M/S PETER PAN.

Byggd 1986 av Schichau Seebeckswerft AG, Bremerhaven, Tyskland.

Varvsnummer 1058.

Dimensioner. 161,53 x 28,20 x 6,21 m.

GT/ NT/ DWT. 31356/ 16200/ 4110.

Efter ombyggnad. GT/ NT/ DWT. 31356/ 14025/ 4110.     

Maskineri. Fyra MaK 8M552 dieslar.

Effekt. 19600 kW.

Knop 21,0.

Passagerare. 1700.

Hyttplatser. 1320.

Bilar. 550.

Lastmeter. 1400.

IMO. 8502391.

Systerfartyg. NILS HOLGERSSON. OLAU HOLLANDIA. OLAU BRITANNIA.

1985 07 08. Kölsträckt.

1985 11 30. Sjösatt.

Levererades 30 maj 1986 till TT-Line GmbH & Co, Hamburg, Tyskland.

1986 06 02. Insatt mellan Travemünde - Trelleborg.

1990 12. Såld till Goverment Of State, Tasmanien, Australien för leverans i september 1993.

1993 08 31. Sista dagen i trafik mellan Travemünde - Trelleborg.

1993 09 01. Övertagen av dom nya ägarna. Ombyggd vid Lloyd Werft. Bremerhaven, Tyskland

1993 09 30. Omdöpt till SPIRIT OF TASMANIA.

1993 10 01. Provtur.

1993 10. Avgick Tyskland mot Australien.

1993 11 12. Ankom Devonport.

1993 11 28. Insatt mellan Devonport - Melbourne.

1999 09 05. På resa mellan Devonport mot Melbourne så fick fartyget maskinhaveri. Fick repareras i Devonport.

1999 09 21. Åter i trafik.

2002 09 01. Sista dagen i trafik, därefter upplagd och satt till försäljning.

2002 09 07. Ankom Sydney för uppläggning.

2002 12 11. Såld till Kommandittselskapet Nordsjøferger K/S, Bergen, Norge för 260 miljoner NOK.

2002 12 24. Omdöpt till SPIR. Avgick Sydney via Colombo - Suez mot Frederikshavn. 

2003 01 28. Ankom Örskov Varv, Frederikshavn för ombyggnad för sin nya trafik som kom att kosta 95 miljoner NOK.

2003 03. Omdöpt till FJORD NORWAY.

2003 04 03. Döpt i Bergen.

2003 04 08. Insatt i Fjord Lines trafik mellan Bergen - Haugesund - Egersund - Hanstholm.

2003 12 21. Vid avgång från Hanstholm så blåste det kraftigt och oturligt nog kom en tross in i bogpropellern som gjorde att fartyget var tvunget att ligga kvar till måndagen tills en bogserbåt ankom och hjälpte fartyget ut från Hanstholm.

2005 11 03. Provtur mellan Bergen - Stavanger - Newcastle.

2005 11 17. Insatt även mellan Bergen - Stavanger - Newcastle.

2006 09 06. Såld till DFDS A/S, Köpenhamn, Danmark för leverans 16 oktober.

2006 10 12. Sista dagen i trafik för Fjord Line.

2006 10 14. Avgick Bergen mot Frederikshavn.

2006 10 15. Ankom Örskov, Frederikshavn.

2006 10 16 kl 16:30. Övertagen av DFDS A/S, Köpenhamn, Danmark. Omdöpt till PRINCESS OF NORWAY.

2006 11 06. Avgick Frederikshavn mot Bergen.

2006 11 08. Ankom Bergen, samt "döpt".

2006 11 09. Insatt mellan Bergen - Stavanger - Newcastle.

2006 12 30 - 2007 01 02. Kryssning mellan Bergen - Göteborg - Bergen. 

2007 01 22 - 2007 02 04. Varvsbesök vid Örskov, Frederikshavn.

2007 05 29.  Insatt mellan Newcastle - Ijmuiden.

2011 02. Varvsbesök i Fayard, Odense.

2011 02 17. Omdöpt till PRINCESS SEAWAYS.

2011 02 18. Bröt en mindre brand ut ombord, som kunde släckas snabbt. Var någon typ av isolering vid skorstenen.

2011 02 20. Avgick Odense mot Frederikshavn.

2011 02 21. Ankom Fredrikshavn för undersökning, samt reparation efter branden.

2011 02 26. Åter i trafik mellan Newcastle - Ijmuiden.

 

M/S PETER PAN.

 

M/S SPIRIT OF TASMANIA.

 

M/S SPIR.

M/S Spir ankommer Frederikshavn 1. M/S Spir ankommer Frederikshavn 2.

M/S FJORD NORWAY.

M/S FJORD NORWAY.

Ombord 1. Ombord 2. Från M/S Fjord Norway till M/S Princess Of Norway

M/S PRINCESS OF NORWAY. 

M/S PRINCESS OF NORWAY. 

  

M/S PRINCESS SEAWAYS. 

Tillbaka till TT-Line.

Tillbaka till Transport Of Tasmania.

Tillbaka till Fjord Line.

Tillbaka till DFDS.

Tillbaka till DFDS Seaways.

© 2011 faktaomfartyg.