M/S EASY RIDER.

Byggd 1981 av Nouvi Cantieri Aquania S.p.A. Marina de Carrara, Italien.

Varvsnummer. 2119.

Dimensioner. 150,81 x 20,22 x 6,01 m.

Efter ombyggnad. 176,05 x 23,50 x 5,27 m.

Brt/ Dwt. 5072/ 6235.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt/ Dwt. 11030/ 3309/ 6235.

Maskineri. Två MVM TBD511V12 dieslar.

Effekt. 12000 hk.

Efter maskinbyte. Två Wärtsilä-Vasa 12V32E dieslar.

Effekt. 9708 kW.

Knop 19,0.

Efter maskinbyte. 17,5.

Passagerare. 240.

Efter ombyggnad. 600.

Senare omklassad till 105.

Bilar. 325.

Lastmeter. 920.

Efter ombyggnad. 1600.

IMO. 7826855.

Systerfartyg. LUCKY RIDER.

1980 07 12. Sjösatt

Levererades 14 maj 1981 till Castello Hellas Shipping Co, Pireus, Grekland.

1981 05. Utchartrad till Siosa Line för två resor mellan Genua - Lagos.

1982 04 29 - 1982 06 24. Utchartrad till North Sea Ferries B.V., Rozenburg. Insatt mellan Rotterdam - Hull.

1982. Utchartrad till UMEF. Insatt mellan Koper - Patras.

1983 05 28. Arresteras fartyget på grund av obetalda räkningar och blir upplagd i Pireus.

1985 06 30. Såld till Sealink UK Line, Hamilton, Bermuda.

1987 04 03. Omdöpt till SEAFREIGHT HIGHWAY. Avgick Pireus mot Marseille för ombyggnad.

1987 05 14. Avgick Marseille mot England.

1987 06 23. Insatt mellan Dover - Zeebrügge.

1987 10 16. Krockade med piren i Dover.

1988 08 - 1988 09. Insatt mellan Holyhead - Dun Laoghaire.

1988 09. Upplagd i Fal.

1988. Såld till So Mejduneroden Automobile Transport (S.M.A.T.), Bourgas, Bulgarien. Omdöpt till BOYANA.

1990 06. Såld till Nordström & Thulin, Stockholm där det var tänkt att fartyget skulle få namnet NORD NEPTUNUS men under leveransturen från dom gamla ägarna så fick fartyget ett stort maskinhaveri och blev tvungna att uppsöka nödhamn i Setubal, Portugal. Eftersom det tog tid att reparera den havererade maskinen fick den aldrig namnet påmålat.

1990 09 15. Avgick Setubal mot Bremerhaven för reparation.

1990 11 30. Såld till Blaesbjerg Marine A/S, Köpenhamn, Danmark. Omdöpt till AKTIV MARINE.

1990 11. Ankom Seabow/ Dora varvet, Gdynia för ombyggnad till bil och passagerarfärja.

1991. Utchartrad till DSB Färjedivision, Århus, Danmark. Omdöpt till URD. Insatt under våren mellan Århus - Kalundborg.

1993 09 12. Kolliderade fartyget med vågbrytaren i Århus. Reparerades på Århus Værft.

1993 09 17. Åter i trafik.

1997 09. Såld till Scandlines A/S, Köpenhamn. Hemmahamn Kalundborg.

1998. Nytt maskineri installeras vid Århus Flydedok, Århus, Danmark.

1999 05 31. Sista dagen i trafik för Scandlines mellan Århus - Kalundborg.

1999 06 01 - 1999 06 11. Utchartrad till Mols Linien. Insatt mellan Århus - Kalundborg

1999 06 11. Avgick mot Svendborg Varv för översyn.

1999 06. Upplagt i Nakskov.

1999 08. Insatt mellan Århus - Åbenrå - Klaipeda.

2001 05. Insatt mellan Rostock - Liepaja.

2001 09 29 - 2001 12. Förlängd vid Remontowa Gdansk Shiprepair, Gdansk, Polen

2001 12 08. Återlevererad.

2001 12 19. Insatt mellan Rostock - Liepaja.

2005 10 11. Insatt mellan Rostock - Ventspils.

2006 01 - 2006 01 15. Insatt mellan Århus - Aabenraa - Klaipeda.

