M/S GOTLAND.

Byggd 1996 av Pt Dok Kodja Bahri, Jakarta, Indonesien.

Varvsnummer 1005.

Dimensioner. 168,15 x 28,30 x 6,60 m.

GT/ NT/ DWT. 25996/ 7798/ 6124.

Efter ombyggnad. GT. 29100.

Maskineri. Fyra Sulzer 6ZA40S dieslar.

Effekt. 14700 kW.

Knop 21,0.

Passagerare. 200.

Efter ombyggnad. 572.

Efter ombyggnad. 1000.

Hyttplatser. 200.

Bilar. 800.

Lastmeter. 2400.

IMO. 9010814.

1991 04 30. Kölsträckt.

1992 09 28. Sjösatt. Under utrustning på varvet så blev det en del tekniska problem. Var tänkt att chartras av TT-Line för trafik mellan Trelleborg - Travemünde.

1996 04 19. Döpt av Fru Marianne Nilsson i Jakarta, Indonesien.

Levererades 19 april 1996 till Rederi Ab Gotland, Visby och avgår mot Dunkerque, Frankrike för kompletterande arbete.

1996 05 20. Anländer ARNO Dunkerque SA, Frankrike.

1996 06. Avgår Dunkerque mot Gotland.

1996 06. Visas upp i Visby.

1996 06. Upplagd i Kappelshamn.

1997 02 - 1997 03 16. Utchartrad till Tor Line, Göteborg. Insatt mellan Göteborg - Gent.

1997 04. Utchartrad till Nordic Trucker Line.

1997 04 11. Insatt mellan Oxelösund - St Petersburg.

1997 06 09. Utchartrad till SeaWind Line, Stockholm. Insatt mellan Stockholm - Åbo.

1997 12 17. Såld till Oy Finnlines Ltd, Helsingfors, Finland.

1997 12 19. Omdöpt till FINNARROW.

1997 12 22. Insatt på en rundresa mellan Helsingfors - Lübeck.

1997 12 31 - 1998 05 26. Insatt mellan Helsingfors - Travemünde.

1998. Ombyggd med bla.. bogport/ramp.

1998 07 02. Insatt för Finnlink mellan Kapellskär - Nådendal.

2002 12 24. Avslutad trafik mellan Kapellskär - Nådendal.

2003 01 02. Registrerad för Nordö-Link, Malmö (Finnlines). Insatt mellan Malmö - Travemünde. 

2005 01 02. Insatt i Finnlinks trafik mellan Kapellskär - Nådendal.

2006 01 02. Insatt för Nordö-Link mellan Malmö - Travemünde.

2007 03 30. Avslutad trafik för Nordö-Link.

2007 03 31. Utchartrad till Scandlines. Avgick Malmö mot Rostock.

2007 03 - 2007 05 02. Insatt mellan Rostock - Ventspils. 

2007 04 27. Utchartrad till Stena Line.

2007 05 03. Ankom Gdynia.

2007 05 07. Insatt mellan Karlskrona - Gdynia.

2007 12 04. Såld till Ro Pax IV Arrow Ab, Malmö.  

2007 12 23 - 2008 01 03. Låg fartyget i Kalmar, där man gjorde tekniskt underhåll.

2010 12 09 - 2011 02 28. Insatt mellan Hoek Van Holland - Killingholme.

2011 03 02. Avslutad charter för Stena Line.

2011 03 03. Avgick Hoek Van Holland mot Malmö.

2011 03 05. Ankom Malmö.

2011 03 10 - 2011 09 08. Insatt mellan Malmö - Travemünde.

2011 09 09 - 2011 10 13. Insatt för Transrussia mellan Lübeck - St. Petersburg - Ventspils.

2011 10 15 - 2011 10 17. Fraktresa mellan Travemünde - Åbo.

2011 10 17. Insatt för Finnlink mellan Nådendal - Kapellskär.

2012 01 28. Insatt mellan Helsingfors - Kalundborg - Århus.

2012 02 17. Insatt mellan Nådendal - Kapellskär.

2012 03 26. Fick fartyget blackout i maskin i höjd med Lövskär, men efter ca 30 minuter fick man igång fartyget igen.

2012 09 17. Överförd till Finsk flagg, hemmahamn Helsingfors.

2012 10 09. Fick man maskinproblem vid avgång från Nådendal och man låg kvar ett dygn.

2013 01 - 2013 04. Utchartrad till Stena Line.

2013 01 11. Sista dagen i trafik mellan Nådendal - Kapellskär, avgick därefter mot Irländska sjön.

2013 01 17. Insatt mellan Holyhead - Dublin.

2013 02 16. Vid ankomst till Holyhead glömde man fälla in stabilisatorn och krockade med kajen så att fartyget tog in vatten. Man evakuerade samtliga ombord men efter ett tag kunde besättningen komma ombord igen och börja länspumpa.

2013 02 22. Ankom Inchgreen Drydock Greenock under bogsering för reparationsarbete.

2013 03 21. Avgick Greenock mot Antwerpen efter reparation.

2013 03 28. Avgick Antwerpen mot Hangö.

2013 03 31. Avgick Hangö mot Helsingfors.

2013 04 03 - 2013 04 13. Utchartrad till Stena Line. Insatt mellan Travemünde - Ventspils.

2013 04 13. Avgick Travemünde via Antwerpen mot Valletta.

2013 04 26 - 2013 04 29. Avgick Valetta mot Yalova, Turkiet.

2013 04 29. Ankom Besiktas Shipyard, Yalova, Turkiet för ombyggnad.

2013 07 10. Såld till Atlantica Spa Di Navigazione, Palermo, Italien. Omdöpt till EUROFERRY BRINDISI.

2013 07 18. Ankom Salerno.

2003 07 19 - 2013 12 16. Insatt för Grimaldi Line mellan Salerno - Palermo - Tunis - Civitavecchia - Tunis - Salerno.

2013 12 16. Avgick Salerno mot Patras. 

2013 12 20. Insatt mellan Ravenna - Igoumenitsa - Patras.

2014 02 25. Insatt mellan Brindisi - Igoumenitsa - Patras.

2014 12. Ankom Brindisi.

2014 12 18. Såld till Polish Baltic Shipping Co, Nassau, Bahamas. Omdöpt till MAZOVIA.

2015 01. Ankom Polen.

2015 02 02. Ankom Fayard, Odense för bottenmålning.

2015 02 18. Provanlöp i Ystad.

2015 02 19. Ankom Szczecin.

2014 06 15. Insatt mellan Swinoujscie - Ystad.

2016 10 14. Bröt en brand ut i maskinrummet när fartyget låg i Ystad och man lyckades släcka elden snabbt.

2016 10 15. Kunde avgå Ystad

M/S GOTLAND.

M/S FINNARROW.

M/S FINNARROW.

M/S FINNARROW.

Ombord 1. Ombord 2.

M/S FINNARROW.

M/S MAZOVIA.

Tillbaka till Gotlandbolaget.

Tillbaka till Tor RoRo.

Tillbaka till Nordic Trucker Line.

Tillbaka till SeaWind.

Tillbaka till Finnlines.

Tillbaka till FinnLink.

Tillbaka till Nordö-Link.

Tillbaka till Scandlines.

Tillbaka till Stena Line.

Tillbaka till Grimaldi.

Tillbaka till Polferries.

© 2021 faktaomfartyg.