M/S VIKING 3.

Byggd 1972 av Jos L Meyer Werft, Papenburg-Ems, Tyskland.

Varvsnummer. 565.

Dimensioner. 108,70 x 17,24 x 4,60 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 4299/ 1880/ 1110.

Efter ombyggnad. GT/ NT/ DWT. 6748/ 2025/ 1000.

Maskineri. Två Deutz SBV12M350 dieslar.

Effekt. 5885 kW.

Knop 18,5.

Passagerare. 1200.

Efter ombyggnad. 1320.

Hyttplatser. 226.

Efter ombyggnad. 0.

Bilar. 265.

Efter ombyggnad. 210.

Långtradare. 26.

IMO. 7128887.

Systerfartyg. APOLLO. VIKING 1. DIANA. VIKING 4. AZTECA. VIKING 5. COROMUEL. PUERTO VALLARTA.

1970 09 11. Beställd.

1971 07 19. Kölsträckt.

1971 12 14. Sjösatt och döpt av Eva Norrthon.

Levererades 16 april 1972 till Rederi Ab Sally, Mariehamn, Finland.

1972 04 21. Ankommer Mariehamn.

1972 04 22. Visas fartyget upp i Helsingfors. Bl.a. president Urho Kekkonen besöker fartyget.

1972 04 24. Insatt i Viking Lines trafik mellan Nådendal - Mariehamn - Kapellskär.

1972 11 17. Provtur mellan Nådendal - Åbo.

1972 12 17. Går fartyget på grund vid Korpo. Passagerarna evakueras till VIKING 1.

1972 12 18. Kom fartyget loss och gick till Nystad för reparation.

1973 09 01 - 1974 06 12. Insatt mellan Nådendal/ Åbo - Mariehamn - Stockholm.

1974 06 13. Insatt mellan mellan Nådendal - Mariehamn - Kapellskär

1976 01 16 - 1976 02. Insatt mellan Stockholm - Helsingfors.

1976 02 - 1976 04 28. Insatt mellan Nådendal - Mariehamn - Kapellskär

1976 02 20. Såld till Oy Vasa-Umeå Ab, Vasa, Finland för 42,5 miljoner SEK.

1976 04 29. Dockades i Nystad för överlåtelse till dom nya ägarna. 

1976 05 04. Omdöpt till WASA EXPRESS.

1976 05 07. Insatt mellan Vasa - Umeå/Örnsköldsvik/Sundsvall.

1979 04. Så köper Enso-Gutzeit Oy, Finland upp Oy Vasa - Umeå Ab Vasa, Finland varvid rederi namnet ändras till Vaasanlaivat Oy-Vasabåtarna Ab, Vasa, Finland.

1982 09. Köper Rederi Ab Sally, Mariehamn, Finland upp Vaasanlaivat Oy-Vasabåtarna Ab.

1983 03 29. Omdöpt till VIKING 3. Hemmahamn Mariehamn.

1983 04 12. Insatt i Sally Lines trafik mellan Ramsgate - Dunkerque.

1984 04 10. Omdöpt till WASA EXPRESS och tillbaks i trafiken över Kvarken.

1988 08 08. Såld till Rederi Ab Eckerö, Mariehamn, Finland för 7,5 miljoner USD.

1988 10 31. Sista dagen i trafik för Vasabåtarna.

1988 11 01. Omdöpt till ROSLAGEN.

1989 02. Utchartrad till Viking Line. Insatt mellan Kapellskär - Nådendal ett kortare tag.

1989 03. Insatt mellan Eckerö - Grisslehamn.

1990 01 21 - 1990 03. Utchartrad till GT-Link A/S, Gedser, Danmark. Insatt mellan Gedser - Travemünde.

1992. Registrerad för Roslagen Navigation Corp, (Rederi Ab Eckerö) Douglas, Isle Of Man.

1992 11. Bareboat chartrad till Inreko Laeva A/S, Tallinn, Estland. Insatt mellan Tallinn - Helsingfors. Överförd till Estnisk flagg.

1993 04 15. Utchartrad till Mani-Mereliinide A,S, Tallinn, Estland

1994 08 25. Återförd till Rederi Ab Eckerö, Mariehamn, Finland för 37 miljoner FIM. Insatt mellan Eckerö - Grisslehamn.

2001 03 01 - 2001 04 22. Byggs om med aktersponsoner vid Alandia Yard, Mariehamn, Åland.

2003 05 - 2003 06. Ombyggd med större akterdäck vid Klintkajen, Mariehamn.

