M/S STENA CARRIER.

Byggd 1970 av Kristiansand M/V A/S Kristiansand Norge.

Varvsnummer. 215.

Dimensioner. 105,90 x 16,00 x 4,90 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 1599/ 633/ 2,591.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt/ Dwt. 4979/ 2765/ 1157.

Maskineri. Två 8-cyl, samt två 9-cyl, S.C.S.A Wichmann Normo dieslar.

Effekt. 3325 kW.

Knop. 16,0.

Passagerare. 36.

Efter ombyggnad. 500.

Hyttplatser 16.

Efter ombyggnad. 30.

Efter ombyggnad. Bilar 145.

RN. 11174.

IMO. 7033202.

1970 04 30. Sjösatt.

Levererades 1 oktober 1970 till Stena Ab, Göteborg.

1970 10 01. Utchartrad till Canadian Ministry of Transport, St John, Kanada.

1970 10 - 1972. Insatt mellan North Sydney - Port aux Basques.

1974 07 01. Såld till Barclay´s Export & Finance Ltd, Skotland. (British Transport Ship Management Skotland Ltd.).

1974 07 07. Ankom Dover för ombyggnad.

1974 08 11. Ankom Smith's dock, Middlesbrough för dockning.

1974 12 13. Avgick Middlesbrough mot Stranraer.

1974 12 15. Ankom Stranraer.

1974 12 16. Omdöpt till ULIDIA. Insatt i SEALINK British Rail trafik mellan Stranraer - Larne.

1980. Under våren ur trafik på grund av trasiga växlar.

1980 05. Upplagd i Newhaven.

1980 06. Insatt mellan Newhaven - Dieppe.

1980. Insatt mellan Dover - Dunkerque.

1980. Upplagd i Newhaven.

1981. Insatt mellan Stranraer - Larne.

1981 04 09. Upplagd i Wellington dock, Dover.

1981 07 08 - 1981 09 12. Reservfärja för trafik från Newhaven.

1981 11 02. Såld till Corvo Shipping Inc (Manta Line Inc Manager), Pireus, Grekland. Omdöpt till AUTO TRADER.

1981 11 02. Avgick Dover mot Grekland.

1985. Såld till Internationell Agency for Shipping & Trading Co, Alexandria, Egypten.

1986. Omdöpt till RAGA QUEEN.

1987 11 29. Såld till A/S Team Askøy, Bergen, Norge (Rutelaget Askøy - Bergen).

1987 12. Ombyggd vid Kristiansands Mek. Verksted, Kristiansand, Norge.

1988. Omdöpt till FJORDVEIEN.

1988 07 01. Insatt för A/S Rogaland Kystferger mellan Skudeneshavn - Mejkarvik.

1992 11 29 - 1993 12 30. Upplagd.

1993 12 31. Insatt mellan Bergen - Stavanger.

1994 03 14. Upplagd med maskinhaveri.

1994 12. Såld till Rederi Ab Lillgaard, Mariehamn, Finland. Omdöpt till FJÄRDVÄGEN.

1994 12. Uppfräschad vid Laksevågs Verft, A/S, Bergen.

1994 12 18. Avgick Bergen mot Långnäs.

1994 12 21. Ankom Långnäs.

1994 12. Insatt mellan Långnäs - Nådendal.

1995 12. Såld till Bastø Fosen AS, Trondheim, Norge. Omdöpt till HOLGER STJERN.

1995 12. Ankom Drammen Skipsreparsjon, Drammen, Drammen. Ombyggt för anpassas för den nya trafiken.

1996 02 05. Insatt mellan Moss - Horten.

1996 12 11. Körde fartyget in i kajen vid Horten, togs ur trafik för reparation.

1996 12 17. Åter i trafik.

1998 09 15. Vart det en planerad försäljning till Litorina Line på gång, som då hade satt in fartyget mellan Västervik - Visby - Ventspils, men det vart tyvärr inget av dom planerna.

1999 06. Såld till Meridiano S.r.L. Genua, Italien. Omdöpt till HOLGER.

1999 06. Insatt mellan Reggio di Calabria - Messina.

2001. Hemmahamn Reggio di Calabria.

2005. Såld till Orsa Sea Tasimicilik ve Ticaret, Istanbul, Turkiet. Omdöpt till MELTEM G.

2009 05. Överförd till Georgisk flagg, hemmahamn Batumi. (Management Asya RoRoTurizm Nakliyat). Omdöpt till LIDER AVRASYA.

2011 05. Såld till Turkiska upphuggare.

2011 06 18. Ankom Aliaga, Turkiet för upphuggning.

M/S STENA CARRIER.

M/S ULIDIA.

 

M/S FJORDVEIEN.

M/S FJÄRDVÄGEN.

M/S HOLGER STJERN.

  

M/S HOLGER.

M/S LIDER AVRASYA.

Tillbaka till Stena RoRo.

Tillbaka till Canadian National.

Tillbaka till British Rail.

Tillbaka till Sealink.

Tillbaka till Bastø Fosen.

© 2015 faktaomfartyg.