M/S LUCKY RIDER.

Byggd 1982 av Nuovi Cantieri Aquania S.P.A. Marina De Carra, Italien.

Varvsnummer. 2120.

Dimensioner. 150,81 x 20,82 x 5,55 m.

Efter ombyggnad. 150,80 x 25,28 x 5,40 m.

Efter förlängning. 171,05 x 25,28 x 5,40 m.

Brt/ Dwt. 5,088/ 6,235.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt/ Dwt. 5739/ 2406/ 3567.

Efter ombyggnad. Brt/ Dwt. 13294/ 3998.

Maskineri. Två 12-cyl, MVM TBD511V12 dieslar.

Effekt. 8830 kW.

Knop. 17,0.

Efter maskinbyte. Två Wärtsilä-Vasa 12 V32E dieslar.

Effekt. 9840 kW.

Knop. 17,5.

Passagerare 240.

Efter ombyggnad. 548.

Senare omklassad till 109.

Hyttplatser. 52.

Bilar. 291.

Långtradare. 69

Lastmeter. 920.

Efter ombyggnad. 1070.

IMO. 7826867.

Systerfartyg. EASY RIDER.

1981 07 16. Sjösatt för Castello Shipping och Navyglad Shipping Corp, Pireus, Grekland.

1981 12 30. Färdig för leverans, dock vissa problem fördröjde leveransen.

Levererades i mars 1982 till Delpha Maritime Co, Ltd., Limassol, Cypern.

1982 10 23. Utchartrad till Rederi Ab Nordö, Malmö. Insatt mellan Malmö - Travemünde.

1982 11 03. Fick fartyget maskinbrand och bogserades in till Skandinavienkai, Travemünde.

1983 11. Begärdes fartyget i kvarstad då det låg i Malmö, då rederiet som ägde fartyget fick ekonomiska problem.

1984. Såld på auktion till Stena Ab, Göteborg. Omdöpt till STENA DRIVER

1984. Insatt mellan Göteborg - Travemünde.

1984. Överförd till Stena Challenger Ltd, Nassau, Bahamas.

1985 05 04 - 1985 05 21. Insatt mellan Moss - Frederikshavn.

1985 05 22. Insatt mellan Göteborg - Travemünde.

1985 12. Såld till Sealink (UK) Ltd, Nassau, Bahamas. Omdöpt till SEAFREIGHT FREEWAY.

1985 12. Avgick Göteborg mot Blackwater River.

1985 12 29. Avgick Blackwater River mot Dunkerque för ombyggnad.

1986 01. Avgick Dunkerque till Bremerhaven, därefter till Blackwater River och blir upplagd.

1986 07 23. Insatt mellan Dover - Dunkerque.

1988 05 23. Fick fartyget maskinrumsbrand på resa mellan Dover - Zeebrügge. Fick bogseringshjälp in till Dunkerque där man kan konstatera att en besättningsman har omkommit, samt en blev svårt skadad.

1988 10 16. Sista dagen i trafik mellan Dover - Zeebrügge.

1988 10. Upplagd i Fal.

1988 10. Såld till Navigation Maritime Bulgare, Varna, Bulgarien. (Delbetalning gentemot köpet av TZAREVETZ).

1988 10. Överförd till So Mejduneroden Automobile Transport (S.M.A.T.) Bourgas, Bulgarien. Omdöpt till SERDICA.

1990. Såld till Hornet Shipping Co, Nassau, Bahamas. Omdöpt till NORDIC HUNTER. Insatt för Swedish Gulf Line, Göteborg. 

1991 08. Såld till Arka Marine II K/S, Århus, Danmark. Omdöpt till ARKA MARINE.

1991 08. Ankom Seabow/ PZ Dora varvet, Gdynia, Polen för ombyggnad till bil och passagerarfärja.

1991 05. Utchartrad till DSB Färjedivision, Århus, Danmark. Omdöpt till ASK.

1991 07. Insatt mellan Århus - Kalundborg. Första tiden hade färjan mycket problem med maskineriet.

1993 09 08 - 1993 011 27. Maskineriet bytts ut vid Fredericia Skibsværft, Fredericia.

1997 09. Såld till Scandlines A/S, Köpenhamn.

1988 01. Upplagd i Århus.

1999 04 01. Insatt mellan Travemünde - Klaipeda för Euroseabridge.

1999 11. Upplagd i Nakskov.

2000 01 04. Insatt mellan Rostock - Liepaja.

2001 05 25 - 2001 09 28. Ombyggd och förlängd vid Gdansk Shiprepair Yard "Remontowa", Gdansk, Polen.

2001 09 29. Insatt mellan Rostock - Liepaja.

2002 01 02. Utchartrad till Rederi Ab Nordö Link, Malmö. Insatt mellan Malmö - Travemünde.

2002 12 21. Sista dagen i trafik mellan Malmö - Travemünde. Därefter avslutad charter till Nordö-Link.

2003. Insatt mellan Trelleborg - Rostock.

2003 03. Insatt mellan Karlshamn - Liepaja.

2003 04 15. Utchartrad till Stena Line, Göteborg. Insatt mellan Trelleborg - Travemünde.

2003 08 14. Efter avgång från Travemünde, så bombhotades färjan och gick tillbaka till Travemünde, där polisen genomsökte fartyget, utan att någon bomb hittades.

2005 04 01. Avslutad charter för Stena Line (Scandlines trafiken mellan Trelleborg - Travemünde).

2005 04. Insatt mellan Nynäshamn - Ventspils under ett kortare tag.

2005 05 25. Upplagd i Puttgarden.

2005 05 30 - 2005 06 03. Utchartrad till NATO, för transport mellan Bornholm - Nordjylland till Sandefjord.

2005 06 04. Upplagd i Puttgarden.

2005 06 - 2005 09. Utchartrad till Iscomar, Spanien. Insatt mellan Valencia - Palma.

2005 10 01. Insatt mellan Rostock - Ventspils.

2006 01 16 - 2006 02 05. Vissa turer mellan Karlshamn - Ventspils.

2006 07 24 - 2006 07 26. Insatt mellan Rostock - Trelleborg.

2007 01 03 - 2007 01 12. Insatt mellan Nynäshamn - Ventspils.

2007 01. Insatt mellan Rostock - Ventspils.

2008 01 - 2008 02. Extraturer mellan Rostock - Trelleborg under MECKLENBURG-VORPOMMERN varvvistelse.

2009 01 04. Insatt mellan Ventspils - Nynäshamn.

2011 01. Insatt mellan Liepaja - Travemünde.

2011 06 - 2011 07. Utchartrad till SOL Continental Line, insatt mellan Travemünde - Helsingborg.

2011 07. Avslutad charter, samt upplagd i Nakskov.

2011 09. Insatt mellan Travemünde - Liepaja.

2012 10. Såld till Stena Line Baltic A/S, Frederikshavn, Danmark.

M/S LUCKY RIDER.

M/S STENA DRIVER.

 M/S SEAFREIGHT FREEWAY.

M/S NORDIC HUNTER. 

 M/S ASK.

 M/S ASK.

 M/S ASK.

Översiktsritning.

Tillbaka till Rederi Ab Nordö.

Tillbaka till Stena RoRo.

Tillbaka till DSB.

Tillbaka till Scandlines.

Tillbaka till Nordö Link.

Tillbaka till Stena Line.

Tillbaka till Iscomar.

Tillbaka till Sol Continetal Line.

© 2011 faktaomfartyg.