S/S ØRNEN.

Byggd 1909 av Burmeister & Wain Köpenhamn Danmark.

Varvsnummer 269.

Dimensioner. 58,56 x 9,75 x 3,50 m.

Brt/ Nrt. 793/ 419.

Efter ombyggnad. 1936. Brt/ Nrt/ Dwt. 843/ 526/ 300.

Efter ombyggnad. 1951. 1089.

Efter ombyggnad. 1960. Brt/ Nrt. 958/ 403.

Maskineri. En 3-cyl, trippel ångmaskin.

Effekt. 850 hk.

Knop. 12,0.

 Passagerare. 572.

Efter ombyggnad. 175.

Efter ombyggnad. 1951. 1050.

Efter ombyggnad. 1960. 456.

Efter ombyggnad. Hyttplatser. 94.

Efter ombyggnad. Bilar 20.

Svenskt RN. 7625.

IMO. 5265540.

1909 01 09. Sjösatt.

Levererades i april 1909 till A/S D/S Paa Bornholm af 1866, Rønne, Danmark.

1909 04. Insatt mellan Köpenhamn - Rønne.

1920. Delvis ombyggd. 

1924 02. Går fartyget på grund sydspetsen av Amager. Kommer loss för egen maskin och går till B&W för för reparation av skador på skrovet.

1929 06 30 - 1929 08 14. Insatt mellan Köpenhamn - Ystad - Rønne. 

1929 12 02. Såld till Stockholms Rederi Ab Svea, Stockholm, för SEK 300.000. Planerades att sättas i trafik Stockholm - Riga.

1930 03 01. Övertagen av Svea rederiet. Omdöpt till ÖRNEN. Fartyget snyggades upp vid Kockums, Malmö, där bland annat det tidigare svarta skrovet blev vitmålat och fick frontpartiet föröver på båtdäcket inbyggt.

1930 05. Insatt i sommartrafik Stockholm (Kungsholms Hamnplan) - Södertälje (via Södertälje Kanal) - Oskarshamn - Borgholm - Kalmar. Kom de närmaste 20 åren att vara i trafik på sträckan under 3
sommarmånader. Övrig tid av året upplagd, förutom några resor som reservfartyg på olika linjer.

1932. Fick fartyget ett genomgående promenaddäck.

1934 05 11. En resa Stockholm - Riga - Stockholm.

1935 05 24. I trafik efter ha förlängts vid Finnboda Varf, Stockholm. Tillkom en ny däcksbyggnad under kommandobryggan med matsalong, en kraftigare skorsten av modern typ och båtdäcket intill aktermasten försågs med ett vindskyddande tvärskeppsskott.

1937 05. Några resor Stockholm - Riga.

1937. Linjesträckningen förlängdes till Rønne på Bornholm. 

1938. Förlängdes däckshuset på båtdäck till akterkanten på skorstenen.

1939 08 06. Kolliderade med URANIA utanför inloppet till Kalmar. ÖRNEN stäv träffade URANIA på styrbords sida. URANIA sattes på grund på Tärnör, medan ÖRNEN tog sig för egen maskin, med demolerad stäv, till Kalmar. ÖRNEN kunde efter besiktning fortsätta till Rønne.

1939 09. Uthyrd till militära myndigheter för några resor Västervik/Oskarshamn - Gotland.

1940. Vid andra världskrigets utbrott föll Rønne bort ur linjesträckningen.

1940 06 08 Trafiken igång mellan Stockholm - Kalmar, trots kriget. Även övriga krigssomrar är trafiken igång, resorna går nu inomskärs.

1944 06 07. Grundstötning vid Flatbottnarna, utanför Oskarshamn, på resa mot Kalmar. Flottdragen morgonen efter utav Neptun.

1944 10 11. Skeppade tillsammans med Warjo 900 ryssar, som flytt till Sverige under kriget, från Gävle till Rauma.

1944 11 29 - 1945 01. Utchartrad till Ångfartygs Ab Gotland, Visby,  som ersättare för den torpedsprängda HANSA, i trafik Visby - Nynäshamn. Första resan 5 timmar försenad på grund av storm.

