowe.

2002 01 01. Registrerad för Birka Cargo Ab, Ltd, Mariehamn, Finland.

2002 01. Insatt mellan Helsingfors - Åbo - Köpenhamn.

2002 05 10. Omdöpt till BIRKA EXPRESS

2006 07 18. Insatt mellan Kotka - Hangö - El Ferrol - Bilbao - Antwerpen - Helsingfors.

2006 11 07. Insatt mellan Helsingfors - Århus som ersättning för sjunka FINNBIRCH.

2006 12 07. Insatt mellan Kotka - Hangö - El Ferrol - Bilbao - Antwerpen - Helsingfors.

2013 06. Registerad för Eckerö Shipping, Mariehamn, Åland. Omdöpt till EXPRESS.

2015 02. Såld till Sea-Cargo Skips As, Norge. Satt under Malta flagg, hemmahamn Valletta. Omdöpt till SC CONNECTOR.

M/S UNITED EXPRESS. 

M/S BIRKA EXPRESS.

Tillbaka till Transfennica. 

Tillbaka till Finnlines.

Tillbaka till Birka Cargo.

© 2017 faktaomfartyg.