S/S HEIMDAL.

Byggd 1914 av Burmeister & Wain, Köpenhamn, Danmark.

Varvsnummer. 292.

Dimensioner. 68,05 x 10,36 x 4,22 m.

Efter ombyggnad. 71,09 x 10,36 x 4,27 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 937/ 520/ 350.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt/ Dwt. 1325/ 624/ 160..

Maskineri. En trippel B&W ångmaskin.

Effekt. 1030 ihk.

Knop 12,0.

Passagerare. 350.

Efter ombyggnad 1936. Certifikat för 192/ 352/ 453 pass beroende på trafik.

Efter 1963. 520.

Efter ombyggnad. Bilar. 35.

Svenskt RN. 8088.

IMO. 3008088.

1914 01 31. Sjösatt.

Levererades i april 1914 till A/S D/S paa Bornholm af 1866, Rönne, Danmark. Byggkostnad DKK 677 538;17.

1914 04. Insatt i trafik Köpenhamn - Rønne, Bornholm. Även sporadisk sommartrafik till Ystad, Sassnitz samt kryssningar till Stockholm, Göteborg och Belgien.

1935 09 27. Såld till Stockholms Rederi Ab Svea. Pris SEK 362 000.

1935 11 28. Beslöt Sveas styrelse att HEIMDAL skall få namnet BRYNHILD när hon tas över av rederiet.

1936 01 06. Övertagen av Stockholms Rederi Ab Svea, Stockholm. Omdöpt till BRYNHILD.

1936 01 07. Anlände till Finnboda Varf för ombyggnad.

1936 01 27. Drogs isär för att kunna förlängas med 10 fot.

1936 03 01. Beslöt Sveas styrelse att BRYNHILD skall ersätta AEOLUS på Åbolinjen.

1936 06 06. Ombyggnaden färdig.

1936 06 08. Kl 12.00 Provtur i Stockholms skärgård.

1936 06 12. Kl 17.00 Insatt mellan Stockholm - Mariehamn - Åbo. Under vintrarna upplagd, ersatt av isförstärkta HEIMDALL.

1936 09 15. Försenad 5 h till Stockholm på grund av dimma vid Tjärvens fyr.

1936 10 16. HEIMDALL och BRYNHILD får en ny gös med Stockholms vapen. De första fartygen som använde denna gös som sedan dess blev vanligt på fartygen i Stockholm.

1937 10 29. BRYNHILD låg stilla i 17 h på grund av tjocka i Ålands skärgård.

1937 12 19. Stilla i 12 h på grund av tjocka i Ålands skärgård.

1939. Under hösten transport av finska krigsbarn till Sverige.

1941 06 23. Trafiken till Finland upphör p g a minrisk.

1941 06 22. Extratur Stockholm - Oskarshamn - Kalmar.

1941 07 12. Insatt under sommaren på Stockholm - Sundsvall - Härnösand - Örnsköldsvik.

1942 och 1943. Insatt under sommaren på Stockholm - Sundsvall - Härnösand - Örnsköldsvik.

1943. Under sommaren en del extraturer Stockholm - Södertälje - Oskarshamn - Borgholm - Kalmar.

1944 06 06. Sommartrafik Stockholm - Södertälje - Oskarshamn - Borgholm - Kalmar. På årets första tur var Brynhild ett dygn försenad till Oskarshamn på grund av dimma.

1944 10 04. Utchartrad till Ångfartygs Ab Gotland, Visby. Insatt mellan Nynäshamn - Visby som ersättning för HANSA som vinterrustades.

1944 10 24. Åter från charter och i trafik Stockholm - Åbo.

1944 11 11. Avgången inställd i väntan på att konvoj skall anordnas. Passagerarna inkvarterades ombord och övertogs av AEOLUS efter att man fått finsk eskort från den 13/11. BRYNHILD lades upp.

1944 11 23. BRYNHILD används som hotellfartyg i Nybroviken i Stockholm.

