M/S VINDÖGA.

Byggd 1978 av Götaverken-Finnboda Varv Ab, Nacka.

Varvsnummer. 401.

Dimensioner. 27,33 x 7,20 x 3,25 m.

Brt/ Nrt. 174/ 64.

Efter ombyggnad. GT/ NT. 221/ 78.

Maskineri. En Hedemora V6A diesel.

Effekt. 404 kW.

Knop. 11,0.

Efter maskinbyte. En Mitsubishi S6R2 diesel.

Effekt. 478 kW.

Knop. 11,0.

Passagerare. 233.

Efter ombyggnad. 180.

KM RN. 12336.

IMO. 7720398.

Systerfartyg. SOLÖGA.

1978 04 03. Sjösattes av LODBROK, som lyfte ner fartyget i sjön.

1978 04 27. Döpt av Ingrid Nilsson

Levererades i april 1978 till Waxholms Ångfartygs Ab, Vaxholm.

1978 05 26. Insatt i skärgårdstrafik.

1994. Management Stockholms Sjötrafik Ab.

1994 06 13. Går på grund mellan Grötskär och Rävskär, kommer loss efter ett tag.

1995 07 11. Går på grund utanför Nämdöböte, men kommer los och kan fortsätta sin färd.

1997 06 06. Krockar med S/S SALTSJÖN utanför Kastellholmen. SALTSJÖN anses vållandes till krocken.

2000 08 04. Får fartyget maskinhaveri vid Långvik. Bogseras in senare till Stockholm, men utanför Djurgården så åker två grabbar med sin fritidsbåt mellan fartygen och får lindriga skador.

2000. Ombyggd vid Oskarshamns Varv med nytt maskineri bland annat. 

2007 04 16. Management Skärgårdsvind Ab.

2007 12 28. Gick på grund utanför Östanviks brygga, Nämdö, drogs loss på eftermiddagen och bogserad till Kummelnäs varv för undersökning.

2007 12 31. Åter i trafik.

2008 08 18. Management Stockholms Sjötrafik Ab.

2009 11 23. Management Blidösundsbolaget Ab.

2010 06 09. Tas upp vid Kummelnäs varv för riktningsarbete med propellerhylsan men skadorna är så pass stora så man skickar iväg hylsan på reparation, men försvinner spårlöst efter reparation, så man tvingas tillverka en ny. 

2010 11 12. Åter i trafik. 

2016 04 18. Management Utö Rederi Ab.

 

M/S VINDÖGA.

Tillbaka till Waxholmsbolaget.

Tillbaka till Blidösundsbolaget.

Tillbaka till Utö Rederi Ab.

© 2016 faktaomfartyg.