M/S STENA TRAILER.

Byggd 1971 av Bröderne Lothes Skibsværft A/S Haugesund, Norge.

Varvsnummer 31.

Dimensioner. 105,87 x 16,03 x 4,90 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 1599/ 627/ 2540.

Maskineri. Två Normo LDM-8, Två Normo LDM-9 dieslar.

Effekt. 3380 kW.

Knop 17,5.

Passagerare. 12.

Hyttplatser. 12.

Lastmeter. 540.

RN. 11212.

IMO. 7105081.

Systerfartyg. ANDERIDA. STUBBENKAMMER.

1969 11 25. Kölsträckt.

1971 02 27. Sjösatt med namnet STENA TRAILER.

Levererades 12 juni 1972 till Stena Ab, Göteborg.

1972 06 12. Utchartrad på bareboatcharter till British Railways Board, London, England. Omdöpt till DALRIADA

1971 06 24. Insatt mellan Stranraer - Larne.

1978 08 10. Sista dagen i trafik mellan Stranraer - Larne.

1978. På hösten, Insatt mellan Holyhead - Dun Laoghaire.

1978 11. Insatt mellan Heysham - Belfast.

1979 11 09 - 1979 12 03. Insatt för Sealink Manx Line mellan Heysham - Douglas.

1980. Utchartrad till Townsend Thoresen, European Ferries, Portsmouth. Omdöpt till VIKING TRADER. Insatt mellan Southampton - Le Havre.

1981 07 07 - 1981 10 31. Utchartrad till Sealink UK Ltd. Insatt mellan Portsmouth - Jersey - Guernsey.

1981 10 31. Återlämnad till Stena Line. Omdöpt till STENA TRADER.

1981. Såld till Finska Företagsfinans Ab, Hangö, Finland. (Management Oy Hangö Shipsowners Ab).

1982 02 - 1982 04. Utchartrad till North Sea Ferries B.V, Rozenburg.

1982 02 08 - 1982 02 23. Insatt mellan Rotterdam - Hull.

1982 04 19 - 1982 04 12. Insatt mellan Rotterdam/ Zeebrügge - Hull.

1982 04 19 - 1984 04 23. Insatt mellan Zeebrügge - Hull.

1982 04 24 - 1983 09 15. Insatt för Stena Line mellan Göteborg - Travemünde.

1983 09 - 1984 04 21. Utchartrad till Norfolk Line, Scheveningen. Insatt mellan Scheveningen - Great Yarmouth.

1984. Överförd till Oy Bore Line Ab, Stockholm.

1985 02. Såld till Bent O Jørgensen, Kalundborg, Danmark (Registrerad för Kalundborg Autotransport A/S, Kalundborg, Danmark).

1985 04 25. Övertagen i Bremerhaven, Tyskland. Omdöpt till TRADER.

1985 04 27. Ankom Kalundborg. Omdöpt till TRAILER.

1985 06 11 - 1985 10 10. Utchartrad till Juelsminde-Kalundborg Linien A/S, Insatt mellan Juelsminde - Kalundborg.

1985 11 01. Registrerad för Trailer Ruten A/S, Kalundborg, Danmark.

1985 11 03. Insatt mellan Juelsminde - Kalundborg.

1990 10 30. Sista dagen i trafik.

1990 10 31. Avgick Kalundborg mot Svendborg för varvsöversyn.

1990 11 - 1990 11 26. Insatt för Godsruten Kalundborg-Fredericia APS mellan Kalundborg - Fredericia.

1990 11. Upplagd i Kalundborg.

1991 01 24. Provanlöp vid Rödby och Puttgarden för tänkt utchartring till DSB, som inte blev av.

1991 08. Såld till Polska Skandynawia, Swinoujscie, Polen. (Registrerad för C.I. Vance Investment Ltd), Omdöpt till SARMACJA.

1991 09. Insatt mellan Szczecin - Malmö - Karlshamn - Køge - Rønne.

1992 09. Såld till DIFKO, Danmark. Omdöpt till WOLIN . Satt under Polsk flagg.

1992 11. Insatt för Pol-Dan Shipping mellan Nyborg - Swinoujscie.

1993 03. Utchartrad till Danske Statsbaner. Insatt för Let Line A/S mellan Tuborg Havn - Karlskrona - Riga.

1993 06 - 1993 10. Insatt mellan Køge - Karlskrona - Riga.

1993 09. Såld till P.T. Perusahaan Angkutan Ferry (Jemla Ferry), Djakarta, Indonesien.

1993 11 09. Omdöpt till MESUJI.

1994. Omdöpt till LAMPUNG.

2006 11 16. På resa mellan Java - Sumatra fick fartyget maskinrumsbrand, som senare övertände fartyget, samtliga 144 passagerare och besättningsmän klarade sig

M/S DALRIADA.

M/S STENA TRADER.

M/S TRAILER.

M/S SARMACJA.

M/S WOLIN.

Tillbaka till Stena RoRo.

Tillbaka till British Rail.

Tillbaka till Sealink.

Tillbaka till Townsend Thoresen.

Tillbaka till North Sea Ferries.

Tillbaka till Norfolk Line.

Tillbaka till Bore Line.

Tillbaka till Juelsminde-Kalundborg Linien.

© 2014 faktaomfartyg.