1945 03 26. Upplagd, efter avslutad tjänst som hotellfartyg. Har under tiden som hotellfartyg haft 3020 svenska och 600 utländska gäster.

1945 03 28. Insatt i trafik Stockholm - Åbo på grund av stor passagerartillströmning, då alla finska krigsbarnen skall transporteras tillbaka till Finland.

1945 06 13. Sommartrafik Stockholm - Södertälje - Oskarshamn - Borgholm - Kalmar.

1945 08 19. Öppnar trafiken efter kriget mellan Stockholm - Helsingfors. Hyrd av Hjälpkomitten för Finlands barn. Fartyget blev speciellt inrett för att kunna transporterade 600 finska krigsbarn åter per resa, totalt transporterade hon 5 757 barn. Avgick från Stadsgården, dit krigsbarnen anlände med järnväg.

1945 10 07. Insatt mellan Stockholm - Helsingfors.

1945 10 21. Under natten fungerar fartyget som hotell vid Skeppsbron, då efterfrågan på hotellrum i Stockholm är rekordstort på grund av landskamp Sverige - Norge i fotboll.

1945 12 20. Läggs upp för året på grund av issituationen i Finska viken. Används som hotell i Stockholm.

1946. Installerades oljeeldningsaggregat på fartyget.

1946 06 19. Sommartrafik Stockholm - Södertälje - Oskarshamn - Borgholm - Kalmar.

1946 07 19. Fartyget 13 h försenat till Stockholm på grund av dimma. Stor ilska bland väntande semesterfirare på Norr Mälarstrand.

1946 08 18 - 1946 08 19. Provisoriskt ombyggd för barntransporter.

1946 08 20 - 1946 09 07. Hyrd av Hjälp kommittén för Finland barn för fem turer med hemvändande barn till Finland.

1946 09. Insatt mellan Stockholm - Helsingfors.

1946 10 31. Fartyget var en timme sen p g a dimma när man passerade Kummelnäs kl 09.30 på morgonen på ingående till Stockholm. Sedan blev dimman så tjock att det inte gick att ta sig fram. Rederiet skickade ut en motorbåt som vägledde fartyget med mistsignaler. Klockan 17.55 kunde man lägga till efter att i över åtta timmar gått en sträcka som vanligtvis tar 45 minuter.

1947 01 16. Insatt mellan Stockholm - Åbo i ett par veckor innan vinteruppehållet.

1947 04 25. Förevisas Sveabolagets första radar som skall installeras på BRYNHILD.

1947-1952. Insatt i trafik Stockholm - Helsingfors, upplagd under vintrarna.

1947 09 27. Gör BRYNHILD en 3 timmars resa i Stockholms skärgård för att förevisa den nyinstallerade radarn.

1948 12 23. Upplagd vid Skeppsbron.

1948 12 29. Samlade Sveabolagets ordförande Emanuel Högberg bolagets pensionerade befälhavare till lunch ombord.

1952 02 15. Renoverad vid Finnboda varf, Stockholm.

1953 06 10 - 1953 08. Insatt mellan Stockholm - Södertälje - Oskarshamn - Borgholm - Kalmar.

1954 06 12 - 1954 08 23. Insatt mellan Stockholm - Södertälje - Oskarshamn - Borgholm - Kalmar.

1955 06 10. Insatt mellan Stockholm - Södertälje - Oskarshamn - Borgholm - Kalmar.

1955 08 21. BRYNHILD avslutar Rederi Ab Sveas sommartrafik från Borgholm till Stockholm.

1956 06 21. Rederi Ab Svea i samarbete med ryska turistbyrån Intourist, Reso, Svea Resebyrå och Nyman & Schultz sätter in BRYNHILD på 6 stycken 9 dagars kryssningar Stockholm - Leningrad. 5 dagar tillbringas i Leningrad, varvid passagerarna bor ombord. Vid dessa kryssningar tar BRYNHILD endast 134 passagerare, mot normala 175. Vid den första resan medföljde 80 passagerare.

1956 08 05. Leningradkryssningarna avslutas. Därefter upplagd som ”Överloppsfartyg”.  

