M/S TOR DANIA.

Byggd 1973 av A/S Framnæs Mekaniske Verksted, Sandefjord, Norge.

Varvsnummer. 181.

Dimensioner. 136,80 x 21,06 x 6,20 m.

Efter ombyggnad. 163,48 x 21,06 x 7,17 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 4188/ 1619/ 7480.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt/ Dwt. 12254/ 3676/ 9928.

Maskineri. Två 12-cyl, Lindholmen-Pielstick dieslar.

Effekt. 8827 kW.

Knop 18,5.

Passagerare. 12.

Hyttplatser. 12.

Lastmeter 1300.

Efter ombyggnad. 1670.

KM RN 11336.

IMO. 7321972.

Systerfartyg. FICHTELBERG. MELBOURNE TRADER. TOR BELGIA. TOR CALEDONIA. TOR FINLANDIA. TOR GOTHIA. TOR NERLANDIA. UNION HOBART. UNION LYTTELTON.

1972 08. Kölsträckt.

1973 03 07. Sjösatt.

Levererades 21 juni 1973 till p/r Tor Dania, Göteborg. (Christer Salén huvudredare).

1973 06. Insatt i Tor Lines trafik över Nordsjön.

1975. Utchartrad till Svedels. (Salén Rederiet). Omdöpt till BANDAR ABBAS EXPRESS.

1975. Utchartrad till OT Express Line. Insatt mellan Wallhamn - Bremerhaven - Dunkerque - Doha - Umm Said - Dubai - Abu Dhabi - Damman - Karachi - Bombay.

1977 09. Förlängd vid De Schelde, Vlissingen, Holland med 26,7 meter.

1978 06. Omdöpt till TOR DANIA. Insatt i Tor Lines trafik.

1978. Utchartrad till Foss Shipping Ltd., London. Insatt mellan Rotterdam - Antwerpen - Bremen - Felixstowe - Jeddah - Damman - Dubai - Hodeidah - Port Sudan - Kuwait - Aqaba - Yenbu.

1980. Såld till Broströms Ab, Göteborg. Insatt för Tor Lloyd.

1983. Registrerad för Rederi AB William, Göteborg.

1983. Såld till p/r Tor Dania, Göteborg. (Bernt Abrahamsson). Insatt för Tor Line.

1984. Överförd till Majnabbe Rederi Ab, Göteborg.

1984. Såld till Svenska Ab Finans Vendor, Göteborg. (Broströms företag.)

1986 12 15. Såld till Tor Line Ab, Göteborg.

1989. Överförd till Hornet rederi Ab, Göteborg.

1992 01 04. Omdöpt till TOR DAN.

1993 05 18. Omdöpt till TOR HOLLANDIA.

1998 10 05. Registrerad för DFDS A/S, Grimsby, England.

1999 01. Insatt mellan Oslo - Frederikstad - Larvik - Kristiansand - Immingham - Felixstowe.

2000 02 11. Såld till Horner Maritime Co, Panama (Goliath Shipping A/S, Oslo).

2000 03 14. Utchartrad på två till DFDS Tor Line. Satt under Norsk flagg med hemmahamn Oslo.

2002 07 27 - 2002 08 15. Insatt mellan Fredericia - Köpenhamn - Klaipeda.

2002 08 23. Insatt mellan Esbjerg - Immingham - Cuxhaven.

2004 05 25 - 2005 06 25. Insatt mellan Brevik - Kristiansand - Immingham.

2005 11 07. Omdöpt till SEAHAWK.

2006 01. Utchartrad på två veckor till LD Lines.

2006 01. Såld till Greenbriar Shippin Co, Pireus (Chalkidon shippping), Grekland. Omdöpt till FILIPPOS.

2002 02 22. Avgick Keratsini mot Korinth. Insatt mellan Korinth - Porto Marghera.

2010 10. Insatt mellan Ancona - Durres - Koper - Trieste. 

2013 05. Såld till upphuggning i Turkiet.

2013 06 05. Ankom Aliaga, Turkiet.

M/S BANDAR ABBAS EXPRESS.

M/S TOR DANIA.

M/S TOR DAN.

M/S TOR HOLLANDIA.

M/S SEAHAWK.

M/S FILIPPOS.

Tillbaka till Tor RoRo.

Tillbaka till p/r Tor Dania.

© 2021 faktaomfartyg.