M/S VIKING SONG.

Byggd 1980 av Oy Wärtsilä Ab, Åbo, Finland.

Varvsnummer. 1248.

Dimensioner. 145,19 x 25,51 x 5,52 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 13878/ 7236/ 2830.

Efter ombyggnad. GT/ DWT. 18345/ 2830. 

Maskineri. Fyra Wärtsilä-Pielstick 12 PC2SV dieslar.

Effekt. 19480 kW.

Knop 21,3.

Passagerare. 2000.

Hyttplatser. 1250.

Bilar. 462.

Efter ombyggnad. 500.

Lastmeter. 936.

IMO. 7827225.

Systerfartyg. VIKING SAGA.

1979 10 15. Kölsträckt.

1980 02 15. Sjösatt.

Levererad 29 augusti 1980 till Rederi Ab Sally, Mariehamn, Finland.

1980 08 30. Insatt i Viking Lines trafik mellan Stockholm - Helsingfors.

1985 01 29. Såld till Fred Olsen & Co, Kristiansand, Norge för leverans i maj.

1985 05 12. Sista dagen i trafik mellan Helsingfors - Stockholm.

1985 05 15. Omdöpt till BRAEMAR vid Blohm & Voss, Hamburg, Tyskland där fartyget byggs om med ett extra bildäck.

1985 06 08. Vid en "dop" ceremoni i Kristiansand så döpte Wenche Myrhe fartyget. (Management A/S KDS, Kristiansand).

1985 06 08. Insatt mellan Oslo/Kristiansand - Harwich under sommar månaderna. Resten av året insatt mellan Oslo/Kristiansand - Hirtshals.

1985 09 05 - 1989 06 21. Insatt mellan Oslo - Hirtshals - Harwich. (En gång i veckan, samt till helgen resa till Harwich).

1989 06 22 - 1989 09 06. Insatt mellan Kristiansand – Hirtshals, Kristiansand – Harwich.

1989 09 07. Trafiken ändras till Oslo - Hirtshals, Oslo/ Kristiansand - Newcastle.

1990 01 20 - 1990 02 28. Insatt mellan Oslo - Hirtshals, samt Oslo - Kristiansand - Newcastle (helger).

1990 03 01 - 1990 03 12. Insatt mellan Oslo - Hirtshals, Hirtshals - Kristiansand.

1990 03 13 - 1990 06 17. Insatt mellan Oslo - Hirtshals, samt Oslo - Kristiansand - Newcastle (helger).

1990 06 18 - 1990 12 29. Insatt mellan Oslo - Hirtshals.

1990 12 29. Upphör trafiken eftersom sällskapet är sålt till Color Line, dock ingick inte BRAEMAR i köpet.

1990 12 16. Såld till Rigorus Shipping Co Ltd, Limassol, Cypern. (Fred Olsen & Co, Oslo, Norge).

1991 01. Utchartrad till Baltic Shipping Co., Tallinn, Estland. Omdöpt till BALTICA. Var tänkt att sättas i trafik mellan St Petersburg - Stockholm, men den trafiken kom aldrig igång.

1991 01 04. Upplagd i Hamburg.

1991 01. Utchartrad på bareboat-charter till Baltic Shipping Co, St Petersburg, Ryssland. Omdöpt till ANNA KARENINA. Utchartrad till Ryska Armén för att transportera hem trupper från fd Östtyskland. Under transporterna blev fartyget blir ganska kraftig vandaliserat så det går till Hamburg för upprustning.

1991 03. Insatt mellan St Petersburg - Nynäshamn - Kiel för Baltic Line.

1992 06 30. Fick fartyget brand i maskinrummet när det låg i St Petersburg och 700 passagerare evakuerades.

1992 08. Åter i trafik efter reparation.

1996 01. Upplagd i Rostock efter det att Baltic Shipping Co fått problem med betalningarna inom rederiet till olika leverantörer och försatts i konkurs.

1996 03 22. Går chartern ut och fartyget tas tillbaka av Fred Olsen.

1996 03 23. Ankom fartyget Blohm & Voss, Hamburg för vidare uppläggning

1996 03 27. Omdöpt till ANNA K. Överförd till Cypern flagg, hemmahamn Limassol.

1996 06. Såld till Empremare Shipping Co Ltd, Limassol, Cypern (Ett företag kontrollerat av Nordström & Thulin, Stockholm).

1996 06 10. Lämnar Hamburg mot Nådendal.

1996 06 28. Omdöpt till REGINA BALTICA. Överförd till Estniska Skeppsregistret. (Management ESCO). Insatt i Estlines trafik mellan Stockholm - Tallinn.

1997 12 31. Registrerad för Estonian Shipping Company (ESCO), Tallinn, Estland. (Nordström & Thulin sålde sin del i rederiet).

2000 12. Utchartrad till Hansatee Shipping, Tallinn, Estland.

2001 01 05. Insatt i Tallink's trafik mellan Tallinn - Stockholm.

2002 08. Såld till Hansatee Shipping, Tallinn, Estland.

2004 05 01. Insatt mellan Tallinn - Mariehamn - Stockholm.

2005 02 09 - 2005 03 18. Utchartrad till Nato, för att fungera som hotellfartyg på olika plaster i Norge under övningen Battle Griffin 2005.

