M/S SOLÖGA.

Byggd 1978 av Götaverken-Finnboda Varv Ab, Nacka.

Varvsnummer. 403.

Dimensioner. 27,33 x 7,20 x 3,51 m.

Brt/ Nrt. 174/ 64.

Efter ombyggnad. 221/ 64.

Maskineri. En Hedemora V6A diesel.

Effekt. 404 kW.

Knop. 11,0.

Efter maskinbyte. En Mitsubishi S6R2 diesel.

Effekt. 478 kW.

Knop. 11,0.

Passagerare. 233.

Efter ombyggnad. 180.

KM RN. 12365.

IMO. 7727322.

Systerfartyg. VINDÖGA.

Levererades 29 juli  1978 till Waxholms Ångfartygs Ab, Vaxholm.

1978 08. Insatt i skärgårdstrafik.

1982 04 09. Grundstöter vid Edöfjärden. Passagerarna evakueras till SUNNAN och RAMSÖ. Senare under dagen kunde SOLÖGA dras loss från grynnan och för egen maskin ta sig till Stockholm.

1991 07 02. Strax efter avgång från Dalarö, så frontalkrockar man med bilfärjan EBBAS DRÖM som var på väg i motsatt riktning.  Olyckan berodde på en kombination av dålig sikt i den täta dimman samt missförstånd mellan befälhavarna. Båda fartygen ådrog sig större plåtskador i fören. SOLÖGA går senare till Finnboda varv för reparation.

1994. Management Stockholms Sjötrafik Ab.

1994 06 21. Gick fartyget hårt på grund, norr om Nämndö. Drogs loss och bogserades till Kummelnäs Varv för varv.

1994 07. Åter i trafik.

1997 03 05. Hjälper till med evakueringen av passagerare från SEA WIND som gått på grund vid Mjölkö i Stockholms mellersta skärgård. Tar passagerarna till Ytterby brygga på Resarö där buss väntar för transport till hotell i Stockholm.

2000. Ombyggd vid Oskarshamns Varv med nya motorer, en ny salong på övre däck samt förnyade passagerarutrymmen på huvuddäck. Även stäven ombyggd för att kunna göra stävtillägg.

2007 04 16. Management Bolling & Norling Rederi Ab.

2007 05 25. Så är det några "lallare" som roar sig med att lossa förtöjningarna på fartyget, men besättning ombord vaknar så man kan snabbt lägga till igen.

2014 01 01. Management Blidösundsbolaget Ab.

 

M/S SOLÖGA.

Tillbaka till Waxholmsbolaget.

Tillbaka till Blidösundsbolaget.

© 2016 faktaomfartyg.