M/S STENA SHIPPER.

Byggd 1973 av A Vuyk & Zonen's Scheepswerven B.V Capellea/d, Ijssel, Holland.

Varvsnummer 864.

Dimensioner. 115,32 x 16,37 x 4,50 m.

Efter ombyggnad. 142,27 x 16,37 x 4,50 m.

Efter ombyggnad 1981. 142,27 x 18,60 x 5,90 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 2638/ 798/ 3816.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt/ Dwt. 3514/ 1296/ 5555.

Maskineri. Två Werkspoor-Amsterdam 6TM410 dieslar.

Effekt. 5296 kW.

Knop 18,0.

Passagerare 12.

Efter ombyggnad. 36.

Hyttplatser 12.

Efter ombyggnad. 36.

Lastmeter. 1050.

IMO. 7325241.

Systerfartyg. STENA SAILER. STENA SEATRADER.

1973 06 16. Sjösatt.

Levererades 24 september 1973 till Stena Ab, Göteborg.

1973 09 24. Utchartrad på en "demise charter" till Union Steamship Co of New Zeeland. Överförd till det Nya Zeeländska skeppsregistret.

1973 11 02. Omdöpt till UNION WELLINGTON.

1975. Avslutas chartern och fartyget avgår mot Europa.

1976. Förlängdes fartyget med 32 meter vid Howaldtswerke Deutsche Werft AG, Kiel, Tyskland.

1976. Utchartrad på "Demise charter" till Arghiris Line, Pireus, Grekland. Omdöpt till ALPHA EXPRESS.

1977 01 26. Överförd till det Tyska skeppsregistret för tester efter ombyggnad.

1977 01 27. Överförd till det Grekiska skeppsregistret.

1979. Gick Arghiris Lines i konkurs, och fartyget arresteras i Mombasa.

1980 01 01. Överförd till Stena Cargo Line Ltd, Hamilton, Bermuda, Omdöpt till STENA SHIPPER.

1981 05 04. Ankom Smith's Dock, Middlesborough, England för ombyggnad till kombinerad tågfärja/RoRo fartyg, samt sidosponsoner monteras.

1981 08. Återlevererad från varvet, Omdöpt till SPEEDLINK VANGUARD.

1981 08. Utchartrad till Sealink UK Ltd, London, England.

1981 08 20. Provanlöp i Harwich.

1981 08 21. Insatt för Northern Coasters Ltd (Sealink), mellan Harwich - Zeebrügge.

1982 12 19. Kolliderar SPEEDLINK VANGUARD med EUROPEAN GATEWAY, när hon är på väg in till Harwich. EUROPEAN GATEWAY sjunker och 6 personer omkommer.

1982 12 29. Åter i trafik efter reparation.

1987 01 30. Avslutad charter till Sealink.

1987. Omdöpt till CARIBE EXPRESS.

1988. Omdöpt till STENA SHIPPER.

1988. Omdöpt till KIRK SHIPPER. Överförd till Northern Marine Inc, Cayman Island.

1988. Överförd till Stena Ferries Ltd, Cayman Island.

1989 04 20 - 1989 06 16. Ombyggd vid Lloyd Werft, Bremerhaven.

1989 06 19. Utchartrad på tre år till Truckline Ferries, Caen, Frankrike. Omdöpt till NORMANDIE SHIPPER. Överförd till Bahamas Skeppsregister, med hemmahamn Nassau.

1989 06. Insatt mellan Caen - Portsmouth.

1992 02. Insatt mellan Poole - Cherbourg.

1994. Insatt mellan Caen - Portsmouth.

1995 10. Läggs fartyget upp i Caen.

1999 10. Såld till Adecon Shipping Inc, Nassau, Bahama. (Registrerad för Bonavista Shipping Corp. Nassau, Bahamas), Omdöpt till BONAVISTA.

2000 04 05. Ankom Swinoujscie för ombyggnad. 

2000 05. Planerad utchartring till Falcon Seafreight, med dom planer vart det inget av. Upplagd i  Swinoujscie. 

2001 07. Såld till Kyst-Link A/S, Nassau, Bahamas. Omdöpt till BOA VISTA

2001 07. Insatt mellan Brevik - Holmestrand - Hirtshals.

2002 06. Ändras linjen till Langesund - Hirtshals.

2003 03 26. Vid inloppet till Hirtshals så krockade fartyget med vågbrytaren i dimma. Drogs loss senare.

2003 03 28. Såld till Trond A Kittelsen Shipping, A/S, Brevik, Norge. samma trafik.

2004 03. Fick fartyget maskinhaveri.

2004 03 21. Åter i trafik.

2004 06. Upplagd i Sandefjord.

2004 06 16. Såld till Kittilsen Shipping, Panama.

2004 07. Utchartrad till HUAL.

2004 07 19. Ankom Hamburg där det lastades lastbilar för Dubai.

2006 04. Ankom Grekland.

2006 09. Insatt för Thraki Med RoRo Lines mellan Volos - Izmir.

2007 06. Ankom Navy Shipyard, Gdynia, Polen.

2007 11 03. Såld till Thraki Shipping Co SA, Panama. Omdöpt till BIRLIK 1.

2007 11 19. Avgick Gdansk.

2007 12. Registrerad för Birlik RoRo Isletmeleri AS, Istanbul, Turkiet.

2008. Insatt mellan Zonguldak - Skadovsk.

2013 06 01. Ankom Aliaga, Turkiet för upphuggning.

M/S STENA SHIPPER.

M/S UNION WELLINGTON. 

M/S ALPHA EXPRESS.

M/S SPEEDLINK VANGUARD.

M/S KIRK SHIPPER.

 

M/S NORMANDIE SHIPPER.

M/S BONAVISTA.

 

M/S BOA VISTA.

M/S BOA VISTA.

Ombord. Extrabilder.

M/S BIRLIK 1.

Tillbaka till Stena RoRo.

Tillbaka till Union Steamship Of New Zealand.

Tillbaka till British Rail.

Tillbaka till Sealink.

Tillbaka till Truckline Ferries.

Tillbaka till Kystlink.

© 2012 faktaomfartyg.