M/S KRONPRINS CARL GUSTAF.

Byggd 1966 av Werft Nobiskrug, Rendsburg, Tyskland.

Varvsnummer, 646.

Dimensioner. 110,20 x 17,63 x 4,37 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 4020/ 1666/ 890.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt/ Dwt. 6474/ 2999/ 1118.

Maskineri. Fyra MAN V9V 30/45 dieslar.

Effekt. 8385 kW.

Knop. 21,5.

Passagerare. 900.

Hyttplatser. 284.

Efter ombyggnad 396.

Bilar. 154.

Långtradare 24.

RN. 10691.

IMO. 6606234.

Systerfartyg. PRINS BERTIL. GUSTAV VASA. INNISFALLEN. MUNSTER.

1966 01 26. Sjösatt.

Levererades 12 maj 1966 till A/B Bonnierföretagen, Halmstad

1966 05 14. Insatt mellan Halmstad - Köpenhamn - Travemünde.

1966 12. Läggs linjen ner.

1967 01 09. Insatt i samarbete med Trave Line mellan Helsingborg - Köpenhamn - Travemünde.

1969 01 21. Samarbetet mellan Trave Line och Lion Ferry upphör.

1969 01 22. Utchartrad till SJ, Malmö. Insatt mellan Malmö - Travemünde.

1971. Registrerad för Lion Ferry Ab, Halmstad.

1972. Utchartrad till Rederi Ab Öresund, Malmö. Insatt för Öresundsbolaget mellan Malmö - Travemünde.

1975 04. Såld till Polskie Linijskie Oceanica, Gdynia, Polen. Omdöpt till WILANOW.

1975. Insatt mellan Ystad - Swinoujscie.

1977. Överförd till Polska Zeluga Baltycka, Kolobrzeg, Polen.

1977. Insatt mellan Swinoujscie - Rønne/ Ystad/ Köpenhamn.

1979 - 1997. Insatt på flera olika linjer, bland annat Köpenhamn - Swinoujscie, Travemünde - Köpenhamn - Swinoujscie. Nynäshamn/Oxelösund-Gdynia.

1991. Ombyggd vid Gdansk Shipyard, Gdansk med bland annat fler hyttplatser.

1992 10 21. Ankom Göteborg från Polen med Polska fotbollssuporters då IFK Göteborg möte Lech Poznan.

1992 10 22. Avgick Göteborg mot Swinoujscie.

1997 01 05. Upplagd i Gdansk.

1997 04. Såld till S.E.M. Maritime Inc, Panama. Omdöpt till SPLIT 1700.

1997 05 17. Avgick Gdansk mot Adriatiska Havet.

1997 06. Insatt mellan Split - Ancona.

1999. Under sommaren. Insatt mellan Vis - Hvar - Ancona.

2010 04 18. Sista dagen i trafik mellan Split - Ancona.

2010 04. Upplagd i Split.

2010 10. Såld till Indiska upphuggare. Men på grund av fallande skrotpriser, så köpte inte den Indiska skrotfirman fartyget. Men efter omförhandling av priset, såldes fartyget till upphuggning.

2010 11 03. Avgick Split mot Bijela och vidare färd mot Indien.

2010 12 02. Ankom Alang, Indien.

2010 12 10. Kördes fartyget upp på stranden.

Sjösättningsbilder. Ombord.

M/S KRONPRINS CARL GUSTAF.

M/S KRONPRINS CARL GUSTAF.

M/S WILANOW.

 

M/S SPLIT 1700.

M/S SPLIT 1700.

Ombord.

Tillbaka till Lion Ferry.

Tillbaka till Trave Line.

Tillbaka till SJ.

Tillbaka till Öresundsbolaget.

Tillbaka till Polferries.

Tillbaka till SEM Maritime.

© 2021 faktaomfartyg.