M/S STUBBENKAMMER.

Byggd 1971 av Trosvik Verksted A/S, Brevik, Norge.

Varvsnummer. 94.

Dimensioner. 124,67 x 16,77 x 4,90 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 1999/ 810/ 1460.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt/ Dwt. 2047/ 834/ 3200.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt/ Dwt. 6665/ 3182/ 2721.

Maskineri. Två Normo LDM-8, Två Normo LDM-9 dieslar.

Effekt. 3380 kW.

Knop. 18,0.

Efter maskinbyte 1985. Två Wichman WX28V8 dieslar.

Effekt. 4120 kW.

Knop 18,0.

Passagerare 12.

Efter ombyggnad. 399.

Efter ombyggnad 650.

Hyttplatser 12.

Bilar 73.

Efter ombyggnad. 150.

Efter ombyggnad 170.

Långtradare 12.

Järnvägsvagnar. 40.

IMO. 7105093.

Systerfartyg. ANDERIDA. STENA TRAILER.

1970. Beställd av ett Kanadensiskt rederi.

1971 03 05. Sjösatt. Under utrustning ombyggd till tågfärja/RoRo fartyg för charter till Deutsche Reichsbahn, Sassnitz, Östtyskland.

Levererades 14 september 1971 till Stena Line Ab, Göteborg.

1971 09 14. Provanlöp i Sassnitz.

1971 09 26. Utchartrad på bareboat charter till Reichsbahndirektion Greifswald, Fährschiffamt Saßnitz, Saßnitz.

1971 09 26. Insatt mellan Sassnitz - Trelleborg.

1971 10 30. Såld till Deutsche Reichsbahn, Berlin, Östtyskland. (Hemmahamn Sassnitz).

1971 11. Fick fartyget motorhaveri. Reparerades vid Frederikshavn Skibsværft A/S, Frederikshavn, samt utrustad med flume tankar. Även överbyggnaden förlängdes med 20 meter..

1972 04. Åter i trafik mellan Sassnitz - Trelleborg.

1977 09 01. Upplagd som reservfärja i Sassnitz.

1978. Registrerad för till VEB Deutfracht Seereederei, Rostock, Östtyskland.

1978 08 - 1981. Insatt som fraktfärja mellan olika "vänligt" sinnade länder tex. Angola, Moçambique, Sovjetunionen, Irak, Libyen.

1983 12 05. Avrustad och upplagd.

1983 12. Såld till Fosen Mekaniske Verkstad, A/S, Norge, Omdöpt till FRENGENFJORD. Ombyggd till bil och passagerarfärja. Ett nytt däckhus byggdes, öppningsbar bogport med ramp. Insatt i trafik mellan Bergen - Stavanger.

1984 03 19. Såld till A/S Team A/B, Bergen, Norge. Omdöpt till KYSTVEIEN.

1984 06 22. Insatt mellan Krokeide (Bergen) - Mekjarvik (Stavanger).

1984 09 28. Insatt mellan Krokeide (Bergen) - Bjergsted (Stavanger)

1985. Bytts maskineriet ut vid Haugesund Mekaniske Verksted, Haugesund, Norge.

1986 04 30. Gick fartyget vid grund i närheten av Haugesund, fick hjälp av bogserfartyg för att komma loss.

1987. Såld till K/S A/S Scandi Line, Sandefjord, Norge. Utchartrad till A/S Team A/B, Bergen, Norge.

1988 05 26. Omdöpt till BOHUS II.

1988 05 26. Insatt mellan Sandefjord - Strömstad.

1994 04. Såld till Genting International, Panama.

1994 05. Omdöpt till SUBIC ADVENTURE (Registrerad för Borrasca Shipping S.A, Panama.

1994. Planerad att sättas in mellan Manila - Subic Bay, men det vart inget av dom planerna. Upplagd.

1995 11. Såld till Bastø Fosen Trafikklag A/S, Trondheim, Norge.

1995 12. Ankom Drammen Skipsreparsjon, Drammen, Drammen. Ombyggt för anpassas för den nya trafiken.

1996 01. Omdöpt till EINAR TAMBARSKJELVE.

1996 01. Insatt mellan Moss - Horten.

1996 03 30. körde fartyget in i kajen.

1996 05 06. Fick fartyget fel på maskineriet, ur trafik någon dag.

1996 05 12. Var det fel på bogporten och fartyget hade det öppet under en tur mellan Moss - Horten.

1996 06 07 - 1996 06 09. Hade fartyget fel på bogporten, så alla bilar fick använda akter rampen.

1998 01. Såld till Consolidada de Ferrys C.A. (Conferrys), Caracas, Venezuela. Omdöpt till PETRONILA MATA.

1998. Insatt mellan Puerto La Cruz - Punta de Piedras.

2006 05 19. Upplagd i Puerto La Cruz.

2007. Såld till Sidor, Venezuela för upphuggning.

M/S STUBBENKAMMER.

 

M/S KYSTVEIEN.

 

M/S BOHUS II.

M/S EINAR TAMBARSKJELVE.

 

M/S PETRONILA MATA.

Tillbaka till Stena RoRo.

Tillbaka till Deutsche Reichsbahn.

Tillbaka till Scandi Line.

Tillbaka till Bastø Fosen.

Tillbaka till Conferrys.

© 2012 faktaomfartyg.