M/S TOR CALEDONIA.

Byggd 1977 A/S Fredriksstad Mekaniske Verksted, Fredrikstad (Varvsnummer, 434),

Färdigställd vid Framnäs Mekaniske Verksted, Sandefjord, Norge.

Varvsnummer. 189.

Dimensioner. 162,77 x 20,62 x 7,0 m.

Efter förlängning. 188,76 x 20,62 x 7,52 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 5056/ 2936/ 9882.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt/ Dwt. 14424/ 4327/ 12211.

Maskineri. Två Pielstick/Lindholmen 12PCV-400 dieslar.

Effekt. 8825 kW.

Knop 18,5.

Passagerare. 12.

Hyttplatser. 12.

Last meter. 1300.

Efter ombyggnad. 1950.

IMO. 7617735.

Systerfartyg. FICHTELBERG. MELBOURNE TRADER. TOR BELGIA. TOR GOTHIA. TOR DANIA. TOR FINLANDIA. TOR NERLANDIA. UNION HOBART. UNION LYTTELTON.

1976 10 21. Kölsträckt.

1977 02 28. Sjösatt.

Levererades 7 juli 1977 till Whitwill Cole & Co Ltd, Bristol, England.

1977 07. Utchartrad till Tor Line. Insatt i trafik till Europa - Mellan östern.

1979. Insatt i trafik över Nordsjön.

1982 05 14. Rekvirerad av Engelska försvarsministeriet för att transportera gods till Falklandsöarna.

1982 05 16 - 1982 05 20. Anpassad i Southampton för Brittiska flottan

1982 05 20. Avgick mot Ascension.

1982 07 20. Under en storm på Faklandsöarna, så drev fartyget på land och fick mindre skador.

1982 07 31. Avgick Faklandsöarna mot Storbritannien.

1982. Såld till Spanocean Line Ltd, Bristol, England (Salénkontrollerat företag). Insatt mellan Frankrike - Italien - Mellanöstern.

1984 05. Utchartrad till Grimaldi Lines, Italien. Omdöpt till GOTHIC WASA.

1984 12. Efter Salén koncernens konkurs övertagen av Midlands Bank, London.

1984 12. Såld till Initial Plc, Hamilton, Bermuda. Omdöpt till GALLOWAY.

1985 06. Utchartrad till Tor Line. Omdöpt till TOR CALEDONIA. Insatt mellan Rotterdam - Immingham.

1986. Såld till Stratton House Leasing Ltd, Hamilton, Bermuda.

1987. Insatt mellan Immingham - Göteborg.

1988 12 19. Såld till DFDS A/S, Köpenhamn, Danmark.

1988 12 23. Övertagen av DFDS i Rotterdam, Holland. 

1989 01 07. Insatt mellan Göteborg - Felixstowe - Immingham.

1989 04 28. Registrerad i DIS (Dansk International Register).

1990 07 16. Ankom Flensburger Schiffsbau-Gesellschaft, Flensburg för förlängning.

1990 08 19. Avgick varvet efter ombyggnad.

1990 08 23. Åter i trafik för Tor Line.

2000 07 31. Såld till DFDS Tor Line A/S, Köpenhamn, Danmark.

2001 09 25. Såld till Locat S.P.A. Bologna, Italien.

2001 11 04. Avgick Göteborg mot Leghorn.

2011 11 14. Övertagen i Leghorn. Omdöpt till STRADA GIGANTE.

2001 11. Registrerad för Stradeblu Srl, Genua, Italien. Hemmahamn Cagliari. 

2001 11. Insatt mellan Voltri - Termini.

2002 04. Insatt mellan Voltri - Cagliari - Termini.

2012 03 23. Upplagd i Vado Ligure.

2012 06. Såld till Argo Systems Fze, Dubai, Förenade Arabemiraten. Satt under St Kitts & Nevis, hemmahamn Basseterre. Omdöpt till GIGANTE.

2012 06 20. Avgick Vado Ligure mot Chittagong Roads, Bangladesh.

2012 08 22. Ankom Chittagong Roads.

2012 09 16. Kördes upp på stranden för upphuggning.

M/S TOR CALEDONIA.

M/S GOTHIC WASA.

M/S GALLOWAY.

M/S TOR CALEDONIA.

M/S STRADA GIGANTE.

Tillbaka till Tor RoRo.

Tillbaka till Salén.

Tillbaka till DFDS.

Tillbaka till Strade Blu.

© 2021 faktaomfartyg.