M/S WINSTON CHURCHILL.

Byggd 1967 av Cantieri Navali del Torrino e Riuniti S.P.A. Riva Trigoso, Genua, Italien.

Varvsnummer. 277.

Dimensioner. 140,65 x 20,53 x 5,59 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 8657/ 4778/ 2235.

Maskineri. Två B&W 1050-VT2BF-110 dieslar.

Effekt. 10444 kW.

Knop 21,0.

Passagerare. 450/ 590.

Efter ombyggnad. 750.

Hyttplatser. 390.

Efter ombyggnad. 750.

Bilar. 180.

IMO. 6718233.

1965 07 14. Beställd.

1966 01 15. Kölsträckt.

1966 04 22. Skulle sjösättas, men på grund av lågvatten uppsköts det.

1966 05 25. Sjösatt och bogserad till Genua för utrustning.

Levererades 19 maj 1967 till DFDS A/S, Esbjerg, Danmark.

1967 05 20. Avgick Genua mot Esbjerg.

1967 05 26. Ankom Esbjerg.

1967 05 28. Döpt i Greenwich av Lady Churchill

1967 06 02. Insatt mellan Esbjerg - Harwich.

1971. Ombyggd i Helsingör för att få plats med mer passagerare.

1978 06 04. Insatt mellan Esbjerg - Newcastle. Under sommaren, insatt mellan Göteborg - Newcastle.

1979 08 26. Går WINSTON CHURCHILL hårt på grund vid Vinga på väg till Newcastle och alla passagerare fick evakueras med hjälp av helikopter. 

1979 08 29. Drogs fartyget loss och bogserades in till Lindholmens varvs docka för undersökning. 

1979 09. Reparerades på Frederikshavns Værft A/S, Frederikshavn, Danmark.

1980 03 24. Insatt i trafik efter grundstöttningen.

1981. Insatt mellan Esbjerg - Torshavn, Färöarna.

1984 07 25. Fick fartyget maskinhaveri.

1985 08. Utchartrad till Haarh Bunker Oil AS för en resa mellan Esbjerg - Vejle till Köpenhamn.

1985 12 26. Såld till Mols-Linjen A/S, Esbjerg, Danmark.

1986 08 27. Såld till DFDS A/S, Danmark.

1986 10 01. Använd som flyktingförläggning i Köpenhamn.

1987 - 1991. Insatt som kryssningsfartyg runt Skandinavien under maj och juni månad, samt augusti till oktober.

1987 - 1992. Under juli - augusti, Insatt mellan Esbjerg - Newcastle - Torshavn.

1988 09 01. Registrerad i DIS (Danska internationella Skeppsregistret).

1989 01 06. Ombyggd vid Rendsburger Nobiskrugwerft GmbH, Rendsburg, Tyskland.

1989 10 15 1991 05 05. Utchartrad till Malmö Kommun, Malmö och använd som flyktingförläggning.

1992 11 05 - 1992 12 30. Utchartrad till TR Line, Rostock. Insatt mellan Rostock - Trelleborg.

1993 04 02. Insatt mellan Hamburg - Newcastle - Esbjerg.

1995 05 18 - 1995 09 11. Insatt mellan Amsterdam - Newcastle

1996 04 03. Under bunkring fick fartyget brand i ena hjälpmaskinen. Efter det att branden var släckt så diskuterade DFDS med försäkringsbolaget om det var lönt att reparera fartyget. Men parterna kom överens om att sälja fartyget. Skulle ha satts in mellan Ijmuiden - Kristiansand under sommaren, men tyvärr så vart det inte så.

1996 07 08. Såld till Emerald Empress Holding Ltd, Kingstown, Saint Vincent. Omdöpt till MAYAN EMPRESS.

1996 07 21. Ankom Westcon Shipyard, Vikebygd, Norge under bogsering för reparation.

1997. Går rederiet i konkurs, eftersom dom inte hade råd att betala reparationerna.

2000 12. Diskussion om att lägga upp fartyget som lägenhetsfartyg i Oslo. Varvet vill bli av med fartyget eftersom det har legat i flera år.

2002 02. Utbjuden till försäljning nu när alla rättstvister är klara.

2002. Flyttad till Westcon Shipyard, Ølen, Norge.

2003 11. Såld till Veesham Shipping, Dubai.

2003 12 19. Avgick Ølen-Skudefjord vid 11:30 mot Indien.

2004 01. Såld till Indiska upphuggare.

2004 01 21. Ankom Alang, Indien.

2004 01 24. Kördes upp på stranden.

M/S WINSTON CHURCHILL.

M/S WINSTON CHURCHILL.

Däcksplan. Ombord.  

M/S MAYAN EMPRESS.

Ombord. Maskinrumsbilder.  

Tillbaka till DFDS.

Tillbaka till TR-Line.

© 2021 faktaomfartyg.