1945 06 10. Grundkänning vid Kejsaren söder om Arkösund. Roderskada, men för egen maskin till Oskarshamn 3 timmar försenad, för reparation som drog ut på tiden p g a strejk vid svenska varven. Blev kvar där i nästan ett år.

1946. Under våren moderniserad vid Oskarshamns varv, så att Örnen även skulle kunna användas som reservfartyg i finlandstrafiken. Backen förhöjdes och fick en "soft nose" och nya bostäder i backen. Matsalen på mellandäck fick lämna plats för hytter och toaletter, även på de undre däcken tillkom hytter, så att hyttkapaciteten nu blev 94 platser. Vidare fick fartyget inbyggd styrhytt och oljeeldningsaggregat.

1946 06 16. Det nyrenoverade fartyget insatt mellan Stockholm - Öland. Säsongen avslutas den 25 augusti.

1946 07 10. I en insändare till en tidning protesterar en hyresgäst på Norr Mälarstrand mot ÖRNEN som anses bullra mer än de andra fartygen nattetid.

1949 06 13. Ny tilläggsplats vid Skeppsbron i Stockholm och trafiken gick nu genom Stockholms Skärgård direkt till Borgholm, utan mellanhamnar. Första gången utomskärs sedan krigsutbrottet.

1950 08 20. Insatt mellan Malmö - Köpenhamn. Sveabolaget sätter fartyget i denna trafik för att tvinga Öresundsbolaget att köpa fartyget, för att slippa konkurrens.

1950 12 29. Såld till Rederi AB Öresund, Malmö för SEK 1,35 milj. Fartyget genomgick nu en omfattande ombyggnad vid Finnboda Varf, Stockholm.

1951 05 09. Provtur i Stockholms Skärgård efter ombyggnad vid Finnboda Varf. Hytter revs ut för att ge plats åt hela fem utskänkningslokaler som kan bereda plats för 368 gäster, som dag fartyg får ÖRNEN medföra 1050 passagerare. Fartyget försågs även med radar, högtalare och nya hjälpmaskiner. 

1951 05 20. Insatt mellan Malmö - Köpenhamn.

1959 09 12. Såld till Oy Vaasa-Umeå Ab, Vasa, Finland för GBP 29 000. Ombyggdes av Wärtsilä, Vasa för att kunna ta 20 bilar. Planerades för trafik mellan Helsingfors och Tallinn, Intourist gav dock inte tillåtelse för trafik.

1959 10. Insatt på fyra turer Vasa Holmsund och två turer Vasa - Örnsköldsvik.

1960. Satt i trafik Vasa - Örnsköldsvik.

1961. Sommartrafik Vasa - Örnsköldsvik/Holmsund.

1961 06. Chartrad av mäklarfirman Luleå Spedition för fyra resor Uleåborg - Luleå.

1961. Under hösten startar en ombyggnad av ÖRNEN vid Oy Aino Lindeman Ab Konepaja i Vasa för att kunna ta 45 bilar.

1962 06 02. startar sommartrafik Vasa - Holmsund/Örnsköldsvik.

1963. Sommartrafik Vasa - Holmsund/Örnsköldsvik.

1964 05 20. Start för säsongens trafik Vasa - Örnsköldsvik, säsongen avslutades den 5 september.

1965 05 31 - 1965 08 31. Sista säsongen  i trafik för Vasabåtarna. Startar med trafiken Vasa - Örnsköldsvik. 

1966 05 04. Såld till Giacomo Antonio & Giuseppe Rubaudo, Imperia, Italien för GBP 21 000. Omdöpt till RUDIAE

1966. Insatt mellan Otranto och grekiska fastlandet.

1968. Såld till Rosvega Maritima SA, Panama. Omdöpt till RUMBA.

1972 02. Såld till nedskrotning hos FERCOMIT, Brindisi, Italien. 

S/S ÖRNEN.

S/S ÖRNEN.

S/S RUMBA.

Tillbaka till de 66 Båderne af Bornholm.

Tillbaka till Rederi Ab Svea.

Tillbaka till de samseglande rederierna.

Tillbaka till Gotlandsbolaget.

Tillbaka till Öresundsbolaget.

Tillbaka till Vasa Båtarna.

© 2017 faktaomfartyg.