2006 01 16 - 2006 02 03. Insatt mellan Rostock - Karlshamn - Ventspils.

200? - 2009 12 30. Insatt mellan Ventspils - Nynäshamn.

2007 10. Registrerad för Scandlines Baltic A/S, Århus, Danmark.

2010 01. Ankom Rostock.

2010 01 10 - 2011 05 25 . Insatt mellan Travemünde - Ventspils.

2011 05 27 - 2011 09 05. Insatt mellan Travemünde - Liepaja.

2011 09 21. Upplagd i Rostock.

201?. Insatt mellan Travemünde - Liepaja.

2012 05 03. Vart påkörd på babordssidan av M/S NILS HOLGERSSON i Travemünde och fick skador på skrovsidan, samt tog in vatten. Fartyget evakuerades.

2012 05 09. Avgick Travemünde mot Fayard, Danmark för reparation.

2012 10. Såld till SOL Dru A/S, Århus Danmark (Management Imperial Ship Management).

2012 10. Utchartrad till Stena Line. Insatt mellan Travemünde - Liepaja.  

2013 08 15. Såld till Stena Baltic Line A/S, Frederikshavn, Danmark.

2014 10 20 - 2015 04. En tur i veckan mellan Ventspils - Nynäshamn.

2015 04. Insatt mellan Insatt mellan Travemünde - Liepaja.  

2017 12 11. Avgick Liepaja mot Nynäshamn.

2017 12 11 - 2017 12 13. Insatt mellan Nynäshamn - Ventspils.

2017 12 13. Avgick Nynäshamn mot Liepaja.

2017 12 14. Insatt mellan Liepaja - Travemünde.

2019 03 09. Ankom Remontowa, Gdansk för varvsöversyn.

2019 03 23. Insatt mellan Liepaja - Travemünde.

2020 08 13. En gång i veckan görs det stopp i Karlskrona på resa från Liepaja till Travemünde.

2022 02 01. Insatt mellan Nynäshamn - Hangö.

2022 09 02 - 2022 09 06. Insatt mellan Nynäshamn - Ventspils.

2022 09 04. Hjälper till och söka efter överlevande efter en flygkrasch utanför Lettlands kust.

2022 09 06 - 2023 10 20. Insatt mellan Norvik (Nynäshamn) - Hangö.

2023 10 20. Avgick Norvik mot Ventspils för uppläggning.

2023 10 24. Utchartrad till TT Line. Avgick Ventspils mot Klaipeda.

2023 10 25 - 2023 12 22. Insatt mellan Klaipeda- Karlshamn/ Klaipeda - Trelleborg - Rostock.

2023 12 23. Ankom Ventspils för uppläggning.

2024 01 06 - 2024 01 07. En resa Ventspils - Nynäshamn.

2024 01 08 - 2024 01 15. Insatt mellan Liepaja - Travemünde.

2024 01 15. Upplagd i Ventspils.

2024 01. Utchartrad till TT Line.

2024 01 28. Avgick Ventspils mot Klaipeda.

2024 01 30 - 2024 05 17. Insatt i TT Lines trafik från Klaipeda - Karlshamn/ Trelleborg - Swinoujscie - Rostock - Travemünde.

2024 03 12. Anmäld såld till Partner Sia, Mariehamn, Finland för övertagande i maj.

2024 05 17. Avgick Klaipeda till Ventspils.

2024 05 23. Övertagen av nya rederiet. Satt under Panama flagg.

2024 05 30. Avgick Ventspils till Riga för varvsöversyn.

2024 06 13. Avgick Riga mot Höganäs ankarplats för bunkring. Fortsatte sedan vidare mot Svarta havet.

2024 07. Insatt mellan Constanza - Karasu.

M/S EASY RIDER.

M/S SEAFREIGHT HIGHWAY.

M/S URD. 

M/S URD. 

 

M/S URD.

Översiktsritning Ombord. extrabild.

Tillbaka till North Sea Ferries.

Tillbaka till N&T.

Tillbaka till DSB.

Tillbaka till Scandlines.

Tillbaka till Mols-Linien.

Tillbaka till Sol Continetal Line.

Tillbaka till Stena Line.

Tillbaka till TT Line.

© 2024 faktaomfartyg.