HSC VILLUM CLAUSEN.

Byggd 2000 av Austal Ships, Fremantle, Australien.

Varvsnummer. 96.

Dimensioner. 86,60 x 24,40 x 3,20 m.

GT/ DWT. 6402/ 485.

Maskineri. Två GE LM 2500 gasturbiner.

Effekt. 36000 kW.

Knop. 41,0. (Max 50 knop).

Passagerare. 1055.

Bilar. 215.

Eller 10 bussar och 144 bilar.

IMO. 9216250.

Systerfartyg. CARMEN ERNESTINA. JONATHAN SWIFT. LILIA CONCEPCION.  SPIRIT OF ONTARIO I. TURGUT ÖZAL.  ADNAN MENDERES.

1999 10. Sjösatt.

1999 11. Färdigställd och levererad till Austal Ships, Nassau, Bahamas.

2000 01. Påbörjades överfarten från Fremantle till Rønne.

2000 03 08. Ankom Öresundsvarvet, Landskrona för vissa åtgärder.

Levererades 13 april 2000 till Bornholmstraffiken A/S, Rønne, Danmark.

2000 04 14. Såld till Nordea Finans Sverige Ab, London, England. Utchartrad på bare-boatcharter till Bornholmstraffiken A/S, Rønne, Danmark.

2000 05 14. Insatt mellan Ystad - Rønne.

2005 01 05 - 2005 02 09. Varvsbesök.

2005 03 01 - 2005 03 03. Varvsbesök för byte av turbiner.

2005 04 11. Fick fartyget maskinproblem och man ställde in kvällsturen.

2005 04 26 - 2005 04 28. Byta av en turbin.

2005 05 09. Såld till Nordea Finance Sweden Plc,Stockholm. Bareboatchartrad av Bornholmstraffiken A/S, Rønne, Danmark.

2005 09 28. Ur trafik på grund av justering av turbinerna.

2005 11 23. Ställdes trafiken in med fartyget, på grund av problem med framdrivningen.

2005 11 24. Ankom Öresundsvarvet, Landskrona för reparation.

2005 11 25. Åter i trafik.

2005 11 26. Kolliderade med kajen i Rønne.

2005 11 30. Ankom Öresundsvarvet, Landskrona för reparation.

2005 12 15. Åter i trafik.

2006 03 27. Kolliderade lätt med GRYF i Ystad hamn.

2006 12. Varvsbesök i Fredericia.

2006 12 14. På resa från Fredericia mot Rønne, så körde fartyget in den norra yttre vågbrytaren i Rønne. Inseglingsfyren träffades och sjönk (gjort i betong), krocken var så kraftig att tre besättningsmän skadades vid krocken. Fartyget skulle sättas i trafik igen 15 december.

2006 12 16. Fick man tillstånd efter provisoriska reparationer, att gå i trafik om det inte vart högre våghöjd än två meter. 

2012 12. Ur trafik under mellandagarna.

2007 01 05. Avgick Rönne mot Cityvarvet, Göteborg för reparation. Vissa delar nytillverkades i Australien och flögs upp till  Göteborg.

2007 02 22. Åter i trafik.

2007 11 05 - 2007 11 22. Ankom Öresundsvarvet, Landskrona för årlig översyn.

2009 09 03. Kolliderade med kajen i Rönne, när man försökte lägga till i hårt väder, tagen ur trafik för reparation.

2010 10 01. Rederiet ändrar marknadsföringsnamn till Bornholmerfærgen. 

2011 01 14. Management Danske Færger A/S.

2011 06 22. Använd som reservfärja.

2015 03 31. Såld till Danske Færger A/S, Rönne, Danmark.

2017 12 19. Såld till Seajets, Grekland för leverans i september 2018.

2018 07 31. Efter avgång från Ystad så stoppades en av motorerna plötsligt och fören dippade när färjan ryckte till och 17 bilar fick plåtskador, varor i shoppen rasade omkull. En liten flicka fick brännskador när hon fick varm dryck över sig. Orsaken var att en av datorerna registrerade ett fel i en generator och nödstoppade motorn. Man kunde åka vidare med en motor, men det fanns ingen ac ombord så det vart varmt och instängt ombord. 

2018 08 25. Sista dagen i trafik mellan Rönne - Ystad.

2018 09 04. Registrerad för Jet Plan Shipping Co Ltd, Pireus, Grekland. Management Seajets Catamaran JV. Satt under Cypern flagg, hemmahamn Limassol.

2018 09 07. Omdöpt till WORLDCHAMPION JET

2018 09 08. Avgick Rönne kl 19:06 mot Pireus, Grekland.

2018 09 19. Ankom Pireus.

2019. Insatt i trafik i Grekiska övärlden.

HSC VILLUM CLAUSEN.

HSC VILLUM CLAUSEN.

HSC WORLDCHAMPION JET.

Extrabilder efter kollision

Tillbaka till Bornholmstrafikken.

Tillbaka till Bornholmstrafikken A/S.

Tillbaka till Danske Færger.

Tillbaka till Seajet.

© 2021 faktaomfartyg.