M/S NILS HOLGERSSON.

Byggd 1987 av Schichau Seebeckswerft AG, Bremerhaven, Tyskland.

Varvsnummer. 1059.

Dimensioner. 161,45 x 32,01 x 6,20 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 31360/ 16200/ 4160.

Efter ombyggnad. GT/ NT/ DWT. 31395/ 13212/ 4110.

Maskineri. Fyra MaK 8M552 dieslar.

Effekt. 19570 kW.

Knop 21,0.

Passagerare. 1800.

Efter ombyggnad. 2280.

Hyttplatser. 1320.

Efter ombyggnad. 1686.

Bilar. 550.

Efter ombyggnad. 570.

Lastmeter. 1410.

Efter ombyggnad. 1250.

IMO. 8502406.

Systerfartyg. PETER PAN. OLAU HOLLANDIA. OLAU BRITANNIA.

1986 08 16. Sjösatt för Ab Swecarrier, Trelleborg. Såld under byggnation till Wallenius rederiet, Stockholm.

Levererades 20 februari 1987 till Wallenius Safe Felicia Ab, Trelleborg.

1987 02 20. Bareboat-chartrad till Swecarrier, Trelleborg.

1987 06 26. Insatt för TT-Line mellan Trelleborg - Travemünde.

1988. Firmanamnet ändras till Wallenius Ferry Ab.

1992 01 01. Utchartrad till Rederi Ab Gotland, Visby. Detta för att Gotlandsbolaget hade blivit den nya poolpartnern i TT-Line.

1992 02. Såld till SweFerry Ab, Trelleborg. Samma trafik.

1992 12. Såld till Bretagne Angleterre Irlande SA, Roscoff, Frankrike (Brittany Ferries).

1992 12 21. Sista dagen i trafik.

1993 01 14. Omdöpt till VAL DE LOIRE. Varvsöversyn vid Flender Werft, Lübeck.

1993 01. Ankommer INMA, La Spezia, Italien för ombyggnad, kostnad 70 miljoner£.

1993 05. Återlevererad efter ombyggnad. Avgick La Spezia via Santander mot Plymouth.

1993 06 04. Ankom Plymouth.

1993 06 09. Insatt mellan Plymouth - Santander samt Roscoff - Cork/Plymouth.

2005 02. Varvsbesök vid Remontowa, Gdansk, Polen.

2005 02 17. Avgick Remontowa.

2005. Insatt mellan St Malo - Portsmouth/ Cherbourg - Portsmouth.

2005 11 25. Såld till DFDS A/S, Köpenhamn, Danmark för leverans 2006.

2006 02 19. Sista dagen i trafik mellan Caen - Portsmouth.

2006 02. Omdöpt till KING OF SCANDINAVIA.

2006 03 02. Ankom Ijmuiden.

2006 03 11. Insatt mellan Ijmuiden - Newcastle.

2007 01 04 - 2007 01 16. Varvsbesök vid Ørskov, Frederikshavn.

2007 02 28. Kolliderade med kajen i Ijmuiden i hårt väder, fick skador i aktern, men efter reparation, kunde återgå i ordinarie trafik.

2008 02 22. Slet sig fartyget i Newcastle, när det var hårt väder och kolliderade med en oljerigg på andra sidan Tyne. 

2011 01 27. Omdöpt till KING SEAWAYS vid varvsbesök vid Fayard, Odense, Danmark.

2013 12 28. På resa mellan Newcastle - Ijmuiden, så bröt en brand ut i en hytt ombord straxt efter avgång från Newcastle. Branden var anlagd, men man lyckades snabbt släcka elden och fartyget återvände mot Newcastle. två ungdomar greps.

M/S NILS HOLGERSSON.

M/S VAL DE LOIRE.

M/S KING OF SCANDINAVIA.

M/S KING SEAWAYS.

Tillbaka till Wallenius.

Tillbaka till TT-Line.

Tillbaka till Gotlandsbolaget.

Tillbaka till Brittany Ferries.

Tillbaka till DFDS.

Tillbaka till DFDS Seaways.

© 2012 faktaomfartyg.