1958. Svearederiet försöker sälja fartyget till Grekland, men köparna anser att hon inte har tillräckliga fartresurser och backar ur. Därefter försök att sälja henne till ett belgiskt rederi.

1959 10 19. Såld för SEK 675 000 till AB Telfa (G A Andersson), Göteborg.

1959 10 30. Övertas av de nya ägarna.

1959 11 08. Första gången i Falkenberg.

1960 02. Överförd på Rederi Ab Continental Line, Göteborg.

1960 04 12. Insatt mellan Falkenberg - Horsens. Efter att ha fått två akterdäck ombyggda till bildäck med bilhiss för 35 bilar. Även salongen och caféet har rustats upp vid Falkenbergs Varv. Tog nu 350 passagerare.

1960 06 30. Officiellt såld till Red AB Continental Line, Göteborg.

1960 08. Linjen nedlagd. Därefter några turer Göteborg - Köpenhamn, men dålig passagerar-tillströmning gjorde att linjen lades ner efter 14 dagar.

1960 11 25. Såld till Partrederi/Theodor Sandgren, Gävle. Pris SEK 1,1 milj.

1961 06 09. Insatt mellan Gävle - Mariehamn - Åbo. Två turer i veckan med rederinamnet Trafik AB Gävle - Finland.

1961 08. Linjen nedlagd.

1962 06 09 - 1962 08 12. Insatt mellan Öregrund - Nystad. Gjorde även weekendresor Öregrund – Mariehamn.

1962 08 12. Läggs den linjen ner.

1963 04 30-1963 08 31. Utchartrad till Skagen Linjen, Göteborg (Stena Ab). Omdöpt till SKAGEN I. Insatt mellan Göteborg - Skagen.

1963 09 03. Omdöpt till BRYNHILD, efter att ha återlevererats till ägarna. Lades upp vid Roos & Hagströms Varv vid Ringön i Göteborg.

1963 12 02. Såld till Stena AB (Sten A Olsson), Göteborg på exekutiv auktion. Pris SEK 255 000.

1964 03. Omdöpt till SKAGEN I.

1964 04 30. Insatt mellan Lysekil - Skagen under sommaren.

1964 08. Upplagd vid Ringön i Göteborg.

1965 04 30. Bogserad till Lödöse varv.

1965 05 03. Såld till Holmens Bruks & Fabriks Ab, Norrköping. Pris SEK 310 000. Omdöpt till REGINA och ombyggd till Logementsfartyg vid Lödöse Varv, där man tog ur framdrivnings-maskineriet. Därefter bogserades hon till Hallstavik.

1966 - 1968 02. Använd som logementsfartyg i Hallstavik. Sedan bogserad till Norrköping.

1967 12 21. Såld till Allmänna Svenska Elektriska AB (ASEA), Västerås. Pris SEK 280 000. Låg som logementsfartyg i Marviken.

1968 08. Flyttas till Simpevarp för att användas som logementsfartyg under bygget av kärnkraftverket.

1969 01 02. Överförd till ASEA ATOM AB, Västerås.

1970 08 11. Kantrade och sjönk fartyget vid Simpevarp, utanför Oskarshamn.

1970 08 14. Såld till Firma Poul Christiansen, Nakskov, Danmark. Pris SEK 160 000.

1970 08 24. Lyftes vraket av Neptun bolagets MAGNUS VII och bogserades av CASTOR till Nakskov, Danmark.

1970 08. Ankom P. Christensen, Nakskov, Danmark för upphuggning.

S/S HEIMDAL.

 S/S BRYNHILD.

Inredningsbilder på S/S BRYNHILD.

S/S SKAGEN I.

S/S REGINA.

Tillbaka till de 66 Båderne af Bornholm.

Tillbaka till Rederi Ab Svea.

Tillbaka till de samseglande rederierna.

Tillbaka till Gotlandsbolaget.

Tillbaka till Stena Line.

© 2012 faktaomfartyg.