2006 02 15. Upplagd/ Reservfärja.

2006 04 - 2006 09. Insatt mellan Eckerö - Grisslehamn.

2006 09. Upplagd/ Reservfärja.

2006 10 17. Utchartrad till Svenska Marinen, för att transportera 10 st stridsbåt 90 från Grisslehamn till Nådendal.

2006 10 18. Ankom Nådendal.

2006 10 24. Avgick Nådendal.

2006 11 28. Ankom Nådendal för att hämta 10 stridsbåt 90.

2006 11 29. Lossade stridsbåt 90 i Nynäshamn, avgick sedan mot Eckerö för vidare uppläggning.

2007 05 24. Såld till Anonimi Naftiliaki Metaforiki Eteria, Zakynthos, Grekland, för leverans i september.

2007 06 14 - 2007 08 19. Insatt mellan Eckerö - Grisslehamn.

2007 08 06. Fick fartyget problem med ena huvudmaskinen och gjorde endast en tur, togs ur trafik i Eckerö för reparera maskinen. Samma dags så sätts en utställning upp ombord om "papenburgsystrarna" historia. 

2007 08 19. Sista dagen i trafik mellan Eckerö - Grisslehamn. (även för fartygserien efter 37 år på Östersjön). 

2007 08 20. Ankom Berghamn, där fartyget läggs upp innan dom nya ägarna tar över fartyget. 

2007 09 26. Hävdes köpet mellan det Grekiska rederiet och Eckerölinjen.

2007 10 05. Såld till Agoudimos Lines, Pireus, Grekland.

2007 11 13. Registrerad för Bluray Maritime Inc (Agoudimos) Majuro MarshallIsland. Satt under St Vincent & Grenadines flagg med hemmahamn Kingstown. Omdöpt till IONIAN SPIRIT.

2007 11 19. Avgick Berghamn mot Grekland via Kielkanalen.

2007 12 02. Ankom  Keratsini, Grekland.

2008 07 10 - 2008 08 31. Insatt mellan Igoumenitsa - Korfu - Brindisi.

2008. Insatt mellan Brindisi - Vlore.

2008 12. Fick fartyget maskinproblem och ankom Perama för reparation.

2010. Upplagd i Drapetsona.

2010 06 03. Avgick Drapetsona.

2010 06. Insatt mellan Brindisi - Vlore.

2011 02 27. Ankom Valletta från Misurata med 1024 evakuerade från Libyien.

2011 03 04 - 2011 03 05. Avgick Valletta mot Sirte.

2011 04 07. Ankom Souda.

2011 04. Utchartrad till International Organization for migration (IOM).

2011 04 10. Avgick Brindisi mot Benghazi via Kreta.

2011 04 12 - 2011 04 13. Avgick Benghazi mot Misurata.

2011 04 15 - 2011 04 16. Avgick Misurata mot Benghazi.

2011 04 16 - 2011 04 18. Avgick Benghazi mot Misurata med 971 evakuerade.

2011 04 25. Ankom Vlore.

2012 03 26. Arresterades fartyget i Brindisi.

2016 03. Såld på auktion för 1,175,000 € till SeaMed. 

2016 10 12. Registrerad för Seamed Trading Shipping Srl, Brindisi, Italien. Satt under Panama flagg. Omdöpt till ST. DAMIAN.

2016 11 19. Avgick Brindisi mot Pireus.

2021 10 06. Avgick Brindisi mot Paloukia.

2021 10 12. Ankom Paloukia för uppläggning.

2022 02 03. Såld till upphuggning.

2022 03. Omdöpt till IAN.

2022 04 03. Bogserad från Paloukia mot Aliaga, Turkiet.

2022 04 07. Ankom Aliaga, Turkiet för upphuggning.

M/S VIKING 3.

M/S WASA EXPRESS.

M/S VIKING 3.

M/S WASA EXPRESS.

M/S ROSLAGEN.

M/S ROSLAGEN.

M/S ROSLAGEN.

   Ombord 1. Ombord 2

M/S IONIAN SPIRIT.

M/S IONIAN SPIRIT. 

M/S ST. DAMIAN.

Ombord.

Tillbaka till rederi Ab Sally.

Tillbaka till Viking Line.

Tillbaka till Vasa båtarna.

Tillbaka till Sally Line.

Tillbaka till Eckerö Line.

Tillbaka till GT-Link.

Tillbaka till Agoudimos Lines.

© 2022 faktaomfartyg.