2005 02 17 - 2005 03 13. Ligger fartyget i Bodø, Norge. 

2005 09 27. Gick fartyget på grund utanför Kapellskär och lyckades komma loss efter ett tag och gick in till Kapellskär där passagerarna evakuerades. Avgick därefter till Nådendal för undersökning.

2005 10 07. Åter i trafik.

2006 04 08 - 2006 04 10. Varvsbesök för att åtgärda ett läckage i en axeltätning.

2006 04 14. En tur mellan Tallinn - Helsingfors.

2006 04 16. En tur mellan Tallinn - Helsingfors.

2006 04 22. En tur mellan Tallinn - Helsingfors.

2006 05 05. Sista dagen i trafik mellan Tallinn - Mariehamn - Stockholm.

2006 05 12. Insatt mellan Riga - Stockholm.

2006 08 28. Såld till Alpha Shipping Company SIA, Riga, Lettland (Tallink).

2006 12 31. På resa mellan Stockholm - Riga, så tände en person på ett nödbloss ombord och orsakade att samtliga passagerare fick evakueras till däck och avvakta där tills besättningen hade sökt igenom fartyget. 

2007 05 21. Bröt en eld ut i en hytt, men man kunde snabbt släcka den elden.

2007 06 11. Registrerad ägare, Tallinn Stockholm Line Ltd, Riga, Lettland.

2007 12 30 - 2008 01 09. Två kryssningar St Petersburg - Helsingfors - Stockholm - Tallinn - St Petersburg.

2009 05 08. Sista dagen i trafik mellan Stockholm - Riga, därefter upplagd i Riga.

2009 06. Utchartrad till Acciona, Spanien.

2009 06 12. Avgick Riga mot Spanien.

2009 06 25. Inatt mellan Almeria - Nador.

2009 09. Avslutad charter. 

2009 09 20. Ankom Riga för uppläggning.

2010 05 10. Utchartrad till Acciona Trasmediterranea, Spanien.

2010 05 10. Avgick Riga mot Almeria.

2010 05 27 - 2010 06 23. Insatt mellan Tanger/ Ceuta - Algeciras.

2010 06 23 - 2010 06 24. Avgick Algeciras mot Almeria.

2010 06 25 - 2010 09. Insatt mellan Almeria - Nador.

2010 09. Utchartrad till Strandfaraskip Landsins, Torshavn, Färöarna.

2010 09 17 - 2010 10 15. Insatt mellan Tvøroyri - Tórshavn.

2010 10. Upplagd i Tallinn.

2011 05. Utchartrad till Acciona Trasmediterranea, Spanien.

2011 05 25. Avgick Tallinn mot Almeira.

2011 06 07 - 2011 09 06. Insatt mellan Almeria - Nador.

2011 09 26. Avgick Almeria mot Tallinn.

2011 10 05. Ankom Tallinn för uppläggning.

2012 01. Utchartrad för att bli hotellfartyg i Harwich under 6 månader för Sheringham Shoal Farm som ska bygga vindkraftverk.

2012 01 31. Ankom Felixstowe.

2012 12 20. Avslutad charter och avgick Harwich.

2012 12 25. Ankom Riga för uppläggning.

2013 03. Utchartard till Sweoffshore och ombyggd med en helikopterplatta monterad i fören.

2013 03. Avgick Riga för nya uppdrag.

2013 11. Avslutad charter.

2013 11 09. Ankom Tallinn för uppläggning.

2014 03 16. Utchartrad för att bli logementsfartyg på Shetlandsöarna.

2015 02 27. Såld till Sweoffshore Ltd, Riga, Lettland för leverans i april.

2015 04 07. Övertagen av dom nya ägarna och registrerad för Regina Holding SIA, Riga, Lettland (Leasad till Sweoffshore Maritime Ab).

2017 02. Såld till Balearia Eurolineas Maritimas, Denia, Spanien.

2017 03. Övertagen av dom nya ägarna. Satt under Cypriotisk flagg, hemmahamn Limassol.

2017 03 04. Avgick Bremerhaven mot Vigo för ombyggnad till bil och passagerarfärja.

2017 05 05. Avgick Vigo mot Viano do Castelo.

2017 06. Insatt mellan Valencia - Mostaganem.

2017 10 13. Fick fartyget maskinrumsbrand straxt innan avgång från Valencia. Branden kunde släckas ganska snabbt.

2017 12 12. Avgick Valencia mot Gibraltar.

2017 12 14. Ankom Gibraltar för reparation.

2018 01. Åter i trafik mellan Valencia - Mostaganem.

M/S VIKING SONG.

M/S VIKING SONG.

Ritning Ombord. Extra 1.

M/S BRAEMAR.

Inredningsbilder. Däcksplan.

M/S ANNA KARENINA.

M/S ANNA K.

M/S REGINA BALTICA.

M/S REGINA BALTICA.

M/S REGINA BALTICA.

Ombord.

Tillbaka till Rederi Ab Sally.

Tillbaka till Viking Line.

Tillbaka till Fred Olsen.

Tillbaka till Baltic Line.

Tillbaka till ESCO.

Tillbaka till EstLine.

Tillbaka till Tallink.

Tillbaka till Acciona.

Tillbaka till Färöarnas Landskapstyrelse.

Tillbaka till Balearia.

© 2020 faktaomfartyg.