S/S MARSDIEP.

Byggd 1926 av NV Scheepsbouwwerf "De Merwede", Hardinxveld, Nederland.

Varvsnummer. 169

Dimensioner. 40.00 x 6.78 x 3.00 m.

Brt: 149.

Maskineri. En 3-cyl, trippelångmaskin. 

Effekt. 325 ihp

Knop. ?. 

Passagerare. 600.

Bilar: ca 6.

1923. Anbud lades ut på en ny färja och 14 varv tillfrågades.

1923 11 21. Offerterna studerades, det högsta låg på Hfl 183.000 och det lägsta på Hfl 105.000. Men rederiet hade inte så mycket pengar, så inget bud togs.

1923 12 02. Möte för aktieägarna i TESO angående dom olika buden och det lägsta budet accepterades.

1925 03 21. Kontrakt skrev med varvet Verschure & Co, Amsterdam om nybyggnation,. Men detta varv skrev ett kontrakt med ett annat var om byggandet av själva fartyget (NV Scheepsbouwwerf "De Merwede" at Hardinxveld). Verschure & Co byggde ångmaskineriet, samt hade ansvaret för byggnationen.

1925 07 08. Kölsträckt.

1925 12 08. Sjösatt.

1926 05 12. Provtur.

1926 05 14. Levererades till Texels Eigen Stoomboot Onderneming, Oudeschild, Holland.. Insatt mellan Oudeschild - Den Helder.

1928 06 05. Brand bröt ut på fartyget när den låg vid Oudeschild. Maskinrummet blev skadad.

1928 07 28. Reparerad i Amsterdam, Åter i trafik.

1934 05 26. Reservfärja.

1935. Till sommaren, Insatt i trafik.

1938. ändrades positionen för förmasten.

1945 04 06. Under en flygattack mot Oudeschild så träffades fartyget av bomber.

1945 04 10. Sjönk i Oudeschild.

1945 04 15. Bärgad och bogserad till Den Helder. Reparerades vid Naval Dockyard, Den Helder, Holland.

1945 07 27. Åter i trafik mellan Oudeschild - Den Helder.

1945 10 27 - 1946. Utchartrad till NV Rotterdamsche Tramweg Maatschappij, Holand, eftersom det rederiet hade förlorat hela sin flotta.

1946. På våren, Åter i trafik mellan Oudeschild - Den Helder.

1950. Ombyggd.

1956 01 01. Såld till Scheepswerf A. de Jong, Holland. Upplagd vid varvet som ångleverantör för fartyg som ligger vid varvet.

1960. Såld till Junius Ship Maintenance, Rotterdam, Holland. Använd som ångleverantör, samt tank rengöringsfartyg.

1973. Byttes ångmaskineriet ut mot ett diesel maskineri.

198?/199?. Såld inom Rotterdam området, (möjligtvis flera gånger).

199?. Så var ledningen för TESO och tittade på fartyget om det gick att renovera fartyget, men det var för mycket ombyggd, samt många saker på fartyget var i mycket dåligt skick.

199?. Såld till upphuggning.

S/S MARSDIEP.

Tillbaka till TESO.