M/S EUROPEAN GATEWAY.

Byggd 1975 av Schichau Unterweser AG, Bremerhaven, Tyskland.

Varvsnummer 2256.

Dimensioner. 117,76 x 20,7 x 5,80 m.

Efter förlängning. 133,46 x 20,7 x 5,80 m.

Brt/ Dwt. 3335/ 4000.

Efter förlängning. Brt/ Dwt. 4236/ 3943.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt/ Dwt. 11335/ 3400/ 3949.

Maskineri. Två Stork Werkspoor 9TM410RR dieslar.

Effekt. 8385 kW.

Knop 18,5.

Passagerare. 78.

Efter ombyggnad. 300. 326.

Efter ombyggnad 1100.

Hyttplatser. 52.

Efter ombyggnad. bilar 400

Lastmeter. 890.

Efter ombyggnad.?.

IMO. 7400261.

Systerfartyg. EUROPEAN CLEARWAY. EUROPEAN ENTERPRISE. EUROPEAN TRADER.

1974 12 20. Sjösatt med namnet EUROPEAN EXPRESS.

Levererades 4 juni 1975 till Townsend Car Ferries Ltd., Dover, England.

1975 06 09. Insatt för Townsend Thoresen mellan Felixstowe - Europoort.

1980 03 17 - 1980 06. Insatt mellan Cairnryan - Larne.

1980 06 - 1980 09. Insatt mellan Felixstowe - Europoort.

1980 09 - 1980 11. Förlängd med 15,7 meter vid Werft Amsterdamsche Droogdok Mij., Amsterdam, Holland.

1980 11. Insatt mellan Cairnryan - Larne.

1981 02 14 - 1981 - 03. Insatt mellan Felixstowe - Europoort.

1982 12 19. Krockade SPEEDLINK VANGUARD med EUROPEAN GATEWAY som snabbt tog in vatten och sjönk efter ett tag på styrbordsidan. EUROPEAN GATEWAY hade 35 passagerare, samt 35 besättningsmän ombord. 6 personer omkom.

1983 02 26. Så var fartyget bärgat av det Holländska bolaget Wijsmuller BV och bogserades in till Felixstowe.

1983 03 30. Bogserad från Felixstowe till Holland

1983 05 03. Såld till Clorinda Navigation Co, Limassol, Cypern.

1983 05. Bogserad till Perama, Grekland för återuppbyggnad.

1983. Registrerad för Alliance Navigation S.A. Pireus, Grekland. Omdöpt till FLAVIA

1984 08. Insatt för Anco Ferries mellan Ancona - Igoumenitsa - Patras.

1987. Gick rederiet i konkurs och fartyget läggs upp.

1988 06. Såld till Rederi Sea Link Ab, Nacka, satt under Bahama flagg, hemmahamn Nassau. Omdöpt till TRAVEMÜNDE LINK I.

1988 07 02. Ankom Cuxhaven.

1988 07 27. Ankom Nakskov Skibsværft för ombyggnad och anpassning till den nya trafiken.

1988. Ankom Öresundsvarvet, Landskrona. Omdöpt till TRAVEMÜNDE LINK.

1988 11 27. Insatt för GT-Link A/S mellan Gedser - Travemünde.

1990 12 23. Avgick på sin sista tur mellan Gedser - Travemünde.

1991 01 05. Upplagd i Nakskov.

1992. Såld till R-L Shipping Ltd, Douglas, Isle Of Man. (R-L shipping = Rostock Link).

1992. Insatt för Europa Linien A/S.

1992 02 06. Omdöpt till ROSTOCK LINK. Insatt mellan Gedser - Rostock.

1993 02 08-1993 02 11. Insatt som fraktfärja mellan Gedser - Travemünde.

1993 02 12. Insatt mellan Gedser - Rostock.

1992 02 16. Går fartyget på en sandbank i närheten av Gedser med 874 passagerare ombord.

1992 02 17. Med hjälp av bogserare kom fartyget loss och går mot Kværner Warnow-Werft, Rostock för reparation.

1992 03 02. Åter i trafik mellan Gedser - Rostock.

1996 06 01. Säljs Europa linjen till DSB Rederi A/S.

1996 06 01. Utchartrad till DSB Rederi A/S.

1997 01 01. Så ändrar DSB Rederi A/S namn till Scandlines.

1997 02 05. Kl 01:20 går fartyget på en sandbank, Kommer loss 06:05 och fortsätta sin färd.

1998 03 26. Sista dagen i trafik, läggs därefter upp i Nakskov.

1998 05. Insatt för Scandlines Baltic A/S (Amber Line) som fraktfärja mellan Århus - Liepaja.

1999. Ombyggd vid Bladt Industries, Aalborg.

1999 06. Utchartrad till Mols Linien A/S Ebeltoft.

1999 06 14. Insatt mellan Århus - Kalundborg med artistnamnet "KALUNDBORG LINK".

1999 12 30. Sista dagen i trafik mellan Århus - Kalundborg.

2000. Såld till Agoudimos Lines, Pireus, Grekland. (Registrerad för Okeanos Naf. Trading SA, Nassau, Bahamas).

2000 01 02. Upplagd i Nakskov.

2000 01 12. Övertagen av det nya rederiet i Nakskov. Omdöpt till PENELOPE A.

2000 01 15. Avgick Nakskov mot Pireus.

2000 01 27. Ankom Pireus.

2000 03 01. Insatt för Agoudimos Lines mellan Igoumenitsa - Brindisi.

2005 07. Registrerad för Penelope Maritim Co, Pireus, Grekland. Omdöpt till PENELOPE

2005 07 - 2005 09 15. Insatt i inrikes trafik på den Grekiska övärlden. 

2010. Upplagd i Perama.

2010 12. Utchartrad till Nel Lines. Insatt mellan Thessaloniki/ Kavala - Lemnos - Lesvos - Chios - Samos - Ikaria.

2011 04 30. Upplagd i Perama.

2011 10. Överförd till Cypriotisk flagg, hemmahamn Limassol.

2011 10. Utchartrad till Al-Marfa.

2011 10 27. Insatt för Marfamar mellan Tunis - Tripoli.

2011 11 29. Ankom Pireus.

2011 12 06. Upplagd i Salamina.

2013 07. Såld till Turkiska upphuggare. Omdöpt till LOPI.

2013 07 15. Ankom Aliaga, Turkiet under bogsering.

M/S EUROPEAN GATEWAY.

Extrabilder.

M/S FLAVIA.

M/S TRAVEMÜNDE LINK I.

M/S TRAVEMÜNDE LINK.

M/S ROSTOCK LINK.

M/S PENELOPE A.

M/S PENELOPE.

Tillbaka till Townsend Thoresen.

Tillbaka till GT-Link. 

Tillbaka till Europa Linien.

Tillbaka till Scandlines.

Tillbaka till Mols Linien.

Tillbaka till Agoudimos Lines.

Tillbaka till Nel Lines.

© 2021 faktaomfartyg.