M/S ALNÖ II.

Byggd 1954 av Bröderna Larssons mekaniska verkstad, Kristinehamn.

Varvsnummer. ?.

Dimensioner. 27,86 x 8,02 x ?.

Efter ombyggnad. 28,20 x 8,09 x 2,85 m

Brt/ Nrt. 145/ 74.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt. 113/ 34.

Maskineri. Fyra Volvo dieslar.

Effekt. 353 kW.

Knop. ?.

Efter maskinbyte. Två Volvo Penta TAMD 122A dieslar.

Effekt. 559 kW.

Knop. 11,0.

Efter maskinbyte. Två Scania DI13 dieslar.

Effekt. 588 kW.

Knop. ?.

Passagerare. 298.

KM RN. 10947.

IMO. 8962929.

Systerfartyg. ALNÖ I. GRÄSÖ. YXLAN.

Levererades 1954 till Kungliga Väg och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm.

1954. Insatt i trafik till Alnö utanför Sundsvall.

1956. Omdöpt till FÄRJA 61/190.

1964. Insatt på Sannasundet.

1967 01 01. Kungliga Väg och Vattenbyggnadsstyrelsen byter namn till Statens Vägverk, Stockholm.

1979. Såld till Såld till AB Göteborg - Styrsö Skärgårdstrafik, Göteborg. Omdöpt till VIRA.

2003. Ombyggd vid Gotenius Varv, Göteborg. Omdöpt till ÄLV-VIRA. Får en löstagbar passagerarsalong som byggdes av på Westers Mekaniska AB.

2012 02 24. Assisterar STENA DANICA som fått tekniskt fel vid ankomst till Masthuggskajen och håller emot fartyget till bogserare ankommer för att hjälpa till.

2015 06 21. Bryter en brand ut ombord när färjan ligger still för natten vid Lindholmspiren, men räddningstjänsten kan snabbt släcka elden. Tas till Ö-varvet Ab för sanering.

2015. På hösten bytts maskineriet ut.

M/S ÄLV-VIRA.

Tillbaka till vägfärjor.

Tillbaka till Styrsöbolaget.

© 2016 faktaomfartyg.