M/S ATHENA.

Byggd 1989 av Wärtsilä Marine, Åbo, Finland

Varvsnummer. 1297.

Dimensioner. 176,60 x 29,00 x 6,00 m.

Efter ombyggnad. 178,40 x 29,00 x 6,10 m.

GT/ NT/ DWT. 40012/ 21220/ 2800.

Efter ombyggnad. GT. 40022.

Efter ombyggnad. GT/ NT/ DWT. 40039/ 23052/ 2800.

Maskineri. Fyra Wärtsilä-Sulzer 9ZAL40s dieslar.

Effekt. 23760 kW.

Knop 21,0.

Passagerare. 2200.

Efter ombyggnad. 1378.

Efter ombyggnad. 2200.

Hyttplatser. 2394.

Efter ombyggnad 1378.

Efter ombyggnad. 2166.

Som kryssningsfartyg. Bilar. 63.

Efter ombyggnad. 350.

Efter ombyggnad. Lastmeter. 1008.

KM RN. 13871.

IMO. 8701674.

Systerfartyg. KALYPSO.

1987 02 24. Beställd.

1988 05 27. Kölsträckt.

1988 10 22. Sjösatt.

1989 04 17 - 1989 04 19. Provturer.

Levereras 21 april 1989 till Rederi Ab Slite/Rederi Ab Volo, Slite. Fartyget överläts på Erstan i Åbolands skärgård vid en cermoni. På styrbord bildäck hade dom byggt ett "nöjesfält" som hette Röda Lund, senare omdöpt till Silverland samt ett diskotek vid namn Oktan. Föröver på bildäck så fanns det parkeringsplatser för medföljande kryssningsresenärer.

1989 04 22. Ankom Slite där man fick problem att lägga till. Man tömde fartyget på färskvatten och till slut fick man in fartyget i Slite så man kunde visa upp det. 

1989 04 22. Efter det fartyget lämnade Slite, så var det brist på färskvatten ombord. 

1989 04 24. Insatt i Viking Lines trafik mellan Stockholm - Mariehamn som kryssningsfartyg. 

1989 05 15. Ca 04:42 så fick fartyget brand ombord som lokaliserades till en hytt på däck 9. När dom bekämpade branden så "ville" inte elden slockna när dom slutat överösa med vatten, det visade sig att där fanns ledningar med sprit som hade brunnit av och dom hade ett  konstant tryck. Efter avstängning av systemet så kunde elden släckas. Gick i trafik med vissa hytter avstängda under några veckor till allt var reparerat.

1993. På våren provtur Stockholm-Riga.

1993 04 07. Så berättar redaren Carl Bertil Myrsten att rederiet har satts i konkurs för besättningen ombord. PK-banken ville ta fartyget ur trafik direkt, så inte "värdet" sjönk för mycket på fartyget, men  konkursförvaltaren låter fartyget fortsätta i trafik. 

1993 04 25. Så började det brinna i en papperskorg, samt personalbastun ombord, men man kunde släcka elden.

1993 08 16. Ankommer till Stockholm på sin sista kryssning, för att därefter läggas upp i Stockholms frihamn. Därefter börjar olika spekulationer på vilka som skulle vilja köpa fartyget. Både Danska DFDS och Brittiska P&O var intresserade av fartyget och det var inte långt ifrån att P&O lyckades köpa fartyget, men det Malaysiska Star Cruises gav ett sådant bud som inte P&O kunde ge.

1993 09 23. Såld för 85 miljoner USD till North Lake Ltd, Malaysia (Genting International PLC)..

1993 09. Avgick Stockholm mot Åbo för viss översyn innan resan till Singapore.

1993 09. Överförd till Panama flagg.

1993 09 24. Omdöpt till STAR AQUARIUS.

1993 10. Ankom Sembawang varvet, Singapore för ombyggd för sin nya trafik. Fartyget fick swimmingpool på akterdäck och hela inredningen byttes ut. Bildäcket byggdes om till casino på styrbordssidan, samt nya besättningshytter på babordssidan.

1993 12. Såld till Star Aquarius Ltd (Star Cruises), Panama. Omdöpt till LANGKAPURI STAR AQUARIUS

1993 12. Insatt i Star Cruises kryssningstrafik på tre eller fyra dagars kryssningar från Singapore.

1998. Utgångshamn flyttad till Hongkong.

1999. Kryssningar från Taipei till Ishigaki och Naha.

2001 01 21. Såld till DFDS Seaways A/S, Köpenhamn, Danmark.

2001 02 26. Övertagen av dom nya ägarna i Lame Chabang, Thailand. Omdöpt till AQUARIUS.

2001 02 26. Avgick mot Port Kelang, Malaysia för att ta bort samtliga spelautomater etc.

2002 03. Avgick Port Kelang mot Singapore.

2002 03 01. Dockades vid Singapore Technologies Marine Ltd Tuaz Yard.

2002 03 08. Avgick Singapore via Suez mot Ålborg, Danmark.

2001 03 30. Ankom Ålborg, Danmark för ombyggnad av inredningen.

2001 04 16. Avgick Ålborg ca kl 14:00 mot Hamburg för att dockas på Blohm & Voss varvet.

2001 04 17. Ankom Hamburg vid 22 tiden på kvällen för att dockas.

2001 05 07. Omdöpt till PEARL OF SCANDINAVIA.

2001 05 19. Dockades ut från varvet för att avgå mot Ålborg, Danmark.

2001 05 21. Ankom Ålborg för kompletterande inredningsarbeten.

2001 06 24. Avgick från Ålborg ner till Köpenhamn.

2001 06 26. Insatt i trafik mellan Köpenhamn - Helsingborg - Oslo.

2001 12 27. Fick fartyget blackout i Oslofjorden, var strömlös en timme, Sedan kunde färden fortsätta.

2002 01 04. Upplagd i Köpenhamns Frihavn för ombyggnad.

2002 01 11. Åter i trafik.

2003 11 27. Registrerad för DFDS A/S, Köpenhamn, Danmark.

2004 09 07. Flyttar man ut till den nya terminalen i Frihamnen i Köpenhamn.

2005 01 17 - 2005 02 03. Ombyggd vid Öresundsvarvet, Landskrona.

2006 10 13. Sista ordinarie ankomst till Helsingborg.

2006 11 26. Angjorde Helsingborg, en passagerare hade insjuknat ombord.

2010 11 17. På resa mellan Oslo - Köpenhamn, så bröt en brand ut på bildäcket. Det var en elbil under laddning som började brinna. Besättningen kunde släcka elden och fartyget ankom Köpenhamn. Togs ur trafik några dagar.

2010 11 25. Åter i trafik, dock utan ta bilar eller last.

2010 11 30. Så tar man last och bilar igen.

2011 01 19 kl 16,00. Omdöpt till PEARL SEAWAYS på Fayard, Odense.

Byggbild.

M/S ATHENA.

M/S ATHENA.

 Ombord. Översiktritning. GA ritning

M/S LANGKAPURI STAR AQUARIUS.

Ombord.

M/S AQUARIUS.

Extrabilder avgång från Ålborg.

M/S PEARL OF SCANDINAVIA.

Ankomst Ålborg. Ombord 1. Ombord 2.

M/S PEARL SEAWAYS.

Tillbaka till Rederi Ab Slite.

Tillbaka till Viking Line.

Tillbaka till Star Cruises.

Tillbaka till DFDS Rederi.

Tillbaka till DFDS Seaways.

© 2012 faktaomfartyg.